25 feb 2017

De Shakespeare Club

De Gemeenschap
Data & tickets
  • TR Schouwburg, Rotterdam
    Robeco kleine zaal
    za 25 feb
    20:30 - 22:25
    Geweest

LBGTQ-ers opgelet! De Gemeenschap komt weer met een volwassen sprookje.

Vijf acteurs spelen een kostuumdrama over een autocratische vorstin in een hooggelegen paleis. Deze koningin heeft het moeilijk met haar twee kinderen, die vooral hunkeren naar de genegenheid van hun seksegenoten en zich niet bekommeren om hun koninklijke rol. Een exotische minnaar, een manipulerende huisleraar en een zelfmoord maken het drama compleet.
We leren ook de spelers achter de rollen kennen: de leden van De Shakespeare Club die het stuk spelen. Ook zij hebben het moeilijk met hun identiteit en met de rol die het leven hen oplegt. Wanneer de hoge en kille paleiszaal verandert in een vintage homodisco, gaan zij met verbeten energie op zoek naar zichzelf.

De Shakespeare Club was in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw de voorloper van het COC. Deze (met tegenzin door de overheid gedoogde) club voor mensen die ‘anders’ waren inspireert De Gemeenschap tot het maken van De Shakespeare Club, een stuk over verbondenheid en het verborgene, over het bevechten van een identiteit, over solidariteit, conventies en afwijking.

Na de succesvolle queer stand-up-show Stand up, lie down (nominatie VSCD Mimeprijs 2015) en Stripverhaal (2016) komt De Gemeenschap nu met een nieuwe grillige voorstelling die strijdbaarheid combineert met humor.

De Shakespeare Club wordt financieel ondersteund door Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds 21, VSBfonds, Lira Fonds en Stichting Melanie.

Meer informatie over De Shakespeare Club? Lees hier het interview met schrijver Rob de Graaf, regisseur Roy Peters en acteur Floyd Koster, geschreven door Oscar Kocken.

 

Persquotes

**** Volkskrant, Hein Jansen

  • In een dik aangezette acteerstijl en potsierlijke kostuums zien we de vijf acteurs van De Gemeenschap excelleren in bewust amateurisme. En toch lukt het ze daarin iets serieus over te brengen, namelijk dat het gevangen zitten in opgekropte gevoelens op den duur niet te doen is.

  • Rob de Graaf schreef een grappige (en poëtisch-weelderige) tekst.

  • In de regie van Roy Peters wordt een ontroerende knulligheid tot kunst verheven.

  • We zagen een timide prins (Floyd Koster), een grappig-nichterige hofleraar (René Geerlings) en de geweldige actrice Tessa Jonge Poerink die als Prinses Velvet in deze 'wandeling van niets naar nergens' elk woord betekenis geeft.

**** Het Parool, Sander Janssens

  • Rob de Graaf schreef een prachtige tekst, waarbij het te repeteren stuk en de bespiegelingen van de spelers daarop, naadloos in elkaar overvloeien.

  • De regie van Roy Peters levert een uitbundig en vilein spel op. Het ‘amateurspel’ is fantastisch: een tikkeltje onhandig, vol schaamteloze overgave nemen ze zichzelf bloedserieus.

  • Door de slimme vorm reflecteert het Shakespeareaanse koningsdrama direct op hedendaags maatschappelijk conformisme. Daar valt bovendien bovengemiddeld veel bij te lachen.

**** Theaterkrant, Merijn Lems

  • Een slimme samenlevingssatire

  • Shakesqueering, Rob de Graaf schreef er een prachtig stuk vol instantklassieke oneliners over.

  • De Graaf draait de gebruikelijke maatschappelijke verhoudingen op intelligente wijze om.

  • De geweldige cast gaat er in de regie van Roy Peters lekker mee aan de haal, waarbij hun dubbelrollen mooi contrasteren.

  • Het stuk laat op scherp-geestige wijze de nadelige gevolgen van overidentificatie met de eigen groep zien.

  • Zonder de emancipatoire noodzaak van identiteitspolitiek te geringschatten weet De Graaf de vinger op de zere plek te leggen met een zin als ‘Als wij maar kunnen blijven geloven in de dictatuur van het seksuele proletariaat / Dan gaat het goed met mij / Met ons / Met de club.’

  • De Shakespeare Club wordt door de spitsvondige tekst en het geweldige spel het politieke theater dat deze tijd nodig heeft: buitengewoon vermakelijk, meerduidig en dapper in zijn nuance.

**** Theaterparadijs, Andy Doornhein

  • Regisseur Roy Peters laat op verbazingwekkende manier de twee verhalen vlekkeloos in elkaar overgaan. Geen moment wordt de geloofwaardigheid van het voorgeschotelde beeld onderbroken.

  • De zinnen die Rob de Graaf heeft gecreëerd worden door mij als één groot poëtisch woordenwaterval geabsorbeerd. 

 

Team

Regie: Roy Peters
Tekst: Rob de Graaf
Spel: Anil Jagdewsing, Christine van Stralen, Floyd Koster, René Geerlings, Tessa Jonge Poerink
Decor: Marijn Akkermans
Licht en techniek: Coen Jongsma
Kostuums: Marrit van der Burgt (ontwerp), Karen de Meijer (uitvoering)
Kap en grime: Anna de Vriend

 

Ik wil meer weten over