29 sep 2018

Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer

NTGent
De grenzen van het Europese humanisme
Data & tickets
  • TR Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal
    za 29 sep
    20:15 - 22:05
    Geweest

Beelden van drenkelingen op stranden, slachtoffers van burgeroorlogen en ziektes in Centraal-Afrika... Het lot van de vluchtelingen schokte Europa. Intellectuelen en politici verklaarden zich solidair.


  

Inleiding
 19:15-19:45 uur

Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer is een nieuwe bewerking van de productie die Milo Rau in 2016 maakte voor de Schaubühne Berlin. Rau en zijn team reisden naar de mediterrane vluchtelingenroutes en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. Het resultaat was een dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews in Afrika en Europa.

Rau stelt essentiële vragen: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie onderzoekt de grenzen van ons medeleven, maar ook van het Europese humanisme.

Milo Rau neemt ons mee naar de politieke hot spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. Deze semidocumentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, begeeft zich bewust op tegenstrijdig terrein: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven maar ook de grenzen van het Europese humanisme.

"De geschiedenis van het machinegeweer is confronterend, soms lelijk en ongemakkelijk theater zonder antwoorden." schrijft Trouw. M.a.w. het is theater dat je niet loslaat en dat ondervond ook onze podiumprogrammator Liv Laveyne bij de eerste uitvoering van Compassie in Lausanne.

In deze herwerking vertolkt klasse-actrice Els Dottermans één van de stemmen. De Volkskrant verwoordt haar spel alsvolgt: "(...) Met een prachtige Els Dottermans die haar rol bewonderenswaardig streng en afgemeten speelt, maar toch ook een zekere lichtheid toelaat."

De Zwitserse theatermaker Milo Rau veroverde de afgelopen jaren de grote internationale podia met politiek theater dat diep raakt. Denk maar aan het veelvuldig bekroonde Five Easy Pieces, dat in 2017 menig toeschouwer kippenvel bezorgde. La Reprise. Histoire(s) du théâtre (1), zijn eerste voorstelling als artistiek leider van NTGent werd tijdens de première op het Kunstenfestivaldesarts de hemel in geprezen.

 

"NTGent gaat nog veel theatergeschiedenis schrijven." (De Standaard)

 

"Een nieuw meesterwerk" (La Libre)

 

"Het resulteert in indrukwekkend en vooral belangrijk theater." (De Morgen).

Extra

Wil je graag meer weten over de voorstelling die je bezoekt? Wil je je kijkervaring zo intens mogelijk maken? Onze NTGent-publieksmedewerkers vertellen je meer over de thematische achtergrond en het creatieproces. Je krijgt interessante weetjes, dramaturgische achtergrond, Inhoudelijke background en (hopelijk) een antwoord op al jouw nieuwsgierige vragen. Interessant voor elke theaterliefhebber!
 

Michiel Devijver
Michiel Devijver

Team

Regie Milo Rau Vormgeving Anton Lukas Video en geluid Marc Stephan Vertaling Han Kerckhoffs Met Els Dottermans en Olga Mouak

Cookies

Theater Rotterdam maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.

Meer informatie over cookies Akkoord