9 feb 2019

Sierpe

Vanesa Aibar/Flamenco Biënnale Nederland
Rijzende ster in de flamencowereld
Data & tickets
  • TR Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal
    za 9 feb
    20:30

Vanesa Aibar (1983) geldt als een rijzende ster in de flamencowereld. Wereldpremière

Vanesa Aibar is een van die ‘young rising stars’ in de hedendaagse flamencodans, die flink aan de weg timmert. In de voetsporen van grote vernieuwers als Andrés Marín en Belén Maya, stapt ze vanuit de flamenco graag uit naar de moderne of de (Spaans) klassieke dans. Sierpe (slang) is de uitkomst van een ‘flamenco work in progress’, waarin Aibar op zoek gaat naar een nieuwe flamencodanstaal via de verschillende representaties van de slang-vrouw-godin-sinds de oudheid. De slang, ambivalent symbool van nieuw leven, zinnelijkheid, wederopstanding maar ook van wraakzucht en verwoesting, verschijnt in een verfrissende flamencovertolking in dit nieuwe werk van Vanesa Aibar, dat zij maakte onder leiding van Juan Carlos Lerida.  


Vanesa Aibar (Jaen, 1983) maakte naam in het gezelschap van Eva Yerbabuena en Blanca Li, en als jonge choreograaf van haar eigen voorstellingen, zoals ‘A Solas con Bach’, een solo voor cello en dans. In 2014/15 toerde ze door de VS en Canada met haar eigen voorstelling ‘EviscerArte’. Ze werkt daarnaast regelmatig samen met de ‘grande dame’ van de flamencozang Carmen Linares. In 2016 verraste ze in Manuel de Falla’s Amor Brujo naast Mayte Martín bij het Koninklijk Concertgebouworkest in de Flamenco Biënnale Intermezzo serie. Haar talent bleef in Spanje niet onopgemerkt. Won ze in 2012 al met ‘Era Silencio’ het Certamen de Coreografía de Danza Española y Flamenco de Madrid (Concours voor Flamenco en Spaanse Dans) voor de beste choreografie. In 2015, viel ze met haar nieuwe solostuk ‘Mujer en Azul’ bij hetzelfde concours in de prijzen. Houd deze naam in de gaten: Vanesa Aibar. We gaan nog veel van haar horen.

“Een ware traktatie waren de wervelende, sensuele Spaanse dansbewegingen van de charismatische Vanesa Aibar, die daarmee alle aandacht naar zich toe trok.” (Parool)

 

BEKIJK HIER DE TRAILER 

 

ENGLISH

The snake, both a revered and feared animal, has been reinvented since antiquity in a myriad of traditions and myths, where it has been accumulating an ambivalent symbolism, rich and complex. Be it as an allegory of wisdom that lives underground and can emerge to light, as a representation of power and evil, or as a deity, as an image of death and destructive power or as the ultimate symbol of temptation and sin. And, at the same time, as the shedding that invokes renewed life and resurrection, as protectress of all beings and as the personification of vengeful ire.


Vanesa Aibar makes all of this her own and proposes a reinterpretation, establishing an analogy between the myth of the serpent and the definition of the flamenco dancer, a construct originating in Romanticism that serves as an abundant source of imagination - carnal, sexual, sinful, swaying and animalistic, serpentine, interior ardor, exterior fire, extreme, contained, dolorous, powerful, tragic - for the creation of an angular, hypnotic and liminal piece.
 

 

Bekijk hier het programma van Flamenco Biennale Nederland 2019 in Rotterdam.

Team

Regie, choreografie en dans Vanesa Aibar Compositie en gitaar José Torres Vicente Cante Zang Tremendo hijo

 

 

Cookies

Theater Rotterdam maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.

Meer informatie over cookies Akkoord