11 jun 2019

The Sea Within

Lisbeth Gruwez / De Dansweek
Lisbeth Gruwez maakt de eerste choreografie die ze niet zelf danst
11 jun
20:30
  • di 11 jun
    20:30 - 21:45
    TR Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal ongeplaceerd

Peter Verhelst noemde Gruwez ooit een atoombom. The Sea Within werd in 2018 zeer goed ontvangen door de landelijke pers en staat nu in De Dansweek. Een magnetiserende dansvoorstelling met muziek tot op de bodem van je zintuigen. 

The Sea Within is een magnetiserende voorstelling waarin Gruwez de chaos niet langer wil beteugelen, maar zijn eigen orde laat zijn. Nog steeds even vinnig en intens, maar in plaats van in te zoomen op het individu wil ze elf dansers laten opgaan in een weids, ademend landschap.

Voor het eerst in haar carrière danst Gruwez haar eigen choreografie niet zelf, maar selecteerde ze een groep van elf danseressen. Elf krachtige lotusbloemen die symbool staan voor verbinding. Zij brengen een nieuw, hedendaags ritueel waarin het wij het ik omarmt.

De muziek is zoals gewoonlijk van de hand van Lisbeths vaste kompaan Maarten Van Cauwenberghe, dit keer bijgestaan door Elko Blijweert en Bjorn Eriksson. Minimalistische synths en een prikkelend spel met frequenties drijven hun elektronisch geluidsontwerp tot de bodem van je zintuigen.

26.04.2018 - De Morgen - Dag van de Dans: Dansen tot het gaatje
28.06.2018 - De Volkskrant - Dansvoorstelling The Sea Within laat je niet meer los ****
25.07.2018 - De Standaard - Zo zacht en woest als de zee ****
23.11.2018 - De Morgen - Ik moest mijn ego opzijzetten
24.11.2018 - De Tijd - Natuurkracht op de buhne
26.11.2018 - La Libre Belgique - La mer si sensuelle de Lisbeth Gruwez
28.11.2018 - BRUZZ - Spot On: choreografe Lisbeth Gruwez in KVS

Mooie recensie over The Sea Within in de Volkskrant:

RECENSIE DANSVOORSTELLING


Dansvoorstelling The Sea Within laat je niet meer los (vier sterren)/Mirjam van der Linden, 28 juni 2018

De prachtige opening van het Amsterdamse festival Julidans gaat over de kracht van het collectief. Het kleurige kluitje danseressen als een deinende zeeanemoon: het is een associatie die je niet meer loslaat.

The Sea Within. Door Voetvolk. Concept en choreografie: Lisbeth Gruwez. Muziek en geluidsontwerp: Maarten van Cauwenberghe, Elko Blijweert & Bjorn Eriksson.

Het is een associatie die je niet meer loslaat. Het kluitje danseressen in kleurige shirts en korte broekjes, midden op het lichtroze tapijt, is net een deinende zeeanemoon. Met tentakels – bovenlijven, armen – die door de stroming alle kanten op wuiven, maar zo organisch, als door één adem gedreven, dat het ‘bloemdier’ toch oogt als één geheel. De kracht van het collectief, dat de eigenheid van het individu niet opvreet: het is meteen ook waar The Sea Within over gaat.


Met deze productie voor tien vrouwen heeft dansfestival Julidans een prachtige opening te pakken. Het is het tiende stuk van Lisbeth Gruwez (40). Met haar bijna maniakaal-explosieve energie en al even bijna maniakaal-perfecte controle daarover, is zij een boegbeeld van de Vlaamse dans. Ze danste bij iconen als Wim Vandekeybus en Sidi Larbi Cherkaoui en was een muze van Jan Fabre; samen maakten zij de veelbesproken solo Quando l’uomo principale è una donna (2004), waarin zij naakt zwiert over een vloer vol olijfolie. Als choreograaf brak ze tussen 2012 en 2016 door met een trilogie over extase, met als insteek de gebaren en woorden van grote redenaars, het lachende lichaam en het lichaam in angst.


The Sea Within van Lisbeth Gruwez, opening Julidans Beeld Danny Willems
In The Sea Within doet Gruwez voor het eerst zelf niet mee. En naast kracht, snelheid en scherpte is er dit keer veel ruimte voor zachtheid, vertraging en golvende lijnen, voor ‘vrouwelijkheid’. Vaak is de dans zelfs ronduit sensueel, waarbij alle dansers hyperalert lijken op het gevoel van huid en aanraking en zachtjes zucht en fluistert. Eerder omschreef Gruwez haar energie als ‘kamikaze en testosteron’. Die heftigheid is nu omgezet in een gelijkmatigere sterkte. Het is niet verwonderlijk dat Gruwez zich, behalve door de danseressen, heeft laten inspireren door de zee: die heeft met zijn eindeloos komen en gaan van golven en getijden eveneens iets egaals en harmonieus.

Het ritme van opstuwen en weer wegvloeien resoneert in geluiden die soms aan een verre branding doen denken, maar ook in de choreografie: het hele stuk is een beweging van lichamen die uiteengerukt worden en weer samenklonteren. Nu eens zie je in de dansers losgeslagen koraal, brokken turquoise, rood, blauw, groen en geel tuimelend door de ruimte, vaak laag bij de grond. Dan weer is er één sculptuur: die ene zeeanemoon. Het mooie aan de formaties is dat ze toevallig en losjes ogen, maar zeer uitgekiend belicht zijn en fijne contouren hebben die verraden dat er uiterst gedetailleerd is gecomponeerd.


The Sea Within van Lisbeth Gruwez, opening Julidans Beeld Danny Willems

Maar Gruwez zou Gruwez niet zijn als er niet ook explosiegevaar is. Vanuit een gebalde energie gaan de tanige, gespierde dames richting climax. Pompen, raggen, rocken, met sprongen richting grond, vorsende blikken en kwade tongen die ze ver uitsteken. Is dit de gewelddadige kant van de natuur, zijn dit de sirenen, de halfgodinnen uit de Griekse mythologie die zeelui vermoorden met hun verleidelijke gezang? Toch gaat ook deze brullende vloedgolf voorbij. Wat rest is een meditatief slot met draaien om de eigen as, een verwijzing naar Penelope (2017), de vooralsnog laatste solo die Gruwez voor zichzelf maakte.

Team

Concept en choreografie Lisbeth Gruwez Compositie Maarten Van Cauwenberghe, Elko Blijweert en Bjorn Eriksson Vormgeving Marie Szersnovicz Met Ariadna Gironès Mata, Charlotte Petersen, Cherish Menzo, Daniela Escarleth Romo Pozo, Francesca Chiodi Latini, Jennifer Dubreuil Houthemann, Liadain Herriott, Natalia Pieczuro, Sarah Klenes, Sophia Mage en Chen-Wei Lee

Cookies
Theater Rotterdam maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over cookies