6 sep 2019
7 sep 2019

Outwitting the devil

Akram Khan
Oudere dansers en een nieuwe visie op Da Vinci
6
sep
-
7
sep
  • TR Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal
    vr 6 sep
    20:15 - 21:35
  • TR Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal
    za 7 sep
    20:15 - 21:35

De wereldberoemde Brits-Bengaalse choreograaf Akram Khan (1974) verbindt in zijn werk kracht en souplesse en combineert razendsnel voetenwerk met elastieken torso's. 

Voor Outwitting the devil was Het laatste avondmaal van Leonardo Da Vinci een belangrijke inspiratie. Als jonge jongen uit Bangladesh mocht Khan het natekenen op zijn school in Zuid-Londen. Hij snapte er niets van. Veel later zag hij Het eerste avondmaal van de Australische kunstenares Susan Dorothea White: dertien vrouwen uit alle windstreken rond een vrouwelijke Aboriginal. Een blanke vrouw zat op de plaats van Judas. Daarmee kwam hij los van het schilderij en van de conventies van de Indiase dans.

 

Khan is ook vernieuwer van de eeuwenoude Noord-Indiase dans, waarvan de heldere contouren en ritmische structuren herkenbaar blijven in zijn moderne choreografieën.

 

Dezelfde opstelling, maar dan met vrouwen uit alle windstreken, met de enige blanke persoon op de plaats van Judas, de verrader. Geïnspireerd door die radicale, antikoloniale interpretatie geeft Khan in 'Outwitting the Devil' zijn prikkelende visie op de conventies van de klassieke Indiase danswereld en de kathak.

 

Quote Khan: “Aan het eind van mijn danscarrière wilde ik mijn ideeën laten dansen in de lichamen van oudere dansers, met hun geschiedenissen, emotionele bezonkenheid en ervaringen. Wat altijd bleef, is mijn passie voor het onderzoeken van oude en nieuwe mythen in de context van onze tijd.”

 

Lees hier de duitse recensies van de wereldpremiere op 12 juli jl.

 “The devil, by the way, is here purely human.” Through the founding myths and elementary rituals of mankind, Outwitting the Devil, a social and environment-focused epic, explores collective stories and fragments of lost histories.

 

By trying to master the mad dash of time and to tame nature, men seem to compare themselves to the gods in a vain effort to escape death, forgetting their responsibility as “transmitters” in the process. Their quest for immortality is a way to “make light of the Devil.” Both victims and accomplices of a world draining resources too unequally distributed, our societies trudge forward halfway between light and darkness, between knowledge and oblivion, between creative strength and destructive power.

British choreographer Akram Khan, of Bangladeshi descent, summons to the stage six dancers of diverse age, memory, and history, who become the actors of an essential collective rite. Dance and singing deliver a universal message of alarm about the human condition and the draining of the earth's resources, a powerful defence of the need to share.

 

Born in London in 1974 to a Bangladeshi family, Akram Khan was 7 when he started learning kathak, a traditional Indian dance. At age 13, he performed in Peter Brook's Mahâbhârata. A dancer and choreographer, he founded his company with Farooq Chaudhry in 2000, a space for original creations bringing together tradition and contemporary dance. His shows, like the section he created for the Olympic ceremony in London in 2012, are both vital and diverse, thanks to his many collaborations (Sidi Larbi Cherkaoui, Sylvie Guillem, Nitin Sawhney, Juliette Binoche, Anish Kapoor, etc.). Akram Khan is known and celebrated throughout the world.

Team

Tekst Jordan Tannahill Regie en choreografie Akram Khan Vormgeving Tom Scutt Muziek Vincenzo Lamagna Met Ching-Ying Chien, Andrew Pan, Dominique Petit, James Pham, Mythili Prakash, Sam Pratt

Cookies
Theater Rotterdam maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over cookies