Casper Koster
di 12 mei - vr 15 mei

Honger

Dood Paard
Locatievoorstelling over honger in al zijn facetten

Dood Paard speelt een voorstelling over honger in al zijn facetten, op een locatie in een stadswijk in Rotterdam.

HONGER is een voorstelling over honger.
Over oorzaken en gevolgen. 
Over de systematiek achter het bestaan van honger in een steenrijke wereld
Over de mogelijke ontsnappingsroutes. 
Over ellende en loyaliteit.
Over de wreedheid van de feiten en de poëzie van de hoop.
Over de kloof en de brug. 

HONGER bijt zich vast in de honger. We gaan op zoek naar ontmoetingen met overlevers in een wereld van overvloed. Bij de voedselbank, de volkskeuken en de lokale chefkoks. We zoeken uitwisseling door middel van theater. We hebben het over gemis en verlangen.

HONGER onderzoekt hoe armoede honger veroorzaakt.
HONGER onderzoekt hoe honger armoede veroorzaakt.
Want de onverzadigbare honger naar meer bij de één, veroorzaakt een onstilbare honger bij een ander. Een voorstelling over honger naar voedsel, naar macht, naar geld, naar spullen, naar verbeelding.

Over Dood Paard

Dood Paard is: Kuno Bakker, Jara Enkelaar, Raymond Querido, en Manja Topper 

In de 26 jaar dat het Amsterdamse toneelgezelschap Dood Paard bestaat heeft de groep een eigen stijl van theater maken ontwikkeld die in de eerste plaats uitdrukt hoe de leden van het collectief met elkaar samenwerken en in het leven staan. De stijl van Dood Paard kan herleid worden tot een aantal uiterlijke elementen: de logoachtige affiches van Kuno Bakker, de bij elkaar geraapte toneelbeelden, de open houding van de spelers naar het aanwezige publiek. Maar in wezen is de Dood Paard-stijl de uitdrukking van een mentaliteit en die mentaliteit heeft alles te maken met autonomie. Elke voorstelling is een expliciete poging van de spelers om zich tot de wereld van nu te verhouden. Groepsgedrag is in dit theater een kwestie van duidelijk leesbare afspraken - we verkleden ons voortdurend, we spelen dat we aan het vergaderen zijn, we laten het publiek zich zo welkom mogelijk voelen, we gaan nooit af - maar in ieder stuk en achter elke verkleedbril blijven de acteurs als individuele persoonlijkheden voelbaar en zichtbaar.
 
Iedere handeling en iedere uitgesproken zin is bedoeld om de geesten van de spelers/makers te scherpen en daarmee de geest van het publiek. Of het nou om een toneelstuk van Shakespeare gaat, om een tekst van Oscar van Woensel of om een zelfverzamelde tekstcollage, de vragen die gesteld worden zijn altijd deze: wat weten we, waar staan we en wat vinden we.
 
In het vasthouden, voortleven en steeds opnieuw bevechten van deze autonomie is Dood Paard uniek. Er is geen andere groep in Nederland die het al zo lang volhoudt om voorstellingen te maken zonder regisseur én zonder vormgever. De voorstellingen van Dood Paard komen tot stand zonder dat er een externe autoriteit is die de uitgedragen visie, de speelstijl of het beeld bepaalt. Elke beslissing die op deze terreinen is genomen, is de uitkomst van een gesprek tussen gelijkwaardigen - de spelers.
 
Met hun collectieve werk- en organisatievorm creëren de leden van Dood Paard een utopische samenleving. Tegelijk staan hun voorstellingen midden in de rauwe werkelijkheid van nu en treden de spelers op als deelnemers aan hetzelfde dagelijkse leven als de toeschouwers. Ze tonen hoe ze zich laten beïnvloeden door reclameslogans en politieke beloftes, hoe machtsmechanismen werken en hoe idealen kunnen verworden tot holle frasen. De kritische houding ten opzichte van de wereld waarin wij leven is in de ogen van de Dood Paard-leden de eerste voorwaarde om theater te maken.
 
Maar die kritiek wordt gedragen door een groot en aanstekelijk optimisme ten aanzien van de (mentale) kracht van het individu, dat met zijn denkvermogen en creativiteit elke tragedie kan overstijgen.
 
Dood Paard speelde en speelt o.a. Kunst van Yasmina Reza, Reigen ad lib van Arthur Schnitzler, Freetown en Botox Angels van Rob de Graaf, Macbain van Gerardjan Rijnders, Othello (Bye Bye) van Shakespeare en Wie is er bang voor Virginia Woolf? van Edward Albee. Dood Paard is voornamelijk te zien in Nederland en België, maar voorstellingen worden ook regelmatig gespeeld in theaters en festivals in Europa en daarbuiten

Team

Met teksten van onder andere Martín Caparrós, Philipp Blom, Herman Heijermans, Ingrid Robeyns, Mokhallad Rasem, met onder andere Kuno Bakker, Bart Hollanders, Manja Topper, Michael Yallop, Julian Maiwald, Ramses van den Hurk, Marcel Kranendonk, productie Dood Paard ism Frascati Theater, De Meervaart, ZIMIHC, Spring Festival

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden (zoals video's) af te beelden en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kan je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de website ervaring te verbeteren. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen