Leonce Lena Liebelei

't Barre Land
wo 19 jan en do 3 nov
Vermomde komedies vol doodsdrift en levenslust

Tegen het eind van de negentiende eeuw worden ergens in Duitsland en ergens in Wenen twee toneelstukken voor het eerst opgevoerd: Leonce en Lena van Georg Büchner en Liebelei van Arthur Schnitzler. Twee x twee jonge mensen proberen te ontsnappen aan wie ze zijn. De ene twee in een politiek sprookje met een verontrustend goede afloop, de andere twee in een lucide drama dat verrassend slecht eindigt. In welke realiteit speelt het leven zich af? Is misschien ergens een vluchtroute gemist? 

In Leonce Lena Liebelei brengt ’t Barre Land deze vermomde komedies vol doodsdrift en levenslust samen, onder het motto van Erich Kästner ‘Es is leicht das Leben schwer zu nehmen. Aber schwer es leicht zu nehmen’.

In Leonce Lena Liebelei is het geweld de nieuwe religie. Het beschrijft in een slapstick stoet van scènes een samenleving die aan totalitarisme wordt onderworpen en aan hersenloosheid lijdt. Een woordenbombardement waarin evenveel verwijzingen naar de  grote Europese revoluties door elkaar schieten als de zin bier kun je blijven drinken, dat is het goede van bier voorbij komt, als in een absurdistische nachtmerrie. Waarin het geweld op de achtergrond plaatsvindt, of op straat of van horen zeggen, niet precies wetend waarvandaan en door wie en waarom, en waar passerende burgers, verantwoordelijke dienstdoende mondige burgers, zwalkend zingende burgers, zeer treurige burgers en ten dode opgeschreven burgers meeroepen in deze denderende partituur, of zich juist in een absolute staat van ontkenning bevinden. 

Team

Productie ’t Barre Land Op het toneel Vincent van den Berg, Luca Bryssinck, Czeslaw de Wijs, Stef van Es (gitaar en compositie), Jorn Heijdenrijk, Margijn Bosch Muziek en compositie Stef van Es Publiciteit Esra J. Merkel Zakelijke leiding Ezra Bredius Grafische vormgeving Superchagrijnig