Phile Deprez

any attempt will end in crushed bodies and shattered bones

Jan Martens
De Dansweek 2022:
vr 10 jun

‘Sneeuwvlokken, bladeren, mensen, planten, regendruppels, sterren en moleculen komen allemaal in gemeenschappen voor. Het enkelvoud kan niet echt bestaan.’ – Paula Gunn Allen in Grandmothers of the Light: A Medicine Woman’s Sourcebook.

Language no problem, English below

Met any attempt will end in crushed bodies and shattered bones richt Jan Martens zijn pijlen voor het eerst voluit op het grote podium. Een productie over de kracht die schuilt in uit de pas lopen, verbeeld door een zeventienkoppige, atypische groep dansers die bestaat uit unieke persoonlijkheden.

Een heterogene groep dansers overbrugt meerdere generaties, de jongste is 17 de oudste 70, met onderling significante verschillen wat betreft levensloop en technische bagage. In any attempt will end in crushed bodies and shattered bones zoeken ze hun eigen stem binnen de dans en daarbuiten, op zoek naar een idioom dat hen als gegoten zit. Een voor een eisen ze hun plek op het podium op, zonder daarbij de andere de pas af te snijden. Een horizontale oefening in elkaar de nodige ruimte geven, weg van het eigen gelijk.

any attempt will end in crushed bodies and shattered bones wordt een rijke voorstelling die niet aarzelt om het extatische op te zoeken. In tijden van extreme polarisering schuift deze groep maatschappelijke dogma’s aan de kant om een veelheid aan uitgesproken identiteiten te erkennen en te omarmen. Ongeremd zichzelf mogen zijn – in het leven en in de kunst – met het podium als ideologisch proefterrein. Ze worden daarin gesteund door een soundtrack die bestaat uit protestliederen uit verschillende tijden. Van Henryk Gorecki over Max Roach & Abbey Lincoln tot Kae Tempest.

"Met scherpe hand voert hij de hoofdredactie zonder de expressie van anderen weg te schrappen. Dat maakt van Any Attempt een heel slim uitgedachte voorstelling, die toch nergens streng, hermetisch of celebraal wordt. Bewonderenswaardig hartelijk is ze juist, goed voor een al even genereuze golfslag tussen het publiek en de gemeenschap op het podium. Precies waar we na al die contactarme maanden hard naar snakten." - Juryrapport Theaterfestival 2022

Sinds 2011 maakt Jan Martens werk dat wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, dat elk lichaam iets te vertellen heeft. In elke creatie tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen. Dit resulteerde in een breed scala aan stukken: een duet (SWEAT BABY SWEAT - 2011), solo's (ODE TO THE ATTEMPT & lostmovements - 2014 en 2018), ontmoetingen tussen mensen die elkaar nooit eerder zagen (THE COMMON PEOPLE - 2016) groepswerken die bruisen van overgave en extase (THE DOG DAYS ARE OVER met 8 dansers & RULE OF THREE - 2014 & 2017), een werk voor jongeren dat kwesties zoals genderdiversiteit en gendergelijkheid tackelt (PASSING THE BECHDEL TEST - 2018).

'Snowflakes, leaves, humans, plants, raindrops, stars and molecules all come in communities. The singular cannot really exist.’ - Paula Gunn Allen in Grandmothers of the Light: A Medicine Woman's Sourcebook 

With any attempt will end in crushed bodies and shattered bones, Jan Martens is for the first time fully turning his attention to the main stage. A production about the power that lies in being out of step, performed by a seventeen-strong, atypical group dancers made up of unique personalities. 

The heterogeneous group of dancers spans several generations, the youngest being 17 and the eldest 70, with significant differences between them in terms of track record and technical background. In any attempt will end in crushed bodies and shattered bones, they seek their own voice within the dance and beyond, looking for an idiom that fits them like a glove. One by one they claim their place on stage, without cutting off the others for all that. A horizontal exercise in giving each other the necessary space, while being careful not to steal the limelight. 

any attempt will end in crushed bodies and shattered bones is a rich performance that does not hesitate to seek out the ecstatic. In times of extreme polarization, this group sets social dogmas aside to recognize and embrace a range of distinct identities. Being uninhibitedly themselves - in both life and art - with the stage as their ideological testing ground. They are supported by a soundtrack that consists of atypical protest songs from different ages – from Henryk Gorecki via Max Roach & Abbey Lincoln to Kae Tempest.

Since 2011, Jan Martens makes work that talks about how people relate to each other and to the here and now. This resulted in a wide array of pieces: a duet (SWEAT BABY SWEAT - 2011), solos (ODE TO THE ATTEMPT & lostmovements – 2014 & 2018), meetings between people who never saw each other before (THE COMMON PEOPLE - 2016) group pieces that are buzzing with surrender and ecstasy (THE DOG DAYS ARE OVER with 8 dancers & RULE OF THREE - 2014 & 2017) and a work for young people that tackles issues such as gender diversity and gender equality (PASSING THE BECHDEL TEST – 2018).

Nooit eerder gebeurd: choreograaf Jan Martens ziet niet één maar wel twee voorstellingen bekroond door de jury. Met “Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones”, zijn debuut in een grote zaal, voert hij 17 balletdansers op, tussen 17 en 70 jaar. "Het is fenomenaal hoe Martens de présence van alle verschillende persoonlijkheden op scène respecteert, terwijl je toch een gevoel van gezamenlijkheid ervaart."

Mahammed, festivalcoordinator TheaterFestival op vrt nws

Team

choreografie Jan Martens dans Ty Boomershine, Truus Bronkhorst, Jim Buskens, Baptiste Cazaux, Zoë Chungong, Piet Defrancq, Naomi Gibson, Kimmy Ligtvoet, Cherish Menzo, Steven Michel, Gesine Moog, Dan Mussett, Wolf Overmeire, Tim Persent, Courtney May Robertson, Laura Vanborm en Loeka Willems & afwisselend/alternating: Pierre Bastin, Georgia Boddez, Zora Westbroek, Lia Witjes-Poole understudy's Abigail Aleksander, Maisie Woodford, Simon Lelievre en Solal Mariotte artistieke assistentie Anne-Lise Brevers lichtontwerp Jan Fedinger assistentie lichtontwerp Vito Walter kostuumontwerp Cédric Charlier assisitentie kostuumontwerp Alexandra Sebbag en Thibault Kuhn outside eyes Marc Vanrunxt, Renée Copraij, Rudi Meulemans en Siska Baeck tekst fragment uit SPRING van Ali Smith. Copyright © 2019, Ali Smith, gebruikt met toestemming van The Wylie Agency (UK) Limited muziek “Concerto pour Clavecin et Cordes Op 40” Réf Im: 108884 Musique de Henryk Mikolaj Górecki © PWM Editions représenté par Alphonse Leduc Editions Musicales ; “People’s Faces” written by Kae Tempest and Dan Carey © Published and Administered by Domino Publishing Company Limited (50%) and MANATA LTD Administrated by Warner/Chappell Music Belgium N.V. (50%) ; “Triptych: Prayer/Protest/Peace” written by Maxwell Roach © Published by Milma Publishing Company Administered by Kobalt Music Publishing Limited. Music Publishing Limited. technische leiding Michel Spang techniek Michel Spang en Valentijn Weyn of Bart Van Hoydonck/Nele Verreyken productieleiding Sylvie Svanberg productie-assistentie Marie Luyten (stage) en Saskia Vervoort zakelijke leiding Klaartje Oerlemans assistentie zakelijk Ruud Van Moorleghem, Lotte De Mont (voorheen) communicatie Sam Loncke fotografie Phile Deprez grafische vormgeving Luis Xertu trailers en teasers Paul Sixta, Stanislav Dobak en Jan Fedinger productie GRIP in samenwerking met Dance On Ensemble internationale spreiding A Propic / Line Rousseau en Marion Gauvent coproductie deSingel internationale kunstcampus (Antwerpen, BE), Theater Freiburg (DE), Sadler’s Wells (London, UK), Julidans (Amsterdam, NL), Festival d’Avignon (FR), Le Gymnase CDCN Roubaix Hauts-de-France (FR), Norrlandsoperan (Umeå, SE), La Bâtie - Festival de Genève & l’ADC - Association pour la Danse Contemporaine Genève (CH), tanzhaus nrw (Düsseldorf, DE), Le Parvis Scène Nationale Tarbes-Pyrénéés (Tarbes, FR), La Danse en grande forme (CNDC - Angers, Malandain Ballet Biarritz, La Manufacture - CDCN Nouvelle-Aquitaine Bordeaux - La Rochelle, CCN de Caen en Normandie, L’échangeur - CDCN Hauts-de-France, CCN de Nantes, CCN d’Orléans, Atelier de Paris / CDCN, Collectif Fair-e / CCN de Rennes et de Bretagne, Le Gymnase | CDCN Roubaix | Hauts-de-France, POLE-SUD CDCN / Strasbourg en La Place de La Danse - CDCN Toulouse Occitanie) en Perpodium MET DE STEUN VAN: De Grote Post (Oostende, BE), Charleroi Danse (BE), CCNO - Centre Chorégraphique National d'Orléans ism Théâtre d’Orléans (FR) en December Dance (Concertgebouw en CC Brugge) (BE) met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, de stad Antwerpen, de taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest met dank aan Mr Jean Chabert (STANLEY/STELLA), Wannes Labath en de! Kunsthumaniora