Erik Whien

“Theater is geen extraatje, het is een levensbehoefte. Theater geeft houvast in een wereld die toch een chaotisch samenraapsel van toestanden is. Elkaar verhalen vertellen is een poging om onszelf en de ander te begrijpen en te reflecteren op ons bestaan. Van het verhaal dat ik mijn kinderen elke avond voorlees voor het slapen gaan, tot de voorstellingen die ik maak voor Theater Rotterdam." 

"Verhalen zijn handvatten voor het leven dat soms beangstigend, complex en wreed kan zijn. Met theater creëren we bovendien een vacuüm. We drukken op pauze. Dat is geen overbodige luxe, want de versnelling van de tijd waarin we leven, kan soms als vernietigend worden ervaren. Door samen te komen en te vertragen, kunnen we proberen bij een essentie van dingen terecht te komen. Of nog beter: kunnen we weer verder met die verrekte zoektocht naar de zin van het leven, als die er al moet zijn. Dat is uiteindelijk wat ik doe als ik theater maak, geloof ik.”

Erik Whien trapt het seizoen 2019/2020 af met de voorstelling Eindspel, een klassieker van Samuel Beckett, met in de hoofdrollen Hans Croiset en René van ’t Hof. Daarmee keert hij terug naar de grote zaal. Het werk van Beckett is een grote inspiratie voor Erik. Met zijn heldere taalgebruik en minimale setting creëert hij een wereld waarin grote levensvragen aan het licht komen. Hoe ga je om met eindigheid? Het is deze vraag die Beckett met zoveel absurditeit en spelplezier te lijf gaat, dat daarin een ontroerend antwoord schuilt.

Daarnaast is de succesvoorstelling Revolutionary Road mei 2020 opnieuw te zien in het theater, met Jacob Derwig, Alejandra Theus, Teun Luijkx en Jacqueline Blom. Verder zal hij het komend seizoen meewerken aan Pronk van schrijver/theatermaker Anoek Nuyens (Frascati Producties) en DOPE van theatermaker Sadettin Kirmiziyüz (coproductie van Trouble Man & Het Nationale Theater). Ook het succesvolle Stadsastronaut van Marjolijn van Heemstra, die Erik vorig seizoen regisseerde, keert dit seizoen ook terug.

Seizoen 2019/2020
Eindspel van Samuel Beckett - Theater Rotterdam (regie)
Pronk van Anoek Nuyens - Frascati producties (eindregie)
DOPE van Sadettin Kirmiziyüz - Trouble Man & Het Nationale Theater (eindregie)
Revolutionary Road - Theater Rotterdam & Toneelschuur Producties (herneming)
Stadsastronaut van Marjolijn van Heemstra (herneming)

Seizoen 2018/2019
Headroom (tournee) samen met Boogaerdt/Vanderschoot (spel)
Iemand die slaapt van BOG./Het Zuidelijk Toneel (eindregie)
Onze Henry van Henry van Loon (eindregie)
Stadsastronaut van Marjolijn van Heemstra (regie)

Seizoen 2017/2018
In Europa van Johan Simons (spel)
Revolutionary Road (regie)
Bambie is back! door Bambie/Eef van Breen Group (eindregie)
De Wereldverbeteraar (herneming)
Headroom (première) samen met Boogaerdt/Vanderschoot

Seizoen 2016/2017
Find me a boring stone (regie)

Erik begon zijn theaterloopbaan aan de Toneelacademie Maastricht. Na zijn afstuderen werkte hij als regisseur onder andere bij Toneelschuur Producties. Van 2008 tot 2013 zat hij in de artistieke kern bij Toneelgroep Oostpool, enkele van zijn voorstellingen daar waren Van de brug af gezien, Wachten op Godot, De Misantroop, Till the fat lady sings en Tsjechov. Ook was Erik als acteur te zien bij Toneelgroep Oostpool, De Warme Winkel, Het Zuidelijk Toneel e.a.

In 2013 keerde hij terug als vaste maker bij Toneelschuur Producties waar hij Who’s afraid of Virginia Woolf? maakte in 2014, Oom Wanja in 2015 en De Wereldverbeteraar in 2016. Who’s afraid of Virginia Woolf? werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. Jacob Derwig ontving voor zijn rol daarin de Louis d’Or en Kirsten Mulder voor haar rol de Colombina. Ook Sanne den Hartogh werd onder regie van Erik Whien genomineerd voor een Louis d’Or, voor zijn rol in De Wereldverbeteraar in 2016.

Vanaf seizoen 2016/2017 maakt hij onderdeel uit van het vaste makers ensemble bij Theater Rotterdam. Daar maakte hij achtereenvolgens Find me a boring stone, Revolutionary Road, Headroom en Stadsastronaut en was als eindregisseur betrokken bij voorstellingen van o.a. mimegezelschap Bambie, en theatermakers-collectief BOG. De voorstelling Revolutionary Road werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival en Alejandra Theus werd voor haar rol van April Wheeler genomineerd voor een Colombina.

Events in dit thema

Cookies
Theater Rotterdam maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over cookies