Vier vragen aan... Boogaerdt/VanderSchoot

Hoe is het eerste idee voor Crowd Simulation Room ontstaan?
Crowd Simulation Room is onderdeel van een serie: Rooms for Transformation. In deze ruimtes voor transformatie dromen we samen met het publiek een nieuwe wereld tot bestaan. De werkelijkheid die verschijnt is degene die wij aandacht geven, vanuit deze visie scheppen we de komende jaren ruimtes waarbinnen we dit kunnen oefenen. De huidige vorm van mens-zijn is natuurlijk niet het eindpunt van de evolutie. We zijn als mens ‘in wording’. We stellen de vraag hoe wij als huidige Westerse mensen op heilzame wijze kunnen en moeten transformeren. 
 
Waardoor lieten jullie je inspireren?
‘Een belangrijke inspiratiebron is de natuur. We onderzoeken wat we van organismes om ons heen kunnen leren over samenwerken. Het boek How forests think van Eduardo Kohn, gaat bijvoorbeeld over de manier waarop alle ‘lichamen’ in een bos onderdeel zijn van het geheel. Iedere boom in een bos staat in verbinding met het geheel via een ondergronds (schimmel)netwerk. Dat werkt als een verbindende factor, een soort ‘connective tissue’. Dat is een belangrijk begrip voor ons geworden. Je ziet het ook bij vogels die in een zwerm vliegen, allemaal perfect op elkaar afgestemd zonder zichtbare aansturing. En ook bij planeten en sterren, die om een zwart gat heen cirkelen: houdt die tussenruimte alles bij elkaar. Mensen ervaren dat als een leegte, maar het kan ook gezien worden als iets wat verbindt.’ 
‘We vinden daarnaast ook inspiratie in de ‘one mind-theorie’. Toen Galileo ontdekte dat we als aarde niet het middelpunt van het universum zijn, weigerden mensen door de telescoop te kijken. De One mind theorie is vergelijkbaar revolutionair: we hebben alle informatie in de westerse wetenschap om aan te tonen dat bewustzijn niet wordt geproduceerd in de hersenen, maar dat er in plaats daarvan een groot overkoepelend bewustzijn is. Onze hersenen kunnen gezien worden als de zender/ontvangers, een soort radioantennes. Het idee van zo’n groter bewustzijn is ook bij dieren onderzocht: dieren ‘weten’ dingen die ze niet hebben aangeleerd.’ 

Hoe hebben jullie deze ideeën verwerkt in Crowd Simulation Room?
Crowd Simulation Room wordt een soort oefenruimte waarin we ons kunnen trainen in het samenzijn door samen een groepslichaam te vormen. En waar mensen kunnen in-tunen op dat grotere bewustzijn. Wij als makers kunnen dat grote bewustzijn natuurlijk niet sturen, maar we kunnen wel een ruimte creëren waarin mensen aan het denken worden gezet. En waar ze zich tegelijkertijd bewust worden van hun lichaam in de ruimte ten opzichte van andere lichamen. Dat doen we door het publiek uit te nodigen om The Game of Life te spelen.’
 
The Game of Life? Dat klinkt als een spel. Zijn er ook spelregels?
‘Het spel is natuurlijk een metafoor. Het is in die zin geen publieksparticipatie. Je speelt het spel door er te zijn. That’s it.  Het (samen)leven benaderen als spel borduurt voort op de Finite and Infinte Games- theorie van James Carse. Daarin wordt het leven beschouwd als een oneindig spel van mogelijkheden waarin het de kunst is het spel gaande te houden en zoveel mogelijk spelers in het spel te betrekken. Ook laten we ons inspireren door de wiskundige John Conway, die in de jaren zestig The Game of Life ontwikkelde. Dat is een formule die in het grid van een soort schaakbord een levensloop zichtbaar maakt: een vakje blijft alleen in leven als daaromheen nog drie vakjes in leven zijn. Als dat er minder dan drie zijn, dan sterft het uit eenzaamheid, bij meer dan drie sterft het uit overbevolking. De formule creëert een simulatie waarin de levende vakjes als oplichtende patronen over het grid bewegen en laat zien hoe afhankelijk levende wezens van elkaar zijn. 
In Crowd Simulation Room werken we met een grid dat zich uitstrekt in alle richtingen, zowel fysiek als virtueel. Behalve het deelnemende publiek staan daar ook andersoortige wezens in, zoals planten en technologische lichamen.’

Crowd Simulation Room van Boogaerdt/VanderSchoot is te zien op donderdag 30 september en vrijdag 1 oktober in de grote zaal van TR Schouwburg

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden (zoals video's) af te beelden en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kan je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de website ervaring te verbeteren. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen