5 vragen aan Ludwig Bindervoet van URLAND

Ludwig Bindervoet vormt samen met Jimi Zoet, Thomas Dudkiewicz en Marijn Alexander de Jong performancecollectief URLAND. De vier digital natives werken aan De Internet Trilogie, een exclusieve happening over de belangwekkendste ontwikkeling van de moderne tijd. We stelden Ludwig vijf vragen over dit multimediale spektakel, dat aanstaande vrijdag, 13 september, in première gaat.

Kun je kort uitleggen waarom je na het zien van de eerdere drie delen van de trilogie, alsnog naar De Internet Trilogie moet komen?

 

Het is een compleet nieuwe voorstelling. We hebben ons eigen werk herzien en nieuwe lagen toegevoegd. Het is een groot verhaal geworden, dus het zijn niet drie losse delen. We schreven ook een nieuw narratief. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we nieuw materiaal gemaakt en oud werk geüpdatet. Als je een of meerdere van de delen al hebt gezien, zal het een feest der herkenning zijn, maar toch ook een heel nieuwe ervaring. De engineers raden de update echt aan… Het is geen best of, het is de voorstelling die niemand nog zag maar altijd is bedoeld. 

 

Wat is voor jou persoonlijk de grootste, ingrijpende digitale ontwikkeling sinds jullie zijn gestart met de trilogie (2014)?

 

De grootste ontwikkeling is nog steeds het internet zelf. Het is de moeder van allerlei kleinere ontwikkelingen. A.I. komt ook steeds verder, Deeplearning etc. Maar we gebruiken het internet nog helemaal niet goed, dus daar liggen nog vele gemiste kansen. Het internet is nog helemaal niet uit de puberteit. ‘Groeipijn’, zei Marijn. En dat klopt: we reageerden geshockeerd op de GoogleGlass een tijdje terug, maar ondertussen zijn we nog steeds heel naïef met Big Data. In De Internet Trilogie hebben we het niet meer zo letterlijk over de mogelijkheden en de problemen van het internet. Het publiek gaat het vooral ervaren, en wordt uitgedaagd zijn eigen standpunt in te nemen.

 


Vertel ons iets meer over het verband dat jullie leggen tussen Prometheus en het Internet.

 

Prometheus is in de Griekse mythologie de Titaan die het vuur steelt van de Goden en het schenkt aan de mens. De mens krijgt hiermee kennis en kunde. De mens krijgt de mogelijkheid zich te bevrijden, vooruit te gaan, en zich te ontplooiien. Het vuur ontsteekt het goddelijke in de mens. Prometheus wordt hiervoor gestraft door oppergod Zeus. Hij nagelt hem aan een rots en een adelaar vreet elke dag zijn lever uit zijn lijf. Prometheus lijdt voor de mens, hij lijdt voor de vooruitgang van de mens. Als we de lijn van het vuur doortrekken, komen we via de vuistbijl, de stoommachine en de telefoon, vanzelf ook bij het internet. Het internet is ons hedendaagse vuur. Het belooft nog steeds vrijheid, vooruitgang en zelfontplooiing. Wij plaatsen de belangrijkste ontwikkeling van onze tijd in de ‘prometheïsche’ traditie, en proberen zo het internet te mythologiseren.

Voorafgaand aan de première vindt ook de presentatie van jullie boek plaats, een onderzoek naar het fenomeen internet. Vertel ons kort waarom jullie voor deze traditionele vorm hebben gekozen om een digitale revolutie te belichten?

 

Een boek is echt een ander medium. In een boek kun je anders te werk gaan, je kunt andere dingen laten spreken, andere invalshoeken gebruiken. We kunnen in het boek echt laten zien wat er in de voorstelling onder de oppervlakte ligt. Het boek is essayistisch, en tegelijk visueel prikkelend. Het speelt met de verwachting van een lezer. Dat was een nieuw, spannend terrein voor ons. Het boek staat haaks op de vluchtigheid van het digitale. Daar houden we van, van grote contrasten. Het boek is log en gedetailleerd tegelijk. We wilden iets tastbaars en zwaars (we hebben extra zwaar papier besteld...). Volgens ons is het echt een performanceboek (bestaat zoiets?): speels en statig.

 

Nog enkele laatste woorden die je zelf kwijt wil voor de première?

 

“The veil of routine perception will be torn from your eyes.
Remember the unity of all living things.
Remember the bliss of the clear light.
Let it guide you through the visions of this experience.”

 

Oja, Language no problem :)

 


 

Cookies
Theater Rotterdam maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over cookies