Rene Castelijn

Vier vragen aan… Don Duyns

Back to Oz van Het Filiaal Theatermakers, K.O.Brass en Slagwerk Den Haag is een spannende combinatie van live film, theater en muziek. Don Duyns, die afgelopen september met Pieter Kramer de VSCD Prosceniumprijs won voor de familievoorstellingen van Theater Rotterdam, schreef ook deze teksten en wij spraken hem kort voordat de voorstelling zondag 19 januari in TR Schouwburg te zien is. 

Als tekstschrijver verzin jij niet alleen verhalen, jij maakt ook nieuwe verhalen van oude verhalen. Hoe ben je aan de slag gegaan met de iconische boeken over Oz?

 Het grote voordeel is dat bijna niemand al die boeken over Oz heeft gelezen, want het zijn er een stuk of tien. Elke keer als de schrijver geldgebrek had, schreef hij weer een deeltje 'Oz'. Dus er is een hoop waar je uit kan putten. Zelf vind ik het heel fijn als er zo'n bron is. Maar ik verzin er ook nog een hoop bij hoor.   

Het is precies 100 jaar geleden dat L. Frank Baum overleed. Was jij vroeger als kind zelf ook fan van zijn boeken en de verfilmingen en heeft dit invloed gehad op jouw carrière?

Ik kende eigenlijk alleen de film The Wizard of Oz met Judy Garland en The Wizz met Michael Jackson en Diana Ross. Beide films prikkelden mijn fantasie. De klassieke verfilming is heel fantasierijk, als een droom, terwijl The Wizz meer een rafelrandje heeft, die speelt zich af in een soort vies New York. En invloed op mijn carrière? Ik denk dat alles wat ik zie of lees - van Harry Potter tot Harry Mulisch - invloed heeft gehad op wat ik maak.

Credits: Joris van Bennekom

Scene foto Back to Oz, credits: Joris van Bennekom

Afgelopen september won jij samen met Pieter Kramer de VSCD Prosceniumprijs voor jullie bijdrage aan het Nederlands toneel met de familievoorstellingen van Theater Rotterdam. Wat maakt het schrijven van een familievoorstelling zo bijzonder?

Het schrijven van een familievoorstelling is als een acrobaten act of een koorddans. Je schrijft iets dat niet saai of lullig voor de ouders en happy singles mag zijn, en tegelijk wil je niet te ver over de hoofden van de kinderen mikken met scherpe grappen. Het herschrijven en opnieuw bewerken van sprookjes en andere klassieke vertellingen (zoals Oz) vind ik fantastisch; iets naar de huidige tijd toehalen en een nieuw publiek weer van die verhalen laten genieten.

Heb jij stiekem zelf een favoriete Oz scene en hoe komt deze terug in Back to Oz?

De vliegende gemene heks met haar leger van apen, in achtervolging op Dorothy (bij ons Doortje), behoort tot mijn favorieten. Regisseur Monique Corvers en ik geven daar een geheel eigen twist aan!

 

Back to Oz is zondag 19 januari te zien in de grote zaal van Theater Rotterdam, Schouwburg. Klik hier voor meer informatie over de voorstelling en tickets.