Bas Czerwinski

Reactie op adviezen Raad voor Cultuur

De Raad voor Cultuur presenteerde vandaag aan minister Van Engelshoven van OCW haar adviezen voor de BIS, de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Theater Rotterdam deed twee aanvragen: voor TR als theatergezelschap in de BIS en als Ontwikkelinstelling vanuit Productiehuis Theater Rotterdam in samenwerking met Maas theater en dans. Op Prinsjesdag maakt de minister bekend welke instellingen deel gaan uitmaken van de nieuwe culturele basisinfrastructuur.

De Raad voor Cultuur (RvC) is positief over de aanvraag van Theater Rotterdam en geeft het advies om deze in zijn geheel te honoreren. De RvC betreurt het dat de nieuwe artistiek leider Alida Dors weinig invloed heeft gehad op de aanvraag. De RvC is positief over de nieuwe afdeling Publiek & Interactie, waarmee de instelling haar verbinding met de stad en het publiek wil versterken, en over de ontwikkelingen op het gebied van educatie en participatie. De RvC stelt twee voorwaarden aan het advies: TR dient een nieuw activiteitenplan in dat tot stand wordt gebracht onder leiding van Alida Dors en daarnaast dient TR een plan in voor de wijze waarop zij talentontwikkeling de komende periode zal borgen.

De RvC is helaas niet overtuigd door de gezamenlijke aanvraag voor de ontwikkelinstelling van Productiehuis Theater Rotterdam en Maas theater en dans. De RvC adviseert de aanvraag niet te honoreren. Zo raakt Productiehuis TR per januari 2021 een belangrijk deel van haar subsidie kwijt en kan de beoogde samenwerking met Maas theater en dans op deze wijze geen doorgang vinden. 

Theater Rotterdam heeft sinds de fusie roerige tijden beleefd. Met de door de RvC als positief beoordeelde recente aanstelling van Alida Dors als artistiek leider kijkt Theater Rotterdam met vertrouwen naar de toekomst en is verheugd dat de RvC dat onderschrijft met het advies de aanvraag voor BIS-instelling te honoreren. Ondanks het negatieve advies voor Productiehuis TR blijft Theater Rotterdam de komende jaren de plek voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie makers.  

Artistiek leider Alida Dors: “Productiehuis Theater Rotterdam heeft mij gebracht op de plek waar ik nu ben. Het heeft voor mij een onmisbare rol gespeeld in mijn ontwikkeling als maker en is ook voor de nieuwe generatie cruciaal. Deze rol blijven wij de komende vier jaar dan ook innemen. We kijken terug en leren van elkaar, maar kijken ook vooral naar de toekomst. Theater verbindt, biedt troost en hoop en prikkelt de verbeelding. Dat blijven we inzetten voor en met de stad Rotterdam en ook landelijk en over de grenzen. Ik waardeer het vertrouwen dat we teruglezen in het advies en werk met goede moed aan onze artistieke plannen en het openstellen van onze zalen voor publiek na de zomer”.

Algemeen directeur Walter Ligthart: “Theater Rotterdam hecht veel waarde aan vernieuwing en blijft ook de komende jaren de plek voor de nieuwe generatie makers om zich te ontwikkelen. We zijn ambitieus en hebben veel energie en zelfvertrouwen. Als de minister van OCW dit advies overneemt, raken we een deel van onze structurele subsidie kwijt. Dat betreuren we, maar het is ook een uitdaging om op een andere manier onze talentontwikkeling vorm te geven. We laten het niet los.”

Naast de twee aanvragen bij het ministerie van OCW heeft Theater Rotterdam ook een aanvraag gedaan bij de Gemeente Rotterdam. Op 17 juni volgt het advies van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur.