Theater Rotterdam producties seizoen '18/'19

De Ur-triënnale 2018 - Urland

4 t/m 6 sept

De Ur-triënnale is een driejaarlijks theaterfestival waarin performancecollectief Urland zichzelf uitnodigt om eigen werk kritisch te bekijken. In deze eerste avondvullende editie: het vroege werk. De triënnale is ontstaan vanuit de wens om tegen de Nederlandse fastfoodcultuur in de theatersector in te gaan. Hoe staat het met de profetieën van toen? Hoe krijgt het werk van een collectief zijn plek in het repertoire? En wordt het überhaupt ooit repertoire?

 

Urland wil eigen werk van een nieuw kader voorzien, en stelt vragen over traditie, overlevering en (her)interpretatie. Urland speelt De Oktobertragödie (2011), een nagesynchroniseerd Wagneriaans sprookje gebaseerd op De eeuwige terugkeer van het fascisme van Rob Riemen, en de existentiële sci-fi-performance House on Mars (2011), over twee mannen en een boordcomputer op zoek naar een nieuwe zon.

In Suriname - Theater Rotterdam / Johan Simons

za 8 en zo 9 sept

Na de ‘leesvoorstelling’ In Europa duikt Theater Rotterdam opnieuw onze gezamenlijke geschiedenis in. Wat heeft zich afgespeeld in de voormalige koloniën? Welke herinneringen en welk erfgoed moeten blijven klinken?

In Suriname wil ook een ode zijn aan de Surinaamse cultuur. Grootheden als Anton de Kom, Edgar Cairo en Astrid Roemer leiden ons, naast volksverhalen en jongere literatuur van Tessa Leuwsha, Karin Amatmoekrim, Johan Fretz en Anil Ramdas. Ze brengen ons van het Suriname en Nederland van toen naar het Suriname en Nederland van nu en weer terug. Ze raken aan ons leven hier in Rotterdam en wezenlijke vragen over identiteit: waar hoor je bij, waar kan je naar terugkeren?

Dance concert - Ola Maciejewska / Productiehuis Theater Rotterdam

woe 12 en do 13 sept

Dance concert is een dansconcert in de meest letterlijke zin: een voorstelling waarin dans muziek veroorzaakt. Ola Maciejewska gebruikt de theremin. Dit Russische instrument
maakt geluid door elektromagnetische velden en de geleiding van het menselijk lichaam.

Bewegingen in de buurt van een antenne veroorzaken geluid. Zo wordt een danser muzikant, en andersom lokt de muziek beweging uit. Dat geeft een nieuwe betekenis aan ruimte en tijd, de noties waar elke kunst zich toe verhoudt. Omdat de theremin een grillig en moeilijk te controleren instrument is, speelt ook improvisatie een belangrijke rol in de voorstelling.

Papapa - Productiehuis Theater Rotterdam

vr 14 en za 15 sept

In Papapa nemen vijf performers afscheid van hun vader, ieder op zijn of haar eigen manier. Door hun vaders gezamenlijk te bezingen, aan te vallen, te spiegelen of te kijk te zetten, laten ze iets zien van complexe familiebanden en hun eigen verantwoordelijkheden in het volwassen leven.

 

Choreografe Alida Dors en theatermaker Tjon Rockon brachten de vijf samen in een programma waarin zij met makers uit verschillende subculturen (b-boy battle, spoken word & lyricist, hip hop, mime, break, folk art) werken aan cross-overs en nieuwe vormen van theater onderzoeken. Papapa is een muzikale performance waarin het publiek
met urban dance, live muziek, performance en spoken word wordt meegenomen in een groot afscheidsritueel voor de vaderfiguur.

Revolutoinary Road - Theater Rotterdam / Erik Whien

vr 21 en za 22 sept

Het jonge echtpaar Frank en April is totaal vastgelopen in hun burgerlijke bestaan in een buitenwijk van een grote stad, waar alles draait om voldoen aan het perfecte plaatje.
Terwijl ze hun leven steeds meer beginnen te haten, valt hun huwelijk langzaam uit elkaar. Misschien moeten ze alles wel achter zich laten. Vrij zijn, een nieuw leven beginnen in Parijs. Maar het besluit om een nieuw leven te starten heeft meer gevolgen dan verwacht, niet alleen voor Frank en April, ook voor de mensen om hen heen.

 

De pers bedeelde Revolutionary road, een toneelbewerking van de Amerikaanse boekklassieker uit 1961 van Richard Yates, vorig jaar met veel sterren. “Erik Whien heeft dit historische huiskamerdrama glashelder en tot op de millimeter precies geregisseerd” (NRC). Dit seizoen opnieuw te zien.

 

Dying together - Third Space / Lotte van den Berg / Theater Rotterdam

do 11 t/m za 13 okt

Wat gebeurt er in een vliegtuig vol mensen die elkaar niet kennen wanneer ze weten dat ze gaan neerstorten? Hoe verhouden de inzittenden zich op dat moment tot elkaar? Keren ze in zichzelf of klampen ze zich aan elkaar vast? Doet het er dan nog toe wie christelijk, islamitisch of atheïstisch is?

 

Dying together bestaat uit een verzameling taferelen waarin
het begrip samen sterven op verschillende manieren betekenis krijgt. Alle betrokkenen – de stervenden, maar ook de nabestaanden, de omstanders en het publiek – komen in nieuwe relaties ten opzichte van elkaar te staan. Van den Berg: “De dood verdient onze aandacht, niet onze angst. Niet om de horror of het sentiment, maar juist om de relatie die mensen in het moment van sterven met elkaar aangaan, gewild of ongewild.”

 

Rebound - Backbone / Alida Dors / Theater Rotterdam

vr 22 en za 23 mrt

In een anonieme ruimte worden dansers ingesloten door muren. Alles wat hun een sociale identiteit geeft, is weg. Ze zijn tot zichzelf en elkaar veroordeeld en gaan in dans op zoek naar wat ze zijn en naar de onderliggende verhoudingen. Het hier en nu is bepalend, maar herinneringen, angsten en structuren hebben veel invloed. Wat bepaalt eigenlijk wie je bent? In hoeverre spelen achtergrond, status en cultuur een rol?

 

Alida Dors komt met een remake van Rebound (2005) van Conny Janssen, een voorstelling over de veerkracht van de mens die nodig is om te leren leven met interne en opgelegde structuren of die juist te doorbreken. Ze laat zich onder meer inspireren door de vluchtelingen en asielzoekers die hun identiteit moeten hervinden, het glazen plafond en andere beklemmende situaties.

 

How to build a universe - Theater Rotterdam / Davy Pieters

di 16 t/m do 18 okt

Onze ogenschijnlijk maakbare wereld wordt steeds meer bepaald door algoritmes en technologie. We kunnen eindeloos inzoomen en het leven controleren en manipuleren,
van camera’s die ons dag en nacht observeren tot Facebook dat meer van je weet dan je zelf weet. Toch ontdekken we veel inzichten die ons wereldbeeld op z’n kop zetten per ongeluk. Dat geldt zowel voor ieder mens als voor de hele mensheid.

 

Davy Pieters ontleedt het toeval. Ze tornt zowel aan de wetten van het theater als aan de wetmatigheden van de wereld om te begrijpen hoe ingrijpende inzichten tot stand komen. Dat leidt tot een beeldende, filmische, fysieke, muzikale voorstelling, geïnspireerd door onder meer The history of the world van Julian Barnes en Ovidius’ Metamorfosen, het overview effect en muziek van Aphex Twin.

Blueprint on memory - WArd/waRD / Ann Van den Broek / Theater Rotterdam

do 18 en vr 19 okt

The memory loss collection is een groot project waarin Ann Van den Broek aandacht vraagt voor het functioneren van de hersenen en het effect van geheugenverlies. Binnen dit project worden de komende twee jaar drie voorstellingen en een randprogramma ontwikkeld.

 

Blueprint on memory is daarvan de eerste. In deze voorstelling worden eerder gebruikte elementen zoals live muziek en gebruik van camera’s verder ontwikkeld. De blauwdruk is zichtbaar op de vloer, en de performers bewegen zich langs draden, kabels, pedalen en triggers. De complexe chaos test het mentale en fysieke geheugen van performers, maar geeft hun tegelijkertijd een houvast voor hun bewegingen.

Headroom - Theater Rotterdam / Boogaerdt/VanderSchoot en Erik Whien

di 15 mei t/m za 19 mei


In Headroom klinken stemmen, van mensen zoals wij. Ze praten en praten. Over de relatie tussen de wereld en de aarde. Over de waarheid die verdwijnt. Over tienduizend dingen. Over alles. De kamers waarin ze praten, worden klankkasten, gevuld met woorden. Hierin galmt een universele echo. Tot in de eeuwigheid opzoek naar woorden die de stilte kunnen vervangen.

 

Speciaal voor Headroom worden 5 teksten geschreven door Peter de Graef, één van de belangrijkste theaterauteurs van Vlaanderen. Een schrijver wiens teksten balanceren op de grens tussen filosofie, maatschappijkritiek en het onbezoedeld alledaagse. Waarin het persoonlijke altijd wordt opgetild tot op het niveau van het universele.

Headroom is een theatrale installatie die tot stand komt in een gelegenheid samenwerking tussen de artistieke kern van Theater Rotterdam: Erik Whien en Boogaerdt/VanderSchoot.

 

Welcome to our guesthouse - Productiehuis Theater Rotterdam

wo 24 t/m za 17 okt

Productiehuis Theater Rotterdam gaat ieder seizoen samenwerkingen aan met nieuwe theatermakers. De eerste kennismakingen zijn te zien tijdens Welcome to our guesthouse.
Het festival van vier dagen is dé gelegenheid om het werk van de nieuwe generatie te bekijken. Het productiehuis heeft de makers uitgedaagd een artistieke stap in hun werk
te maken, risico te nemen of een bijzondere samenwerking aan te gaan en dit te vatten in een presentatie, installatie of (korte) voorstelling.

De badgasten van Laios

wo 3 t/m vr 5 apr

Performancecollectief Urland maakt een Italo-Discorecreatiehorrorvoorstelling in de sneeuw. Drie vrienden zijn gebruind en blond op wintersport, maar er wordt niet gelachen. We voelen een diepe leegte. Een zwart gat. Dark matter. Dit is de Danteske recreatiehel. Rust wordt onrust. Welkom in het tijdperk van de mentale ziektes. We zitten in een collectieve psychose. Wat is het verschil tussen reële angst en irrationele angst?

 

We weten niet meer hoe we moeten leven. We hebben te veel slechte films gezien. We hebben te veel echte films gezien. Te veel waarheid, te veel onwaarheid, te veel bronnen, te veel data, te veel toegang, te veel vrienden... we moeten er even tussenuit. Verdoof ons. We need a vacation from our vacation.

Hamlet, de familievøørstelling 8+ - Theater Rotterdam / Pieter Kramer

za 22 dec t/m do 4 apr

De Deense puberprins Hamlet maakt een hoop ellende mee. Hij raakt zijn vader kwijt, zijn oom trouwt met zijn moeder en een aantal van z’n vrienden is echt niet meer te vertrouwen. Voeg daar een nachtelijk bezoek van een geestverschijning aan toe en je hebt een jonge prins die erg in de war raakt. Van een vrolijke surfboy met goed haar, verandert hij in een sombermans met woedeuitbarstingen.

 

Hamlet is een stuk vol plezier, clownerie, pophits, degengevechten, bedrog, fysieke stunts en prachtige decors. Een sprookjesachtig feest voor jong en oud. Waar je bij moet zijn. Of niet te zijn. Nee, wees er maar bij. Wordt bijzonder!

 

Ik heb spijt - Wunderbaum

wo 6 t/m za 26 mrt

“De Trumpstemmer die spijt heeft is een soort eenhoorn. Een sprookjesdier waarvan we denken dat het bestaat, en waarop we allemaal jacht maken. Maar nog niemand heeft
hem ooit gezien.” (CNN-correspondent Martin Savidge) Wunderbaum gaat op zoek naar spijt, in Duitsland, Italië en Nederland. Overal kiezen de mensen steeds vaker voor rechts.

 

De eenhoorn is moeilijk te vinden. Alessandro Montiego bijvoorbeeld is een Italiaan zonder spijt. Geen spijt van zijn stem voor Lega Nord. Geen spijt van zijn huwelijk. Geen spijt van zijn hond en ook niet van zijn boot. We gaan er zelf bijna van twijfelen. Hebben wij dan spijt? Ik heb spijt! gaat tegelijk in Rotterdam, Jena en Milaan in première. Via een videoverbinding worden de in de verschillende landen opgevoerde scènes samengesmeed tot
een multilinguaal geheel.

Heisenberg - Theater Rotterdam / Johan Simons

do 10 jan t/m za 6 apr

Midden op een hectisch station ziet Georgie Alex. Ze kust hem in zijn hals. Ze waren niet op zoek naar iets, en zeker niet naar iemand, maar tot hun eigen verrassing is het incident
aanleiding om op ontdekkingsreis te gaan naar elkaar, naar zichzelf en naar wat het leven hen nog te bieden heeft. De Britse toneelschrijver Simon Stephens neemt in zijn stuk
uit 2015 het onzekerheidsprincipe van Heisenberg (het is onmogelijk om een fysiek object te bestuderen zonder het op een bepaalde manier te beïnvloeden) als uitgangspunt.


Georgie en Alex zijn het materiaal waarmee hij experimenteert. Stephens creëert een humoristisch en muzikaal universum, een wereld vol levenskracht die loskomt als je het
onvoorspelbare omhelst. In de Nederlandse bewerking van Heisenberg (vertaling: Ariane Schluter) staan Hans Croiset en Elsie de Brauw samen op het toneel.

Stadsastronaut - Marjolijn van Heemstra / Theater Rotterdam

wo 20 feb t/m zo 28 apr

Als we onze planeet willen redden moeten we gaan leven als astronauten, zei astronaut Wubbo Ockels op zijn sterfbed. Uitzoomen, de ruimte ervaren en onze kwetsbaarheid
onder ogen zien kan ons de blik op de toekomst geven die we nu ontberen. Mooi gezegd, maar hoe doe je dat?

Marjolijn van Heemstra ontwikkelde met een team van specialisten een astronautenopleiding voor aardbewoners die ze liet testen door haar buren in een oude Amsterdamse volkswijk. Hoe vind je ruimte voor het heelal als de plantsoenendienst voortdurend je voortuin overhoop schoffelt? Hoe ervaar je kosmische verbondenheid als je de moskee op de hoek als een grote bedreiging ziet? In Stadsastronaut komen de buren vertellen over hun opleiding.
Poëzie en praktijk, ideaal en werkelijkheid komen bij elkaar in een handleiding voor de toekomst.

Wholesale destruction - Productiehuis Theater Rotterdam / Zarah Bracht

wo 16 t/m za 19 jan

Een groep jonge mensen in een Westerse samenleving geniet van alle privileges die de vrijheid en welvaart hun oplevert, in het volle bewustzijn dat hun wereld gebouwd is op
leugens en hebzucht. Hun gedrag gaat ten koste van andere mensen en de planeet, dat weten ze, en dus stoppen zij dit bewustzijn zo ver mogelijk weg: smile and wave.
Wanneer de apocalyps die zij zelf veroorzaakten in de woonkamer staat, weten zij zich geen houding te geven. Hoe erg moet het worden, voordat we eindelijk in actie komen?

 

Zarah Bracht (Hamburg, 1990) studeerde in 2016 af aan de regieopleiding in Amsterdam. Ze ontwikkelde een theatertaal die gebaseerd is op beeld en beweging en gebruikt tekst eerder als toevoeging dan als uitgangspunt.

Daar gaan we weer (white male privilege) - Wunderbaum

di 17 t/m za 21 april 

 

Een voorstelling over de bevoorrechte positie van witte mensen ten opzichte van alle andere mensen op de wereld en het gebrek aan benul daarvan bij diezelfde witte mensen.


Wine Dierickx, Matijs Jansen en Maartje Remmers, allen heteroseksuele, witte toneelspelers, vragen de eveneens witte Annelies Verbeke een niet ironische tekst te schrijven over de voordelen van het wit geboren zijn. Gespeeld op diverse locaties middenin een diverse samenleving.

 

De geschiedenis van mijn stijfheid - Wunderbaum

za 2 juni t/m vr 8 juni

 

Waarom is de Nederlander zo stijf?

 

Samen met twintig stijve Nederlanders maken Marleen Scholten en Walter Bart een bewegingsvoorstelling over niet kunnen dansen. Via klompendans en gabberhouse belanden ze in Zuid Amerika, het continent van de soepele heupen. Hoe komt het toch dat de Nederlander zo’n houten klaas is? Komt het door het calvinisme en de Nederlandse klei? Worden alle andere volkeren inderdaad soepeler geboren?

 

Ik wil meer weten over
Cookies

Theater Rotterdam maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.

Meer informatie over cookies