In de maak

Daar gaan we weer (white male privilege) - Wunderbaum

di 17 t/m za 21 april 

 

Een voorstelling over de bevoorrechte positie van witte mensen ten opzichte van alle andere mensen op de wereld en het gebrek aan benul daarvan bij diezelfde witte mensen.


Wine Dierickx, Matijs Jansen en Maartje Remmers, allen heteroseksuele, witte toneelspelers, vragen de eveneens witte Annelies Verbeke een niet ironische tekst te schrijven over de voordelen van het wit geboren zijn. Gespeeld op diverse locaties middenin een diverse samenleving.

 

Headroom - Theater Rotterdam

di 15 mei t/m za 19 mei


In Headroom klinken stemmen, van mensen zoals wij. Ze praten en praten. Over de relatie tussen de wereld en de aarde. Over de waarheid die verdwijnt. Over tienduizend dingen. Over alles. De kamers waarin ze praten, worden klankkasten, gevuld met woorden. Hierin galmt een universele echo. Tot in de eeuwigheid opzoek naar woorden die de stilte kunnen vervangen.

 

Speciaal voor Headroom worden 5 teksten geschreven door Peter de Graef, één van de belangrijkste theaterauteurs van Vlaanderen. Een schrijver wiens teksten balanceren op de grens tussen filosofie, maatschappijkritiek en het onbezoedeld alledaagse. Waarin het persoonlijke altijd wordt opgetild tot op het niveau van het universele.

Headroom is een theatrale installatie die tot stand komt in een gelegenheid samenwerking tussen de artistieke kern van Theater Rotterdam: Erik Whien en Boogaerdt/VanderSchoot.

 

De geschiedenis van mijn stijfheid - Wunderbaum

za 2 juni t/m vr 8 juni

 

Waarom is de Nederlander zo stijf?

 

Samen met twintig stijve Nederlanders maken Marleen Scholten en Walter Bart een bewegingsvoorstelling over niet kunnen dansen. Via klompendans en gabberhouse belanden ze in Zuid Amerika, het continent van de soepele heupen. Hoe komt het toch dat de Nederlander zo’n houten klaas is? Komt het door het calvinisme en de Nederlandse klei? Worden alle andere volkeren inderdaad soepeler geboren?

 

Ik wil meer weten over