Back on track

Onder leiding van artistiek leider Alida Dors, ontwikkelen wij samen met onze vaste makers en andere gezelschappen, festivals en makers een uniek programma. Dit bestaat uit voorstellingen in de zalen en theatrale routes in en rondom de gebouwen. Ontdek ons Tracks én voorstellingen. 

Tracks

Theater Rotterdam neemt je mee op een onbekend spoor, waarbij elke ruimte een podium kan zijn. Met de serie Tracks nodigen we je uit om je op een andere manier te verhouden tot ons gebouw en zalen.

  • Er even tussenuit met Jairzinho

    TRACK: LOCAL HEROES - MOMO
    Het project met en voor vrouwen
    vr 25 sep

    Met Het project met en voor vrouwen wil Jairzinho aan de rest van de wereld laten zien dat er veel talent, kracht en diversiteit ligt bij de vrouw. "Los van de muziek willen we de boodschap doorzetten door de samenwerking met krachtige vrouwen aan te gaan en hiermee de doelgroep, de vrouw, te inspireren."

    Jairzinho staat bekend als artiest en mede-oprichter van platen label Rotterdam Airlines. Debuut EP Gouden Plaat, met onder andere de mega-hit Tempo, heeft inmiddels de platina status en is in 2018 opgevolgd met debuutalbum Nummer Één, waarop naast clubtracks (zoals Fuego en Bommetje) ook gevoelige popnummers met Caraïbische swing staan (zoals Verliefd en Vuurvliegjes). In maart 2020 bracht Jairzinho zijn tweede studioalbum Jairzinho uit met daarop de hit Zegen featuring Snelle.

    Praktische informatie

    Jairzinho & special guests Melissa Lopes, Sarita Lorena en Berget Lewis

    Start kaartverkoop: woensdag 19 september om 10.00 via TR, MOMO en BIRD
    Datum concert: vrijdag 25 september 2020
    Locatie: Theater Rotterdam Schouwburg, Grote zaal met zitplaatsen.
    Zaal open: 19.00 uur
    Aanvang concert: 19.30
    Einde concert: 20.30 uur
    Entree: 12,50 euro ex service

    Facebook event

  • Dalton Jansen - To The Edge 3 / Corpo Maquina - In Between & Xayani

    Track: Local Heroes
    do 24 sep
      Combi-ticket 1
    20:15-21:10 Corpo Maquina - In Between / Xayani
    21:15-21:55 Next Generation Speaks & Grande Loge
    22:00-22:30 Dalton Jansen - To The Edge 3
      Combi-ticket 2
    20:15-20:45  Dalton Jansen - To The Edge 3
    21:15-21:55 Next Generation Speaks & Grande Loge
    22:00-22:50 Corpo Maquina - In Between / Xayani

    Dalton Jansen: To The Edge 3

    De Nederlandse choreograaf Dalton Jansen, tevens maker bij Productiehuis Theater Rotterdam, choreografeerde To The Edge 3 voor drie mannen en is zelf een van de dansers.

    In To The Edge 3 ontmoeten drie mannen elkaar en al snel blijkt dat er onderling veel wrijving is. Hoe gaan ze hiermee om en zal er meer solidariteit ontstaan? Gaat iedereen mee met de groep of is het beter om je eigen pad te bewandelen, ook al is het misschien eenzaam.

    Choreograaf Dalton Jansen nodigt het publiek uit om samen met hem en zijn dansers in een achtbaan van emoties te stappen. Ook onderzoekt hij verschillende posities van macht. Het zijn emoties en machtposities waar iedereen in het dagelijks leven wel eens mee te maken krijgt. Het spelen met begrippen als kwetsbaarheid, kracht, zwakte, grenzen, relaties en ruimte is kenmerkend voor Daltons werk. Steeds gaat hij de dialoog aan met zijn publiek door zeer persoonlijke maar tegelijkertijd universele en menselijke kwesties aan te pakken en in zijn choreografieën te verbeelden. To the Edge 3 is het laatste deel van een serie van 3 delen, elk deel kan los gezien worden.

    Choreografie: Dalton Jansen ism dansers Dansers: Adam Khazamurdov - Giovanni Pisas - Dalton Jansen Dichter: Elten Kiene Componist: Tom van Wee Styling: Odair Pereira 

    Corpo Maquina: Solo's van Shane Boers en Evangelos Biskas

    Als b-boy en lid van de befaamde Hustle Kidz Crew vierde Shane Boers internationale triomfen en werd nieuwsgierig naar het theater. Evangelos Biskas volgde als experimentele hiphopper een academische dansopleiding en begon met het maken van eigen werk. In samenwerking met Corpo Máquina ontwikkelen beiden zich de komende jaren verder als choreograaf.

    In between – Evangelos Biskas

    Al jaren lang houdt Evangelos Biskas een dagboek bij van wat hij ’s nachts droomt. Voor In Between haalt hij stemmingen en intenties uit zijn droombeelden terug om zijn intuïtieve benadering van dans te sturen en vorm te geven. Het absurde en irrationele karakter van zijn dromen is zijn kompas.

    In In Between deelt Evangelos Biskas zijn bizarre isolaties, ongecontroleerde losheid en organische flow in totale onbevangenheid en nonchalance met zijn publiek. Zijn lichaam sluit direct aan op alles wat zich in zijn binnenste of in zijn omgeving lijkt af te spelen. Hoe hij dat doet blijft onwaarschijnlijk onvoorspelbaar. Als een volleerde komiek weet hij ook zichzelf steeds te verrassen en zet hij gebrek aan houvast om in melancholie, humor en understatement. Een geweldige beweger die voor zijn publiek de optimale context danst om de ogen uit te kijken en in het hart geraakt te worden. 

    choreografie en dans: Evangelos Biskas soundscape: Isaac Poels stage design: Erik van de Wijdeven 


    Xayani – Shane Boers

    Shane Boers is een uitzonderlijk virtuoze breakdancer, fysiek extreem begaafd en specialist in power moves. Met een reikwijdte die per definitie driedimensionaal is beweegt hij met het zelfde gemak horizontaal, verticaal, diagonaal en op zijn kop, in de lucht of in contact met de vloer. Rauw en explosief, met een voorliefde voor het dynamische en acrobatische. 

    Als publiek zijn we getuige van het bijzonder openhartige en intieme gesprek dat Shane met zichzelf voert als choreograaf en danser. Als choreograaf zoekt Shane manieren om zijn snelheid te vertragen en zijn beweging te ontrafelen. In de ontregeling vindt hij onvermoede fysieke oplossingen. We zien hem de tijd nemen om van de ene actie naar de volgende te komen. En juist daartussen vindt hij de emotionaliteit van de kleine beweging. Niet langer kiest hij voor wat mooi is, maar voor wat goed voelt. Zo creëert hij ook voor ons de ruimte om onze eigen fysieke kwetsbaarheid te voelen en te beseffen dat de dialoog met jezelf en uitzoeken hoe iets precies in elkaar zit altijd nieuwe inzichten brengt.

    choreografie en dans: Shane Boers

    Track: Local Heroes

    Met een combi-ticket kan je tevens de volgende onderdelen binnen de Local Heroes Track beleven:

    • Next Generation Speaks

    Next Generation Speaks (NGS) is een project van Roots en Routes in samenwerking met Woorden Worden Zinnen, Urban Woorden (België), Brouhaha International (UK), Word N Sound Poetry and Live Music Series(Afrika) en Youth Speaks (VS). NGS daagt jonge spoken-word artiesten uit om hun stem te ontwikkelen en te presenteren. NGS richt zich niet in eerste instantie op spoken worden louters als kunstvorm, maar als een middel om jongeren te betrekken bij maatschappelijke debatten, poëzie en de verhalen van jongeren zelf naar voren te halen.

    • CO-VID PRO (exclusieve preview): Collaborative Video Project (Doorlopend gehele avond)

    CO-VID PRO is een Collaborative Video Project van Tjon Rockon's performance genootschap Grande Loge. Het project is een vervolg op de voorstelling Ma Pang Pang en is begonnen om artiesten in de Corona-tijd aan elkaar te verbinden en werk te geven. De Loge wordt zo een digitale ontmoetingsplek voor videokunstenaars, performers, regisseurs en andere makers, als er geen of weinig fysiek contact mag zijn. CO-VID PRO is een geleide 'carte blanche' met een aantal vaste ingrediënten en voorwaarden, die hebben gediend om snelle focus te krijgen. Fashion is van Isabell Schulz. De muziek is van Joost Maaskant en de film locatie is bij Atelier Van Lieshout. De video's duren tussen 1 en 3 minuten. De eerste serie bestaat uit 10 items met o.a. Vilain & Gai, Fransje Calf en Sarah Blok.  

    Master of Rituals Tjon Rockon Master of Contemplation Hajo Doorn (aka de Toekan) Master of Bass Joost Maaskant Master of Style Isabell Schulz Masters of Film Vilain & Gai, Fransje Calf, Sarah Blok Special Thanks Master Davids Danoss & Master Omar Breedveld

  • Dalton Jansen - To The Edge 3 / Lloyds Company Presents

    Track: Local Heroes
    wo 23 sep
      Combi-ticket 1
    20:15-21:00 Lloyds Company Presents
    21:15-21:55 Next Generation Speaks & Grande Loge
    22:00-22:30 Dalton Jansen - To The Edge 3

    https://www.theaterrotterdam.nl/pQPrxHb/dalton-jansen

      Combi-ticket 2
    20:15-20:45  Dalton Jansen - To The Edge 3
    21:15-21:55

    Next Generation Speaks & Grande Loge
    22:00-22:45 Lloyds Company Presents

    Dalton Jansen: To The Edge 3

    De Nederlandse choreograaf Dalton Jansen, tevens maker bij Productiehuis Theater Rotterdam, choreografeerde To The Edge 3 voor drie mannen en is zelf een van de dansers.

    In To The Edge 3 ontmoeten drie mannen elkaar en al snel blijkt dat er onderling veel wrijving is. Hoe gaan ze hiermee om en zal er meer solidariteit ontstaan? Gaat iedereen mee met de groep of is het beter om je eigen pad te bewandelen, ook al is het misschien eenzaam.

    Choreograaf Dalton Jansen nodigt het publiek uit om samen met hem en zijn dansers in een achtbaan van emoties te stappen. Ook onderzoekt hij verschillende posities van macht. Het zijn emoties en machtposities waar iedereen in het dagelijks leven wel eens mee te maken krijgt. Het spelen met begrippen als kwetsbaarheid, kracht, zwakte, grenzen, relaties en ruimte is kenmerkend voor Daltons werk. Steeds gaat hij de dialoog aan met zijn publiek door zeer persoonlijke maar tegelijkertijd universele en menselijke kwesties aan te pakken en in zijn choreografieën te verbeelden. To the Edge 3 is het laatste deel van een serie van 3 delen, elk deel kan los gezien worden.

    Choreografie: Dalton Jansen ism dansers Dansers: Adam Khazamurdov - Giovanni Pisas - Dalton Jansen Dichter: Elten Kiene Componist: Tom van Wee Styling: Odair Pereira 

    Lloyds Company Presents

    Tijdens Lloyds Company Presents zetten we nieuwe makers in de spotlight. Choreograaf Lloyd Marengo coachte de afgelopen jaren vele aanstormende makers en biedt ze met LC Presents een eigen podium. 

    Lloyds Company Presents: Hassani Le Couvreur en Argil Randon – Loops of Fear (preview)

    De eerste voorstelling van de Hassani Le Couvreur (X-Gen Crew, Pigeons Crew) en Argil Randon (X-Gen Crew) als makers en dansers. Loops of Fear gaat over de sociale druk die kunstenaars vaak ervaren: volg een ‘goede’ opleiding en kies voor een ‘normale’ baan. Met de voorstelling willen de heren kijkers inspireren hun gevoel te volgen: Take a leap of faith en spring! In een bijzondere combinatie van popping, house en movement wordt het publiek meegenomen in een avontuur vol magie. Loops of Fear komt tot stand in co-productie met IMPACT en Lloydscompany. 

    Choreografie & dans: Hassani Le Couvreur en Argil Randon Advies en ondersteuning: Lloyd Marengo, Dennis Vooren Muziek: Luciano Hiwat Lichtontwerp: Dennis Vooren

    Lloyds Company Presents: Sheyda Darab - Zire Ab 

    Sheyda Darab verdiende haar strepen in de danswereld als danseres bij onder andere Danstheater AYA, en maker bij Dansmakers, Korzo, Theater der Jungen Welt en X Pats Casablanca. Eerder maakte ze de goed ontvangen solo Treasuries of Mysteries  waarin zij met zichzelf en het publiek in gesprek ging door een combinatie van dans, zelfgeschreven poëzie, spoken word.

    Zire Ab (Under water) is geïnspireerd op het gedicht van Nathaniel Hawthorne. Deze draagt de belofte dat er onder water altijd rust is, al is de wereld ontregeld. In deze solo zoekt Sheyda Darab d.m.v. Hip Hop technieken naar deze belofte.  

    Choreografie & dans: Sheyda Darab

    Lloyds Company Presents:  Purity -Ibrah Silas Jackson & Guan Balde 

    Purity is een verhaal over broederschap. Twee jonge mannen afkomstig uit verschillende werelden ontmoeten elkaar en worden de broers die ze nooit hadden. In een ingetogen stuk laat Ibrah Silas Jackson zijn choreografisch talent zien.

    Choreograaf: Ibrah Silas Jackson Dansers: Guan Balde and Ibrah Silas Jackson.

     

    Track: Local Heroes

    Met een combi-ticket kan je tevens de volgende onderdelen binnen de Local Heroes Track beleven:

    • Next Generation Speaks

    Next Generation Speaks (NGS) is een project van Roots en Routes in samenwerking met Woorden Worden Zinnen, Urban Woorden (België), Brouhaha International (UK), Word N Sound Poetry and Live Music Series(Afrika) en Youth Speaks (VS). NGS daagt jonge spoken-word artiesten uit om hun stem te ontwikkelen en te presenteren. NGS richt zich niet in eerste instantie op spoken worden louters als kunstvorm, maar als een middel om jongeren te betrekken bij maatschappelijke debatten, poëzie en de verhalen van jongeren zelf naar voren te halen.

    • CO-VID PRO (exclusieve preview): Collaborative Video Project 

    CO-VID PRO is een Collaborative Video Project van Tjon Rockon's performance genootschap Grande Loge. Het project is een vervolg op de voorstelling Ma Pang Pang en is begonnen om artiesten in de Corona-tijd aan elkaar te verbinden en werk te geven. De Loge wordt zo een digitale ontmoetingsplek voor videokunstenaars, performers, regisseurs en andere makers, als er geen of weinig fysiek contact mag zijn. CO-VID PRO is een geleide 'carte blanche' met een aantal vaste ingrediënten en voorwaarden, die hebben gediend om snelle focus te krijgen. Fashion is van Isabell Schulz. De muziek is van Joost Maaskant en de film locatie is bij Atelier Van Lieshout. De video's duren tussen 1 en 3 minuten. De eerste serie bestaat uit 10 items met o.a. Vilain & Gai, Fransje Calf en Sarah Blok.  

    Master of Rituals Tjon Rockon Master of Contemplation Hajo Doorn (aka de Toekan) Master of Bass Joost Maaskant Master of Style Isabell Schulz Masters of Film Vilain & Gai, Fransje Calf, Sarah Blok Special Thanks Master Davids Danoss & Master Omar Breedveld

  • Hooman Sharifi's Food Performance - The dead live on in our dreams

    Track: Local Heroes - Hooman Sharifi
    wo 23 sep
    en
    do 24 sep

    Vanavond ben je te gast bij Hooman Sharifi. Hij vertelt verhalen over de tijd waarin hij nog in Iran woonde, zijn vlucht naar Noorwegen en hoe hij daar op een nieuwe manier naar het begrip liefde leerde kijken. Hooman ontvangt je aan tafels in een coronaproof setting in de hal van TR Schouwburg. Terwijl hij serveert, danst en verteld wordt het heden met het verleden verbonden. 

    De food version van zijn voorstelling The dead live on in our dreams was vorig week al te zien tijdens de Art of Performing Track. Tijdens de Local Heroes Track maakt Hooman de connectie met de Rotterdamse hip hop scene en nodigt choreograaf Lloyd Marengo uit als local hero. 

    Bij deze voorstelling is een medium maaltijd inbegrepen.

  • Hooman Sharifi's Food Performance & Lostmovements

    Track: Art of Performing
    za 19 sep

    Hooman Sharifi's Food Performance

    Hooman Sharifi is de centrale figuur van de Art of Performing Track. Speciaal voor deze Track maakt hij een Food Version van zijn performance The dead live on in our dreams. In deze ode aan Marianne Van Kerkhoven kookt Hooman fusion uit de Iraanse Europese keuken. Hooman ontvangt je aan tafels in een coronaproof setting in de hal van TR Schouwburg terwijl hij serveert, danst en verhalen verteld.

    De verhalen die Hooman verteld vanuit zijn Iraanse achtergrond hebben te maken met de tijd waarin hij nog in Iran woonde, zijn vlucht naar Noorwegen en hoe hij daar op een nieuwe manier naar het begrip liefde leerde kijken. Hij verbindt het heden met het verleden.

    Bij deze voorstelling is een medium maaltijd inbegrepen.

    Lostmovements 

    De artistieke wegen van dansers en choreografen Marc Vanrunxt en Jan Martens kruisten elkaar geregeld in het verleden en komen nu samen in de vorm van een solo voor Jan. Marc was er reeds bij in de vroege jaren 80, bij het begin van de vernieuwende dansgolf in Vlaanderen. Jan zorgt, ondertussen een paar generaties verder, voor de opvolging en verderzetting hiervan.

    Voor lostmovements delven ze in hun eigen vocabularium en laten ze zich inspireren door grootheden uit heden en verleden: choreografen, componisten en andere rolmodellen. Daaruit ontstaat een nieuw werk, waarbij de focus ligt op de motivering van beweging. lostmovements is een overgave aan de muziek, aan het materiaal en aan elkaar. Een ongegeneerd opgaan in het universum van de ander.

    In zowel Marc als Jans werk ligt de focus eerder op de dansende mens dan op de danser. Het is pas wanneer men zich al dansend mag heruitvinden, dat virtuositeit kan opborrelen. Een genereuze voorstelling die uitersten opzoekt, laverend tussen exuberantie en extreme verstilling, tussen Pet Shop Boys en Penderecki.

    De ruimte wordt vormgegeven door beeldend kunstenares Katleen Vinck. Mezzosopraan Els Mondelaers beent enkele bestaande muziekstukken uit. Het team wordt daarnaast ook versterkt door lichtontwerper Stef Alleweireldt en Marie-Anne Schotte voor artistiek advies tijdens het creatieproces.


  • TANZ

    Track: Art of Performing - Florentina Holzinger
    WEGENS SUCCES EXTRA VOORSTELLING
    vr 18 sep
    -
    zo 20 sep

    Florentina Holzinger (Wenen, 1986) verrijkt de internationale performancewereld al jaren met duizelingwekkende acrobatie, afgetrainde vrouwenlichamen en vechtsportscènes. Haar werk grenst tussen performance art, choreografie, ritueel en stuntshow. Ze staat bekend om haar overrompelend en rauwe totaaltheater, waarbij ze kunst- en dansgeschiedenis verbindt met popcultuur en entertainment. Na Recovery en Apollon is TANZ het laatste deel van haar trilogie over het lichaam als discipline en spektakelstuk. 
     
    In deze macabere parodie op ballet, komedie en pornografie, krijgt een groep dansers balletles van oud-ballerina Beatrice Cordua. De lerares verscheen in haar carrière als eerste naakte ballerina in Le sacre du printemps en geeft nu haar kennis door in een strenge training in “actieballet”. In gezamenlijke rituelen leert ze de dansers hun lichaam en geest zodanig te beheersen dat ze zelfs bovennatuurlijke krachten, zoals vliegen, kunnen ontwikkelen.  

    In de zomer van 2019 verzorgde Productiehuis Theater Rotterdam de internationale residentie voor de repetities van TANZ. De voorstelling werd lovend ontvangen tijdens de wereldpremière in Tanzquartier Wien en werd geselecteerd voor de 57ste editie van het Berlijnse Theatertreffen en het Vlaams TheaterFestival. Begin september bestempelde Theater Heute de voorstelling zelfs tot beste voorstelling van het afgelopen seizoen.

    Let op: TANZ bevat shockerende elementen.

  • Hooman Sharifi's Food Performance & TANZ

    Track: Art of Performing
    vr 18 sep
    en
    za 19 sep

    Hooman Sharifi's Food Performance

    Hooman Sharifi is de centrale figuur van de Art of Performing Track. Speciaal voor deze Track maakt hij een Food Version van zijn performance The dead live on in our dreams. In deze ode aan Marianne Van Kerkhoven kookt Hooman fusion uit de Iraanse Europese keuken. Hooman ontvangt je aan tafels in een coronaproof setting in de hal van TR Schouwburg terwijl hij serveert, danst en verhalen verteld.

    De verhalen die Hooman verteld vanuit zijn Iraanse achtergrond hebben te maken met de tijd waarin hij nog in Iran woonde, zijn vlucht naar Noorwegen en hoe hij daar op een nieuwe manier naar het begrip liefde leerde kijken

    Bij deze voorstelling is een medium maaltijd inbegrepen.

    Florentina Holzinger - TANZ

    Florentina Holzinger (Wenen, 1986) verrijkt de internationale performancewereld al jaren met duizelingwekkende acrobatie, afgetrainde vrouwenlichamen en vechtsportscènes. Haar werk grenst tussen performance art, choreografie, ritueel en stuntshow. Ze staat bekend om haar overrompelend en rauwe totaaltheater, waarbij ze kunst- en dansgeschiedenis verbindt met popcultuur en entertainment. Na Recovery en Apollon is TANZ het laatste deel van haar trilogie over het lichaam als discipline en spektakelstuk. 
     
    In deze macabere parodie op ballet, komedie en pornografie, krijgt een groep dansers balletles van oud-ballerina Beatrice Cordua. De lerares verscheen in haar carrière als eerste naakte ballerina in Le sacre du printemps en geeft nu haar kennis door in een strenge training in “actieballet”. In gezamenlijke rituelen leert ze de dansers hun lichaam en geest zodanig te beheersen dat ze zelfs bovennatuurlijke krachten, zoals vliegen, kunnen ontwikkelen.  

    In de zomer van 2019 verzorgde
    Productiehuis Theater Rotterdam de internationale residentie voor de repetities van TANZ. De voorstelling werd lovend ontvangen tijdens de wereldpremière in Tanzquartier Wien en werd geselecteerd voor de 57ste editie van het Berlijnse Theatertreffen en het Vlaams TheaterFestival. Begin september bestempelde Theater Heute de voorstelling zelfs tot beste voorstelling van het afgelopen seizoen.

    Let op: TANZ bevat shockerende elementen.

  • Hooman Sharifi's Food Performance & The Furious Rodrigo Batista

    Track: Art of Performing
    wo 16 sep
    en
    do 17 sep

    Hooman Sharifi's Food Performance

    Hooman Sharifi is de centrale figuur van de Art of Performing Track. Speciaal voor deze Track maakt hij een Food Version van zijn performance The dead live on in our dreams. In deze ode aan Marianne Van Kerkhoven kookt Hooman fusion uit de Iraanse Europese keuken. Hooman ontvangt je aan tafels in een coronaproof setting in de hal van TR Schouwburg terwijl hij serveert, danst en verhalen verteld.

    De verhalen die Hooman verteld vanuit zijn Iraanse achtergrond hebben te maken met de tijd waarin hij nog in Iran woonde, zijn vlucht naar Noorwegen en hoe hij daar op een nieuwe manier naar het begrip liefde leerde kijken.

    Bij deze voorstelling is een medium maaltijd inbegrepen.

    Rodrigo Batista - The Furious Rodrigo Batista (Side A) + The B-Side

    De Braziliaanse theatermaker Rodrigo Batista runde jarenlang een gewaardeerd theatergezelschap in São Paolo alvorens hij naar Nederland kwam. Zijn rol als theatermaker veranderde de afgelopen jaren radicaal, onder andere door de achteruitgang van de democratie in Brazilië. In zijn werk onderzoekt hij hoe politieke statements opgevoerd kunnen worden en wat voor soort artistieke houding een echte opstand kan triggeren, zo ook in zijn tweeledige solo The Furious Rodrigo Batista.

    In (Side A) performt Rodrigo zijn furieuze alter ego een danssolo op een soundtrack van Braziliaanse popsongs. Met bewegingen en gebaren, die doen denken aan feestvieren, het groteske, het seksuele en wanhoop, maakt hij de energie van wanhoop en woede tastbaar. In The B-Side ontplooit Rodrigo het expliciete tot een esthetiek, met zijn lichaam als meetpunt. Hij onderzoekt eenvoudige taal, gore-pornografische visualiteit en dekolonisatie als een territoriale strijd. Het resulteert in een intens lichaamsonderzoek.

    Let op: The Furious Rodrigo Batista bevat pornografische elementen.

  • Swan Lake

    Track: Swan Lake - Club Guy & Roni + Slagwerk Den Haag + Tomoko Mukaiyama
    Online + offline publiek kiest eigen einde van dansklassieker
    wo 28 okt
    -
    za 31 okt

    Click here for English

    Het publiek dat live aanwezig is loopt van scene naar scene en móet onderweg keuzes maken die bepalend zijn voor het verloop van de avond. Maar ook het publiek dat online Swan Lake the game meemaakt heeft invloed op de afloop van dit sprookje.

    Iedereen heeft invloed, en met invloed komt verantwoordelijkheid. Via de verantwoordelijkheid van het publiek bij Swan Lake willen de makers uitzoeken hoe we verder kunnen gaan na een crisis. The black swan is een economische term voor een gebeurtenis die niet te voorspellen valt, maar die desalniettemin grote invloed heeft op een systeem. Hoe gaan we verder nu die zwarte zwaan in de vorm van de corona- en de klimaatcrises het sprookje van ons democratisch en liberaal consumentenparadijs heeft opgeblazen? Beginnen we samen een nieuwe verhaal?  

    Online tickets zijn te koop via Nite Hotel

van 2

Programmering

Naast de Tracks staan er ook reguliere voorstellingen op het programma in september.

  • Work Harder

    Theater Rotterdam: Wunderbaum
    Een prestatie-maatschappelijk drama
    za 19 mrt
    -
    do 2 jun

    Work Harder is een theatraal hoorspel, waarin Wunderbaum reflecteert op onze prestatiemaatschappij. 

    Nadat de strategieën zijn bepaald, de motivational speeches zijn afgestoken, de targets geformuleerd, de functioneringsgesprekken zijn ingepland en de burn-outs zijn ondergaan, vragen de spelers zich af wat het oorspronkelijke doel ook alweer was. Moeten ze hun professionele ambities wel zo serieus nemen? En kan het opgeven van ambities net zoveel voldoening geven als het verwezenlijken ervan?

     Het idee voor deze voorstelling ontstond ver voor de corona-crisis. Het was toen onvoorstelbaar dat onze economie zo radicaal zou worden stilgelegd. De recente gebeurtenissen gaven het onderwerp, de prestatiemaatschappij, een extra laag. Naast al het persoonlijke, financiële en maatschappelijke leed, stelt deze crisis zeker ook de vraag of pas op de plaats maken niet verstandiger is.

    EXTRA INFORMATIE

    Work Harder speelt live voor een klein publiek in een corona-proof setting. De voorstelling wordt beluisterd met een koptelefoon. Op die manier kan er zowel in het theater gespeeld worden, als ook in de buitenlucht, mocht dit door een aanscherping van de maatregelen noodzakelijk zijn.

    Het Laatste Woord
    Na afloop van de voorstelling op do 10 en za 12 september is Het Laatste Woord een nagesprek waarin toeschouwers hun eigen observaties en gedachten met elkaar uitwisselen. Hier is de eerste vraag niet: ‘wat vond ik ervan?’ maar juist: ‘wat heb ik nou eigenlijk gezien?’ Samen met een bevlogen gespreksleider – en onder het genot van een drankje – raak je met je medetoeschouwers verzeild in een boeiend gesprek.

    PERS

    Lees hier het interview van Ron Rijghard met Wine Dierickx in de NRC.   ‘Ik ben blij dat ik zoveel kwijt kan in theater’ (Wine Dierickx)

  • Het waarom beantwoord

    Productiehuis Theater Rotterdam: Mathieu Wijdeven
    Wie was George Gerardus Theodorus Rustwijk?
    do 2 jun
    -
    vr 30 jun

    Wanneer zijn moeder een gedicht van haar overgrootvader citeert, beslist Mathieu Wijdeven uit te spitten wat hij over zijn voorvader te weten kan komen. Terwijl hij doorverwezen wordt van het éne nooit eerder ontmoette familielid naar het andere, stapelen de vragen zich op. G.G.T. (George Gerardus Theodorus) lijkt in steeds diepere mysteriën gehuld...

    Maar dan krijgt hij van een oudtante Het waarom beantwoord in handen. Een door G.G.T. Rustwijk geschreven theatertekst die hij op 19 juni 1911 voordroeg als onemanshow in het Thalia Theater te Paramaribo. Beoogd publiek was een Welvaartscommissie uit Nederland waarvoor hij in vragen en verzen de onmenselijke wantoestanden, waarin het gros van de Surinamers verkeerden, zou aanklagen. 

    Artikel
    Afgelopen Keti Koti publiceerde De Correspodent een verhaal van Mathieu Wijdeven en Miguel Heilbron over de afschaffing van de slavernij en de toespraak van G.G.T. Rustwijk. Lees of beluister het hele stuk via De Correspondent

    Documentaire
    Het vooronderzoek van Mathieu Wijdeven voor Het waarom beantwoord bestond naast een stamboomonderzoek ook uit een straatonderzoek. Mathieu maakte een sculptuur in de vorm van een hoofd, gebaseerd op een portret van G.G.T. Rustwijk, en trok hiermee door Rotterdamse wijken. Hij sprak met voorbijgangers over Rustwijk en vroeg mensen onder andere wat zíj weten van hun familiestamboom. Scroll naar beneden voor de korte documentaire.

    Prijzen & nominaties 
    Eerder dit jaar hebben Mathieu Wijdeven en Raoul de Jong de Toneelschrijfprijs 2022 gewonnen. Tijdens de uitreiking werden Wijdeven en De Jong beloond met een oorkonde en het prijzengeld van 10.000 euro. De andere genomineerden ontvingen elk 1.000 euro.

    Ook werd Het waarom beantwoord geselecteerd voor Het Theaterfestival (2022) en genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs (2022). 

  • Het eind van het begin van het einde (8+)

    Theater Artemis
    Een voorstelling in z’n achteruit
    GEANNULEERD
    vr 23 okt
    -
    zo 25 okt

    De ondertitel van deze familievoorstelling is niet voor niks ’Een voorstelling in z’n achteruit’. Ze begint waar andere voorstellingen eindigen: de acteurs naar huis en de spullen in de vrachtwagen. Klaar voor andere theaters. Maar als die er niet meer zijn? Het eind van het begin van het einde probeert als voorstelling wanhopig nog iets voor te stellen. 

    Zoals wel vaker rekt regisseur Jetse Batelaan de grenzen van de fantasie op. En bestaat het risico dat verwachtingen niet waargemaakt worden. 

  • Welcome To Our Guesthouse #4

    Productiehuis Theater Rotterdam
    Maak kennis met een nieuwe generatie makers!
    di 13 okt
    -
    vr 16 okt

    Click here for English 

    Welcome To Our Guesthouse is het kloppende hart van Productiehuis Theater Rotterdam. Vanaf 14 september stellen wij met dit artist-in-residence programma vijf weken lang ons huis helemaal ten dienste van veelbelovende makers die nog onder de radar van het grote publiek zijn gebleven. Vijf makers die affiniteit hebben met Rotterdam en waarvan wij vinden dat ons publiek ze moet leren kennen. De makers dit jaar zijn: Enkidu Khaled, Merel Smitt, MOHA, Mathieu Charles en Samara Hersch. Tijdens deze vierde editie nemen ze je mee van time travel storytelling naar nieuwe digitale rituelen en Afrofuturisme. 

    Volg het creatieve proces van de makers op de voet via het digital magazine. 

    De kunstenaars onderzoeken, creëren en maken in onze repetitieruimtes in Theater Rotterdam, in pop-up locaties in Rotterdam of anno 2020: lekker digitaal. Aan het einde van dit proces testen ze hun work-in-progress op jou tijdens de (digitale) presentatiedagen van 13 t/m 16 oktober. Door middel van een DAY TICKET, EVENING TICKET of CALL ME TICKET, krijg je toegang tot de performances van de makers. 

    EVENING TICKET - 19:00 - 22:30

    Deze ticket is inclusief een welkomstbox, een drankje, een exemplaar van het boek and then the doors opened again van David Weber Krebs en toegang tot de installatie van Samara Hersch en de optredens van Enkidu Khaled, Mathieu Charles en Moha.

    CALL ME TICKET - 13:00 - 13:45

    Als je enkel deel wilt uitmaken van de live installatie / performance van Samara Hersch in de middag, kan je de CALL ME TICKET aanschaffen, waar ook een kopje koffie/thee en een exemplaar van het boek and then the doors opened again van David Weber Kreb bij zit.

    DAY TICKET - 13:00 -22:30 

    Wil je op één dag * het werk van alle makers zien, dan kun je een DAY TICKET kopen. Deze ticket is inclusief een welkomstbox, een kopje koffie/thee in de middag, een borrel in de avond, een exemplaar van het boek and then the doors opened again van David Weber Kreb en de voorstellingen Samara Hersch, Enkidu Khaled, Mathieu Charles en Moha. Let op: tussen de uitvoering van Samara en het avondprogramma is er een pauze van 13.45 uur tot 19.00 uur.

    *Het is niet meer mogelijk om deel te nemen aan het project how to start a movement van Merel Smitt. We zullen ervoor zorgen dat je de sporen van haar project oppikt tijdens een bezoek aan Welcome To Our Guesthouse #4

    Welcome To Our Guesthouse #4

    Het artist-in-residence-programma van vijf weken bestaat uit verschillende fases, allemaal gecreëerd om hun artistieke praktijk te ontwikkelen.

    • LAB-WEEK: ma 14 sep - zo 20 sep

    Welcome To Our Guesthouse #4 begint officieel op 14 september met onze LAB-Week. De vijf kunstenaars komen fysiek of digitaal naar Theater Rotterdam, waar ze worden verwelkomd, elkaar ontmoeten en deelnemen aan een reeks artistieke ontmoetingen met uitgenodigde makers uit het internationale en/of lokale veld zoals Hooman Sharifi, Florentina Holzinger, Naomi King en de Productiehuis Theater Rotterdam makers. Tijdens deze LAB-week nemen de artiesten, in samenwerking met het internationale dans/performance programma Art Of Performing Track, deel aan een speciaal ontworpen serie Encounter & Exchanges Sessions. Deze sessies bestaan ​​uit masterclasses, workshops, discussies en verschillende prestatiebezoeken.

    • REHEARSAL: ma 21 sep - vrij 9 okt

    Vanuit hun tijdelijke woon- en werkruimte gaan de uitgenodigde kunstenaars aan de slag met het onderzoeks-, creatie-, repetitie- en montageproces van hun eigen project. Volg het proces van elke maker via de persoonlijke logboeken in het digital magazine. 

    • PRESENTATIONS: di 13 okt - vrij 16 okt

    Na vijf weken samen ruimte en kennis te hebben gedeeld, presenteren de kunstenaars tijdens de vier presentatiedagen van Welcome To Our Guesthouse hun work-in-progress op het publiek en professionals uit het theaterveld. Tijdens deze vierde editie nemen de uitgenodigde makers je mee van time travel storytelling naar nieuwe digitale rituelen en  Afrofuturisme. Elke presentatiedag heeft hetzelfde schema, met de optie van drie soorten tickets: een DAY TICKET, EVENING TICKET of CALL ME TICKET.

  • Het verhaal van Anders (8+)

    Danstheater Aya
    Onafscheidelijke vrienden met verschillende gevoelens
    zo 11 okt

    Het verhaal van Anders is een danstheatervoorstelling over geschreven en ongeschreven regels. Soms moet je gewoon even anders kijken naar de dingen.

    Ryan Djojokarso maakt speelse voorstellingen voor jongeren en volwassenen. Hij kreeg de BNG Bank Dansprijs en werd genomineerd voor de prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek. 

  • ANTIBODIES

    Theater Rotterdam: Boogaerdt/VanderSchoot
    Een ode aan het lichaam
    di 6 okt
    -
    za 3 jul

    Het thema van ANTIBODIES is actueler dan ooit. De laatste decennia en met name het laatste half jaar, begeven we ons meer en meer in het online landschap. Deze virtuele ruimte wordt gereguleerd door zelflerende machines (A.I.), die menselijke interactie gebruiken om zichzelf te verbeteren. De mens is onlosmakelijk verbonden met de machine die hij eigenhandig heeft gemaakt. We zijn zelfs zo verweven met onze technologie, dat we niet meer kunnen zeggen of de mens de machine maakt of de machine de mens. Deze vergaande technologisering creëert een werkelijkheid waarin onze keuzes voorspelbaar en onze handelingen geautomatiseerd zijn. Performance-duo Boogaerdt/VanderSchoot onderzoekt de rol van het menselijk lichaam in deze frictie-loze wereld van de data. Ze benaderen de zwetende, poepende, bloedende behuizing waarmee we ons door ons leven bewegen, als het ultieme middel om onszelf te de-automatiseren en onze werkelijkheid te herscheppen.

    Boogaerdt/VanderSchoot over de inspiratie voor ANTIBODIES: “Wij zijn gefascineerd door het spanningsveld tussen het frictie-loze domein van de data en de frictie die inherent is aan het lichamelijke domein. Het ‘dataïsme’ gaat uit van een toekomst die voorspelbaar is, waarin alles telbaar, meetbaar en traceerbaar is. Wij onderzoeken een beweging die daar tegenin gaat; de tastende beweging door onbekende schemerzones en langs de krochten van het vrouwenlichaam. We bewegen ons op de grens tussen droom en werkelijkheid, tussen bewustzijn en onderbewustzijn, tussen ons online-profiel en onze offline-body. Want we vermoeden dat we ergens daar de bron kunnen vinden waar vanuit we ons leven kunnen (her)scheppen en onze vrijheid kunnen terugvinden.”

    ANTIBODIES is, net als Headroom en Botanical Wasteland, onderdeel van de serie Future Fossils: een meervormig kunstproject over digitale wezens in een ‘niet-menselijk’ tijdperk. De serie bevraagt wat het betekent om kunst te maken in ‘the non-human era’, een tijdperk waarin de mens niet langer de maat der dingen is. Vanuit de centrale vraag: ‘Als de mens niet het centrale object is, wat is dan menselijkheid?’ zoekt Boogaerdt/VanderSchoot naar de relevantie van het theater in een nieuwe tijd. 

    Deze voorstelling is onderdeel van de Warming Up Track.
    Gedurende vijf dagen (13- 18 oktober) presenteren wij een reeks voorstellingen en ontmoetingen waarin transitie naar een – duurzamere- samenleving op uiteenlopende manieren wordt voorgesteld.

    ANTIBODIES  is een productie van Theater Rotterdam en is onderdeel van ACT, een Europees samenwerkingsproject rond ecologie, klimaatverandering en sociale transitie. In een tijdperk van klimaatafbraak, massale uitsterving en toenemende ongelijkheid, bundelen we onze krachten in een project over hoop, waarbij verbindingen tussen brede perspectieven en lokale initiatieven centraal staan.

  • KIER (4+)

    hetpaleis/ Kim Karssen & Hendrik Kegels
    Alles kan in de wereld van Karssen en Kegels
    zo 4 okt

    Vorig seizoen speelden Kim Karssen en Hendrik Kegels hun afstudeerproject Kier in hetpaleis. Hun fantasierijke beeldtaal maakte indruk. Samen met Benjamin Verdonck werken ze Kier nu uit tot een volwaardige voorstelling. Ze tasten de grenzen van de fantasie af en maken plaats voor duizenden mogelijkheden. Eindeloos lang, tot in de ruimte, waar sterren, planeten en kometen je om de oren vliegen.

    Want het is toch leuker als alles mogelijk blijft? Als de deur altijd op een kier blijft staan?

  • Memento Mori

    Nineties Productions
    Een digitale memento mori, waarin het voorbijgaan der dingen gevierd wordt
    do 29 okt
    -
    za 31 okt

    Memento Mori is een cross-over tussen performance, dans, muziek, poëzie en web-art. De voorstelling wordt live gespeeld en geconstrueerd voor online publiek. 

    In de zaal of online, alleen of samen
    Koop via de kaartknop tickets om fysiek aanwezig te zijn bij de voorstelling op 29, 30 of 31 oktober om 20:00 uur. Zit je in quarantaine, in het buitenland, zijn de zaaltickets uitverkocht of wil je de voorstelling sowieso liever online zien? Koop je tickets dan via deze link. Of nog beter, koop een kaartje voor jezelf én voor je grote liefde in het buitenland, of gewoon je nicht in Waddinxveen en bekijk samen de voorstelling met een duoticket!

    Deze voorstelling is het Engels gesproken

    Met dank aan: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten, Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Melanie, We Are Public, Theater Bellevue en Over het IJ Festival.

    2020 seems to be a global Memento Mori and theatres everywhere are shutting down for the rest of the season. Therefore theatre collective Nineties creates an immersive ritual, a digital memento mori, in which the passing of things will be celebrated. The best way to experience this performance is at home, on your couch, with your laptop and a box of tissues, to get yourself detoxed emotionally and mourn for everything that is no longer there in this ode to impermanence.

    Memento Mori is a cross-over between performance, dance, music, poetry and web-art. This play will be constructed and performed live for online audience. The performance can also be attended offline by a limited amount of people. 

    Be united with your loved ones abroad
    Use the ticket button to buy tickets to be physically present at the performance on October 29th, 30th or 31st at 8:00 PM. Are you quarantined, abroad, are the seats sold out or do you prefer to see the show online anyway? Then please use this link to buy tickets. Even better; buy a ticket for yourself and your lover abroad or your family from a non-Dutch-speaking country and watch the performance together with a duoticket!

    This performance is in English

  • WOOSH! (1,5+)

    Het Laagland
    Een theatrale bries voor de allerkleinsten
    GEANNULEERD
    zo 25 okt

    Karlijn en Bram nemen je mee in een wondere wereld gemaakt van…niets. Je ziet het niet, maar het is er wel. Met kleine bewegingen, een beetje lucht en nieuwsgierig makende geluiden roepen de acteurs met pure eenvoud de volle verwondering op bij de allerkleinsten én hun ouders.

    Op een vloer van bubbeltjesplastic dagen Karlijn en Bram elkaar uit. Het vergt hun opperste concentratie om de bubbeltjes onder hun voeten niet te laten knappen. Karlijn en Bram houden hun adem in, maar de adem wil eruit: via een zucht en een bries naar een stem en een lied. En ineens … komt de wereld in beweging. Met lucht om naar te kijken én te luisteren.

     Na afloop worden de kinderen samen met hun eigen (groot)ouders op speelse wijze uitgenodigd tot een kleine, zintuigelijke activiteit, geïnspireerd op de voorstelling. Uiteraard veilig en geheel coronaproof.

    De voorstelling duurt 35 minuten!

van 3