Een jong mens met krullend haar kijkt in de camera, het grootste deel van diens gezicht en schouders wordt bedekt door een groen spidermanpak, daarachter is een zwartgroene achtergrond van computercode te zien die kenmerkend is voor The Matrix. Achter het onbedekte deel van zijn gezicht is een blauwe wolkenlucht te zien.
foto Jan Hoek

In Real Life (14+)

Toneelmakerij / Timothy de Gilde
do 5 mrt 20:15 - 21:15
  • 5 mrt
    20:15 - 21:15
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Twee jonge mensen zijn klaar zijn met de werkelijkheid. Wat voor lol valt daar nou te beleven? Peace out, zij gaan online verder. Is online beter dan real life? Tijdens de voorstelling In Real Life (IRL) blijft de telefoon áán: een speciale app koppelt je direct aan een medebezoeker. Durf jij jouw online match ook echt te ontmoeten, of blijft het bij ‘online fun’? 

Paniekerige ouders en uitgebluste docenten  
Ras en Boh zijn hele dagen en nachten online: TikTok challenges, beauty trend vids, DIY tutorials, memes; samen urenlang cruisen door GTA6, met z'n tweetjes in de flow. In elk geval weg van IRL: die hele dictatoriale buitenwereld vol paniekerige ouders die je kamer binnenvallen, uitgebluste leraren die nutteloze kennis willen inlepelen en een heel leger volwassenen dat je vooral laat zien HOE JE NIET WIL ZIJN. Maar 24/7 online, is dat het dan? Ga je Ras en Boh overtuigen terug te komen naar IRL, of ga je liever met ze mee?     

Match – play – meet 
De Toneelmakerij maakte eerder Zilveren Krekelwinnaar Rabbit Hole over opgroeien in het digitale tijdperk. NRC schreef hierover: 'Zelden krijg je als volwassene zo direct inzicht in de dialoog tussen tieners' (★★★★). Ook bij In Real Life (IRL) experimenteert de Toneelmakerij met directe digitale interactie: een app koppelt je aan een medebezoeker waarmee je mini-games speelt en samenwerkt om punten te scoren. Ontmoet je jouw online match na afloop? Na elke voorstelling is er een nagesprek over het vervagen van grenzen tussen offline en online relaties: herkenbaar voor tieners, leerzaam voor docenten of ouders.  

 
Uit het juryrapport over new tech voorstelling Rabbit Hole (2023):  

“Door de ijzersterke integratie van de digitale wereld in de voorstelling lopen werkelijkheid en fictie continu door elkaar: de geloofwaardigheid van het verhaal over de radicaliserende hoofdpersoon wordt de hele tijd onderstreept door de vergelijkbare opmerkingen die de jongeren in de zaal in de chat maken.”  

De Theaterkrant over Rabbit Hole (2023) 

“De thematiek zal bekend voorkomen voor jongeren die vooral tijdens de schoolvoorstellingen in groten getale in de zaal zitten en voor wie de grenzen tussen de fysieke en de virtuele wereld steeds vager worden. (..) Een absolute aanrader” 

''Rabbit hole is een visueel overdonderende voorstelling.'' ★★★★ - NRC Handelsblad

Nederlands gesproken

Team

tekst Artun Alaska Arasli, Joachim Robbrecht regie Paul Knieriem assistentie regie (stagiair) Isis van der Horst regie digitale wereld Booi Kluiving dramaturgie Paulien Geerlings, Nina van Tongeren unity Developer Simon Duckham unity Artist Artemis Bosch compositie en geluidsontwerp Kaveh Vares advies scenografie & lichtontwerp Paul Boereboom interactieve componenten gebouwd in Getiyo.com Morphix Productions - Marco Mooren, Mees van der Wijk. I.s.m. Katpatat met Yassine el Amriti techniek Hugo van der Veldt  productie Sanne Liebregts educatie Lot Houtepen marketing Selman Aqiqi, Lonneke Laurant, Irit Yosef

Wachtlijst

Wensenlijstje

Toegevoegd:

Naar wensenlijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief