The History of Korean Western Theatre

Jaha Koo
vr 7 jan - za 8 jan

English below

Bij de viering van het honderdjarige bestaan van het Koreaanse theater in 2008, besefte de Zuid-Koreaanse theatermaker / componist Jaha Koo dat er eigenlijk geen Koreaanse theatertraditie is: wat ze in Korea als theater beschouwen, is in grote mate bepaald door de Westerse canon. Maar waarom zijn de Zuid-Koreanen eigenlijk zo trots op deze Westerse invulling, en waarom blijft iedereen toch altijd maar naar Shakespeare verwijzen? Het doet vragen rijzen over traditie, zelfcensuur en authenticiteit. 

Over de voorstelling
In dit sluitstuk van zijn Hamartia-trilogie richt Jaha Koo zich resoluut naar de toekomst. Minutieus legt hij de tragische impact van het verleden op onze levens bloot, en passant de kleine barstjes in het moderne confucianisme aanduidend – een ideologie die nog steeds het morele systeem, de levenswijze en de sociale relaties tussen generaties in Zuid-Korea blijft bepalen. Met een nieuwe generatie Zuid-Koreanen in het vizier, tracht hij een breuk te maken met een traditie vol zelfcensuur en schone schijn. Want alleen zo kan hij een toekomst doorgeven die steunt op een authentieke versie van de geschiedenis. 

Net als de voorstellingen Lolling & Rolling en Cuckoo, die zich respectievelijk op het verleden en het heden van Zuid-Korea richtten, is The History of Korean Western Theatre intelligent documentair theater waarin Jaha Koo persoonlijke verhalen verweeft met historische, politieke en sociologische feiten. Vaak thematieken die een clash van de Oosterse en de Westerse cultuur in zich dragen: van het knippen van tongriemen om het te kunnen maken in het Westen, tot de zware persoonlijke tol van Westerse bemoeienissen op macro-economisch vlak.

Celebrating the centenary of Korean theatre in 2008, the South Korean theatre maker / composer Jaha Koo realized that there is actually no space for Korean theatre tradition: what is regarded as Korean theatre is largely determined by the Western canon. But why are the South Koreans so proud of this Western interpretation? And why does everyone keep referring to Shakespeare? It raises questions about tradition, self-censorship and authenticity

About the show
In this final piece of his Hamartia trilogy, Jaha Koo resolutely focuses on the future. Meticulously, he exposes the tragic impact of the past on our lives, unveiling the small cracks in modern Confucianism - an ideology that continues to define the moral system, way of life and social relations between generations in South Korea. With a new generation of South Koreans in mind, he attempts to break with a tradition full of self-censorship and keeping up appearances. Because only when based on an authentic version of history, he can pass on a future to the next generation. 

Like the performances Lolling & Rolling and Cuckoo, which respectively focused on South Korea's past and present, The History of Korean Western Theatre is an intelligent documentary theatre performance in which Jaha Koo interweaves personal stories with historical, political and sociological facts. Often themes that contain a clash of Eastern and Western culture: from cutting string of tongue to make it in the West, to the heavy personal toll of Western interference on a macroeconomic level.

Team

concept text, direction, music & video Jaha Koo performance Jaha Koo, Seri & Toad dramaturgy Dries Douibi scenography & drawing Eunkyung Jeong artistic advisor Pol Heyvaert technical Korneel Coessens, Koen Goossens, Jan Berckmans & Bart Huybrechts hardware hacking Idella Craddock research Eunkyung Jeong & Jaha Koo research assistance Sang Ok Kim interview Jooyoung Koh, Kiran Kim & Kyungmi Lee production CAMPO co-produced by Kunstenfestivaldesarts (Brussels), Münchner Kammerspiele, Frascati Producties (Amsterdam), Veem House for Performance (Amsterdam), SPRING performing arts festival (Utrecht), Zürcher Theaterspektakel, Black Box teater (Oslo), International Summer Festival Kampnagel (Hamburg), Tanzquartier Wien, wpZimmer (Antwerp), Théâtre de la Bastille (Paris) & Festival d’Automne à Paris residencies Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), wpZimmer (Antwerp), Decoratelier Jozef Wouters (Brussels), Doosan Art Center (Seoul) with the support of Beursschouwburg, Vlaamse Gemeenschapscommissie & Amsterdams Fonds voor de Kunst


CAMPO is supported by the city of Ghent and the Flemish Community.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden (zoals video's) af te beelden en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kan je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de website ervaring te verbeteren. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen