EXIT Macbeth

Noord Nederlands Toneel
vr 25 nov 20:00 - 21:30
Natuur en dieren in de hoofdrol in deze beeldende en radicale bewerking
  • 25 nov
    20:00 - 21:30
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal

Shakespeares personage Macbeth is het archetype van de alfaman. De horrorcocktail van machtswellust, oorlog en moordende ambitie in het originele stuk verbergt iets belangrijks: de natuur die zich verzet tegen het onophoudelijk geweld dat de mens veroorzaakt. Beelden van paarden, raven, donkere bossen en heksen komen steeds opnieuw terug, maar slechts als figuranten. 

English text

Duitse regisseurs Jana Vetten en Jan-Christoph Gockel, wier werk voor het eerst in Nederland te zien is, laten zich in deze herwerking van het origineel leiden door de vraag wat er gebeurt als je Macbeth uit Macbeth haalt. De voorstelling toont niet alleen het verlies van een personage, maar laat zien dat de volledige klassieke plotstructuur van de reis van een tragische held verdwijnt op het moment dat deze niet meer aanwezig is. Daarvoor in de plaats ontstaat ruimte voor alles wat altijd al aan de rand van het originele verhaal figureerde, maar nooit in de schijnwerpers stond: heksen, natuur en dieren. Want wat hebben we er eigenlijk aan om in een hedendaags perspectief de klassieke slechterik op een voetstuk te blijven plaatsen? 

De op intuïtie gebaseerde dramaturgie voedt een subjectieve kijkervaring waarbij ruimte is voor eigen interpretatie zonder dat alles onmiddellijk rationeel geduid en begrepen hoeft te worden. 

EXIT Macbeth is een visuele, fysieke, interdisciplinaire voorstelling met opgezette dieren die als marionetten opnieuw tot leven komen en met een absurdistische en humoristische twist.

 

In de pers

“Exit Macbeth zit vol met betekenisvolle beelden, de een nog esthetischer dan de ander. Je zou ze stuk voor stuk willen inpakken en meenemen.” - NRC 
 
“Met de onheilspellende, soms lugubere maar zeer indrukwekkende kleuren op het toneel, de grauwe geluidseffecten en de poëtische muziek, maken de acteurs deze wereld meer dan een schouwtoneel, zoals Shakespeare de werkelijkheid typeerde.” - Friesch Dagblad 
 
“Met een indrukwekkende soundscape van componist Matthias Grübel en het exuberant-dynamische toneelbeeld en kostuums door Janina Brinkmann is EXIT Macbeth vooral een soort surrealistische nachtmerrie” - Theaterkrant 
  

Language no problem (Nederlands, Engels en Duits gesproken, Nederlands/Engels boventiteld)

English

What happens if Macbeth is no longer the hero of his own story? 

Macbeth is the archetypal alpha male. But the original play’s horrifying cocktail of war, murder, and lust for power conceals another important idea: nature rebelling against incessant human violence. Images of horses, ravens, dark woods and witches occur again and again, but only in the background. 

This reworking of the original is the Dutch debut of German directors Jana Vetten and Jan-Christoph Gockel. It asks what happens if you take Macbeth out of Macbeth. The removal of the tragic hero strips away the classic plot structure of the tragic hero’s journey, and leaves space for all the other things left outside the play’s spotlight, like witches, nature, and animals. Why, from a contemporary perspective, should we keep putting the archetypal bad guy on a pedestal?

 The intuitive dramaturgy creates a subjective experience in which we can interpret the piece ourselves, without being forced to see everything in purely rational terms.  

EXIT Macbeth is a visual, physical, interdisciplinary production with an absurdly humorous twist. Michael Pietsch has used stuffed animals to make unique puppets, which are brought to life by the NITE ensemble’s dancers and actors. This is the first time that they have been operated by players on the stage rather than by Pietsch himself. The result is a radical, highly visual and interdisciplinary rethink of the original play.  

Vetten, Gockel, and Pietsch have worked together several times on adult pieces in which puppets play an important role. Each time, they seek new ways of breathing the power of life into dead material, which is what puppet theatre actually is, and giving it dramatic meaning that depends on the subject. In EXIT Macbeth, the symbiosis between animals’ and performers’ bodies plays an important role: who is whose boss? And can we infuse new life into something that we humans have killed or destroyed? It is these artists’ interdisciplinary way of thinking about movement, theatre, and puppetry that has led Noord Nederlands Toneel to work with them.  

Team

Regie Jan-Christoph Gockel, Jana Vetten Cast Angela Herenda, Sarah Janneh, Bien De Moor, Rosie Reith, Jésula Toussaint Visser, kameroenschaap, raaf, vos, hert, gier  Poppen(dieren)-ontwerp en coaching Michael Pietsch Decor- en kostuumontwerp Janina Brinkmann Compositie Matthias Grubel Lichtontwerp Will Frikken Dramaturgie Thomas Lamers Regieassistent Ludy Golstein