foto: Annaleen Louwes en Esther Noyons

The Last Poet

TONEELSCHUUR PRODUCTIES / NITA KERSTEN
wo 3 apr 20:15
De voorlopers van hiphop en spoken word
  • 3 apr
    20:15
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Voor The Last Poet laat regisseur Nita Kersten zich inspireren door The Last Poets, een collectief van dichters uit de tijd van de civil rights movement in de VS en het boek De laatste dichters dat Christine Otten over hen schreef. Met hun vlijm­scherpe, acti­vis­ti­sche gedichten ondersteund door percussie, hebben zij het dich­ter­schap geher­de­fi­ni­eerd. De invloed van hun werk op de hiphop­cul­tuur en spoken word is wereldwijd nog altijd terug te horen maar wordt vaak vergeten. 

Kersten en toneel­schrijver Maxine Palit de Jongh duiken daarom in de oorsprong van deze kunstvorm en zoomen in een rauwe, ritmische en poëtische toneeltekst in op het levens­ver­haal van Umar Bin Hassan, één van de meest spraak­ma­kende leden van het collectief. Vijf acteurs recon­stru­eren op het snijvlak van theater, spoken word en hiphop zijn verhaal. Umar, de stotterende jongen die de platen­speler van zijn zusje verkoopt voor een busticket naar New York om zich aan te sluiten bij The Last Poets. Een stil kind dat opgroeit in onge­lijk­heid maar geïn­spi­reerd door zijn moeder Bobby Jean en gedreven door activisme, zijn stem vindt in luid klinkende poëzie voor zijn gemeenschap.

Nita Kersten over The Last Poet:
“Samen met Maxine reisde ik naar New York om de leden van The Last Poets (inmiddels op hoge leeftijd) te ontmoeten en hun verhaal te ontdekken. Achter hun prachtige poëzie schuilt in Umar een intiem verhaal over groei, activisme en zingeving waarvan ik geloof dat het nieuwe generaties kan inspireren. Zijn persoon­lijke leven kent grootse worste­lingen en tegenslagen, de spoken uit zijn jeugd wist hij niet te verslaan. Maar zijn impact is onmis­ken­baar. Hij voedde niet alleen de burger­rech­ten­be­we­ging van zijn tijd met geestelijke munitie maar liet met zijn collectief ook een legacy na die mij steeds opnieuw overtuigt van de kracht van taal en het belang je te blijven uitspreken.”

Maxine Palit de Jongh over The Last Poet
"The Last Poets’ zijn opgericht op de verjaardag van Malcolm X in het Marcus Garvey Park (voorheen Mount Morris Park). Abiodun Oyewole vertelde ons dat hij na de dood van dr. Martin Luther King in elke vezel van zijn lijf voelde dat hij in beweging moest komen. Daar, midden in Harlem, vlakbij het huis van grote dichter en andere inspirator, Langston Hughes, werden hun woorden in de gemeenschap geplant. De woede, het onrecht en de hoop op verandering is wat het werk van ​‘The Last Poets’ onmisbaar maakt voor iedereen die voor gelijkheid strijdt. Met het maken van deze voor­stel­ling, het uitlichten van dit prachtige en vurige werk willen Nita en ik het publiek deelgenoot maken van deze wereldgeschiedenis." 
 

Nita Kersten

Nita Kersten (1983) studeerde in 2011 af aan de Theaterschool in Amsterdam. Haar eerste producties maakte ze bij MC Theater, het Bijlmer Parktheater en op festivals. In 2016 richtte ze samen met Dionne Verwey het collectief Sir Duke op, met wie zij als Nieuwkomers bij Orkater de muziektheaterhits De blackout van 77 en Hatta en De Kom maakte. 

De komende jaren richt Kersten zich bij diverse gezelschappen zoals Orkater en De Veenfabriek op de ontwikkeling en regie van nieuwe toneelteksten die de theatercanon kunnen verbreden en verdiepen. 

Team

tekst Maxine Palit de Jongh, gebaseerd op De laatste dichters van Christine Otten regie Nita Kersten met Nick Livramento Silva, Carmen Van Mulier, Farida Van Den Stoom en anderen