foto: Lisa Schamle

Hunter

Courtney May Robertson / Dansateliers
wo 17 jan en do 18 jan

Verscholen in de ondergrond, aan het zicht onttrokken in een afgesloten kamer, speelt HUNTER met het verlossingsproces van een klassieke tragedie, waarbij een personage door lijden tot inzicht komt. Maar in deze tragedie voert performer en choreografe Courtney May Robertson ‘levensbevestigende monsterlijkheden’ uit op zichzélf, en haar levensgrote dubbelganger. Het duo - de een van vlees en bloed, de ander gemaakt van schuim en siliconen - brengt de interne kwellingen en extases in kaart van een individu dat in conflict is met een maatschappij die puurheid als morele standaard hanteert.

Geïnspireerd door horror, BDSM en melodrama schildert Courtney May Robertson een beeld waarin het groteske, seksuele perversie en overdaad triomfantelijke symbolen worden voor lichamelijke autonomie en empowerment. Toeschouwers worden uitgenodigd om een ruimte te betreden waarin de rigide tweedeling tussen afstoting en aantrekkingskracht verdwijnt. Courtney is ervan overtuigd dat wanneer schaamte wordt overwonnen de viscerale emotie van walging, die doorgaans wordt geassocieerd met afkeer, het vermogen heeft om te transformeren in paradoxale intrige. Voortgestuwd door een industriële soundscape gecomponeerd door 'Acidic Male', omarmt HUNTER zelfvernietiging als een daad van zelfbehoud.

Over de maker
Courtney May Robertson (Schotland, 1992) is een Rotterdamse performer en maker. Na haar afstuderen in 2013 sloot ze zich aan bij Club Guy & Roni's Poetic Disasters Club. Sindsdien heeft ze veelvuldig opgetreden in heel Europa in werk van onder meer Jan Martens, Connor Schumacher en Florentina Holzinger. Naast haar optreden maakt Courtney ook eigen werk; ‘the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed’ (2020) en ‘THE WOMAN DESTROYED’ (2022) zijn internationaal toerende, succesvolle voorstellingen. ‘HUNTER’ is haar nieuwste werk als opkomende maker. 

Waarschuwing
Deze voorstelling wordt afgeraden voor personen onder 16 jaar. Het bevat flitsende lichten en verwijzingen  naar zelfverwonding, die door de toeschouwer als schokkend ervaren kunnen worden.

 

Extra op 17 januari

Op 17 januari is er na de première een afterparty in het Haltheater met Acidic Male. 

Team

concept, choreography, video design & performance Courtney May Robertson sound design Puck Schot (Acidic Male) light + stage design Manuel Boutreur dramaturgy Lara van Lookeren puppet design Ronald Schinkelshoek wig design Zoe Morgan costume design Matija Franjes discomfort devices BNDSN movement assistant Olympia Kotopolous additional sound curation Courtney May Robertson creative producer Lena Meijer pr & communication Jannes Heidinga graphic design Lejla Vala Verheus poster image Lisa Schamlé co-produced by Dansateliers, Dans Brabant, ICK Artist Space & Grand Theatre Groningen financially supported by Stimuleringsfonds Design Grant, Fonds 21, AFK & Gemeente Rotterdam with thanks to Yoko Haveman