Anton Koenigs

A Separation

tg STAN
do 20 jan 20:15
Een familiedilemma in Iran
  • 20 jan
    20:15
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Eerste beeld: een stel bij de rechtbank. Zij wil weg, het land uit, om haar dochter een betere toekomst te bieden. Hij wil blijven om voor zijn oude, zieke vader te zorgen. De scheidingsprocedure wordt opgestart. Maar wat wil het kind eigenlijk?

Vijf spelers proberen gestalte te geven aan alle personages uit de film: stuk voor stuk antihelden, vechtend voor een betere toekomst. Een menselijk verhaal over schuld en onschuld. Een universeel verhaal zonder helden. Over échte mensen die strijden voor hun rechten en voor hun gelijk.
Over fouten maken.
Over vergeven.
Over kind zijn.
Over vrouw zijn.
Over man zijn.
Over oud en hulpeloos zijn.
En dat binnen een systeem van onderdrukking en censuur.

Waar botsen de spelers op de grenzen van hun voorstellingsvermogen?
En waar dringen politieke en religieuze verschillen binnen tussen hen en dat wat er gespeeld moet worden?

“Edelachtbare, wat moet ik doen?”
“U kunt niet voor elk klein probleem een scheiding aanvragen.”
“Klein? Mijn probleem is niet klein. Het gaat hier om mijn dochter.”

“Het is ook zijn dochter. Hij heeft ook rechten. Ik ben hier de rechter en ik vind dat uw probleem klein is. Hier tekenen alstublieft en tot ziens.”

Het belangrijkste uitgangspunt van de voorstelling is de Iraanse film A separation van Asghar Farhadi die in 2011 onder andere werd bekroond met een Oscar, een Gouden Beer, een César en eenGolden Globe. 

Over Scarlet Tummers / tg STAN 
Tg Stan investeert de komende jaren in het werk van jonge makers en spelers. Zo deelt het theatercollectief zijn jarenlange ervaring met een nieuwe generatie. Tijdens het maakproces is er een voortdurende dialoog met de drie kernleden van Stan. Daarnaast wordt er gezorgd voor de nodige financiële, administratieve, technische en productionele ondersteuning.

In het seizoen 2020-2021 nodigt STAN Scarlet Tummers uit om een eigen productie te maken. Zij was bij Stan eerder al betrokken bij De kersentuin (2015), die nog steeds op het repertoire staat. Verder was ze te gast in producties van De Warme Winkel, Wunderbaum, KVS, Simon De Vos en Fabrice Murgia. Tot 2017 maakte ze deel uit van het gezelschap Le Mouton Noir. 

In de pers

Met veel spelplezier en terzijdes worden vooroordelen blootgelegd tussen culturen en klassen; zowel binnen het verhaal als binnen de realiteit van het spelersensemble. - Theaterkrant – keuze van de criticus

Wat regisseur Tummers laat zien met deze constructie, waarin je Stans vormelijke minimalisme en reflectieve afstand ten opzichte van de speeltekst herkent, is hoe ook onze perceptie nooit neutraal is. Zoals de acteurs die botsende denkbeelden op ‘hun’ film projecteren, zo laten ook wij ons door vooroordelen leiden bij de reconstructie van de realiteit achter de schermen. Dat lijkt zowat de bottomline van dit intelligente stuk, dat het witte doek tot een wit blad herschept, waarbij de acteurs elkaar én het publiek een spiegel voorhouden.- Etcetera

Team

van en met Scarlet Tummers, Evgenia Brendes, Gustav Koenigs, Manizja Kouhestani en Mokhallad Rasem concept en tekstbewerking Scarlet Tummers 
artistiek advies Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver, Frank Vercruyssen en Matthias de Koning scenografie en lichtontwerp Damiaan De Schrijver en Matthias de Koning kostuums Fauve Ryckebusch techniek Iwan Van Vlierberghe
productie tg STAN coproductie d e t h e a t e r m a k e r