FRANK

Cherish Menzo / GRIP & Theater Utrecht i.s.m. Dance on Ensemble
wo 24 sep en do 25 sep
Een fysieke en visuele trip vol vervorming, verval en onverwachte schoonheid

Following the acclaimed performances JEZEBEL and DARKMATTER, choreographer, dancer, and 2023 Regieprijs winner Cherish Menzo returns with FRANK — the third part of this compelling trilogy. Featuring performers Omagbitse Omagbemi, Mulunesh, and Malick Cissé.

Dutch

Met FRANK – kort voor Frankenstein – onderzoekt choreograaf Cherish Menzo de figuur van het monster. Voorbij een louter fysieke of visuele weergave, bestudeert ze het monsterlijke als een belichaming van overtuigingen en narratieven die ons beangstigen en doen gruwelen, maar ons ook fascineren. Vervorming wordt als choreografisch leidmotief gebruikt om bewegingsmateriaal te genereren, en als middel om de dans te ontwrichten, de structuur los te gooien. Cherish Menzo onderzoekt hoe verval en geleidelijke aftakeling iemands bewegingen kunnen beïnvloeden. 

Samen met Omagbitse Omagbemi, Mulunesh en Malick Cissé – performers van verschillende generaties – creëert ze een ritualistische, apocalyptische en carnavaleske voorstelling. Geconstrueerde identiteiten worden in vraag gesteld, lichamen wijken zodanig af dat ze ondraaglijk worden en barsten. De dansers vertolken hun plaats in de wereld met onsamenhangende, afgebroken bewegingen terwijl het decor rond hen instort.  

In een wankele, haperende wereld vol onwaarschijnlijke, gruwelijke en gewelddadige gebeurtenissen roept de voorstelling herinneringen op aan vroege horrorfilms en dat akelige gevoel, die flikkering in het donker. 

In navolging van JEZEBEL en DARKMATTER zal in FRANK vervorming opnieuw een van de hoofdingrediënten zijn om materiaal te genereren. Daarnaast zal Cherish de werking van verval onderzoeken hoe iets dat geleidelijk afbreekt en minder of slechter wordt, een andere manier kan zijn om een vorm of informatie te verdraaien.   FRANK, wordt het slot van een trilogie.  Een trilogie die niet bestaat uit chronologische verhalen of een reeks gebeurtenissen, maar misschien eerder een drieluik is van ruimtes, universums, ficties en gesprekken waarbij het zwarte lichaam centraal staat en geprobeerd wordt de vele verbanden tussen de Afrikaanse diaspora op herkenbare, metaforische en abstracte manieren te verkennen.

 

‘We are in an alien world. Only awkward movement is possible.’ - Bayo Akomolafe

Somewhere between the ritual, the apocalypse, and the carnival, where the flesh can deviate and corrupt to challenge narrated identity until it bursts and becomes unbearable. 

Short for Frankenstein

FRANK, as in open, honest, direct, and short for Frankenstein, observes that which the speaking being has placed not "in here" but "out there" on the other side of the border. 
As the quest to distort the familiar continues, Cherish Menzo examines the monster's figure, its various relations to the idea of humanhood, and the horrors these relations entail. More so than (re)producing a physical or visual portrayal of the monster, Cherish Menzo is interested in how the monstrous is a reification and metaphoric embodiment of the beliefs and narratives that terrify, horrify, and yet also attract us. 

Bringing the Black body to the center 

In continuation of JEZEBEL and DARKMATTER, in FRANK, distortion will once again be one of the main ingredients to generate material. In addition, Cherish will look into the action of decay and how something gradually breaking down and getting less or worse can be another attempt to distort a form or information. FRANK, will be the closing of a trilogy. A trilogy that does not consist of chronological storytelling or a series of events, but maybe more a trifold of spaces, universes, fictions, and conversations that regard Blackness, bringing the Black body to the center and attempting to explore the African Diaspora's multi-intersections in recognizable, metaphorical, and abstract ways. 

Feeling Curious?
FRANK is a part of International Performance Festival Feeling Curious?

Find out more about the festival

Stacking discount
Select two Feeling Curious shows in your shopping cart and receive a 10% discount!


Please note
This performance contains strobe lighting effects and uses a smoke machine.


Language no problem
English and French text is projected

 

Dutch

Over Cherish Menzo
Cherish Menzo (1988, Nederland) is choreograaf en danser. Ze woont in Brussel en Amsterdam. In haar werk kijkt Cherish voornamelijk naar hoe het lichaam zich kan transformeren op het toneel, en hoe verschillende ideeën fysiek “belichaamd” worden. Door middel van vervorming, verval en dissonantie probeert Cherish lichamen los te maken van geforceerde percepties en hun dagelijkse lichamelijke realiteit, waarbij ze de complexiteit en tegenstrijdigheid benadrukt van beelden die op het eerste gezicht herkenbaar lijken.

Ze maakt eigen werk sinds 2016, waaronder EFES (2016, met Nicole Geertruida),  (2018, met Müşfik Can Müftüoğlu), JEZEBEL (2019) en DARKMATTER (2022).

Cherish ontving de Amsterdam FRINGE Award en de FRINGE International Bursary Award 2019 met JEZEBEL. Ook werd JEZEBEL in 2020 geselecteerd voor zowel het Nederlandse als het Vlaamse Theaterfestival. In 2022 ontving Cherish de prestigieuze Charlotte Köhler prijs van het Prins Bernhard Fonds (Amsterdam). DARKMATTER werd eveneens geselecteerd voor zowel het Nederlands Theaterfestival als zijn Belgische tegenhanger (2023) en Cherish ontving er de BNG Bank Theaterprijs (2023) en de prijs voor beste regie (2023) voor. Cherish's werk wordt structureel gesteund en geproduceerd door GRIP, waar zij onderdeel van de artistieke kern is. 

Over de perfomers

FRANK is een creatie voor drie performers met verschillende achtergronden en leeftijden. De performers zijn Malick Cissé, Mulunesh en Omagbitse Omagbemi.

Malick Cissé
Malick Cissé is een sterke en opvallende performer en danser met een enorme veelzijdigheid in bewegingspraktijken. In zijn eigen praktijk bestudeert Malick de hybridisatie tussen stijlen als hiphop, hedendaagse dans, krump en breakdance.    

Mulunesh
Mulunesh volgde een dansopleiding in Aurillac en daarna in Toulouse. Haar ontmoeting met Anne Marie Van alias Nach leidde haar naar de KRUMP-cultuur. Terwijl ze rondzwierf in de KRUMP-beweging, ontmoette ze Julien Adjovi alias Wrestler. Ze werkte onder de naam Wrestler X om haar technieken en taal te verfijnen.  

Mulunesh nam deel aan de creatie Elles disent van de Nach Van Van Dance Company. Ze is ook een performer bij Betty Tchomanga, het FAIRE collectief en Saïdo Lehlouh.    

Omagbemi Omagbitse Omagbemi 
Omagbemi Omagbitse Omagbemi behaalde haar BFA in dans aan de Montclair State University. In 2012 kreeg ze een Bessie voor Sustained Achievement in Performance.   

Met Punchdrunk International was ze te zien in Sleep No More en The Burnt City. Met Dance On Ensemble was ze te zien in projecten van Lucinda Childs, Daniel Linehan en Meg Stuart.

About Cherish Menzo
Cherish Menzo (1988, The Netherlands) is a choreographer and dancer based in Brussels and Amsterdam. In her work, Cherish explores how the body can transform on stage and how various ideas are physically “embodied.” Through distortion, decay, and dissonance, she aims to detach bodies from imposed perceptions and their everyday physical reality, highlighting the complexity and contradictions of seemingly familiar images.

She has been creating her own work since 2016, including EFES (2016, with Nicole Geertruida), (2018, with Müşfik Can Müftüoğlu), JEZEBEL (2019), and DARKMATTER (2022).

With JEZEBEL, Cherish received the Amsterdam FRINGE Award and the FRINGE International Bursary Award in 2019. The piece was selected for both the Dutch and the Flemish Theater Festivals in 2020. In 2022, she was awarded the prestigious Charlotte Köhler Prize by the Prins Bernhard Cultuurfonds (Amsterdam). DARKMATTER was also selected for both the Dutch and Belgian Theater Festivals in 2023, earning her the BNG Bank Theater Prize and the Best Direction Award. Cherish's work is structurally supported and produced by GRIP, where she is part of the artistic core.

 

About the Performers

FRANK is a creation for three performers of different backgrounds and ages: Malick Cissé, Mulunesh, and Omagbitse Omagbemi.

Malick Cissé
Malick Cissé is a powerful and distinctive performer and dancer, known for his broad range of movement practices. His personal research focuses on the hybridization of styles such as hip-hop, contemporary dance, krump, and breakdance.

Mulunesh
Mulunesh trained in dance in Aurillac and later in Toulouse. Her encounter with Anne Marie Van, aka Nach, introduced her to KRUMP culture. As she immersed herself in the KRUMP scene, she met Julien Adjovi, aka Wrestler, and worked under the name Wrestler X to refine her technique and movement language.
She participated in the creation of Elles disent with Nach Van Van Dance Company and has also performed with Betty Tchomanga, the FAIRE collective, and Saïdo Lehlouh.

Omagbitse Omagbemi
Omagbitse Omagbemi holds a BFA in Dance from Montclair State University. In 2012, she received a Bessie Award for Sustained Achievement in Performance.
She has performed with Punchdrunk International in Sleep No More and The Burnt City, and with Dance On Ensemble in works by Lucinda Childs, Daniel Linehan, and Meg Stuart.

Team

concept en regie Cherish Menzo creatie en performance Malick Cissé, Mulunesh, Omagbitse Omagbemi  geluidsontwerp Maria Muehombo alias M I M I video design Andrea Casetti geluids- en videotechniek Arthur De Vuyst decorontwerp Morgana Machado Marques lichtontwerp Ryoya Fudetani dramaturgie Johanne Affricot, Renée Copraij make-up design Johanna Cool tekst Khadija El Kharraz Alami, Cherish Menzo tourtechniek Ryoya Fudetani, Hadrien Jeangette, Arthur De Vuyst grafisch ontwerp Nick Mattan productie GRIP & Theater Utrecht (Dorothy Blokland, Anne Breure, Owen Cicilia, Kelly de Haan, Hanne Doms, Seline Gosling, Anneleen Hermans, Tom Hemmer, Myrthe Ligtenberg, Rudi Meulemans, Lize Meynaerts, Klaartje Oerlemans, Jennifer Piasecki, Sylvie Svanberg, Ad van Mierlo, Nele Verreyken, Vincent Wijlhuizen) in samenwerking met Dance On Ensemble internationale spreiding A propic - Line Rousseau, Marion Gauvent coproductie Kunstenfestivaldesarts, Carreau du Temple - Etablissement culturel et sportif de la Ville de Paris, Productiehuis Theater Rotterdam, Julidans Amsterdam, PACT Zollverein funded by the Ministry for Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia, Festival Montpellier Danse 2025, Theater Utrecht, le Centre Chorégraphique National d’Orléans – Direction Maud Le Pladec, Tanzquartier Wien, DDD – Festival Dias da Dança, festival d’Automne à Paris, One Dance Festival, Perpodium met de steun van Centre nationale de la danse à Pantin, BRONKS, GC Pianofabriek, l’Atelier de Paris / Centre de développement chorégraphique national met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale overheid via Cronos Invest, BNG Bank Theaterprijs, Charlotte Köhler Prijs van het Cultuurfonds, Culture Moves Europe, een project gefinancierd door de Europese Unie en het Goethe-Institut

Dit werk is tot stand gekomen met financiële steun van de Europese Unie. De standpunten in dit werk kunnen op geen enkele wijze worden opgevat als de officiële mening van de Europese Unie. 

Wachtlijst

Inschrijven voor onze nieuwsbrief