Toneelkaart 2024

De Toneelkaart is terug! In een korte periode kun je 10 voorstellingen bezoeken voor slechts 75 euro. We nemen je mee naar de makers van Theater Rotterdam, de grote Nederlandse gezelschappen, grote en kleine zalen, boekbewerkingen, klassiekers en nieuwe stukken.

Dit jaar staat de Toneelkaart in het teken van de verschillende generaties theatermakers. Van boomers tot millenials en van de patatgeneratie tot Gen Z. Kijk hieronder om te zien wat typische kenmerken zijn van de verschillende generaties én tot welke generatie de makers behoren.

Van begin februari tot eind maart kun je hun werk zien bij Theater Rotterdam. Dicht de generatiekloof
met de Toneelkaart.

van 2

Dicht de generatiekloof met de toneelkaart

Dit jaar staat de Toneelkaart in het teken van de verschillende generaties theatermakers. Van boomers tot millenials en van de patatgeneratie tot Gen Z. Welke maker behoort tot welke generatie en wat zijn de kenmerken daarvan.

GERANIUMGENERATIE 1925­-1940

Kenmerken
Jong tijdens WOll en wederopbouw, plichtsgetrouw, spaarzaam, saamhorig, harde werkers

Weetje
Dit is de laatste generatie die is opgegroeid zonder televisie

Makers
Annewil Blankers (1940) Fokker, Blankers, Tol

BOOMERS - 1941­-1955

Kenmerken
Opgegroeid met groeiende welvaart, relatief progressief, seksuele revolutie, ontkerkelijking, ontzuiling, vrije moraal en zelfontplooiing

Weetje
De leden van deze generatie lieten hunharen groeien, baarden staan en trokken nonchalante kleren aan. De generatie was heel erg met zichzelf bezig: wat wil ik en hoe kan ik me ontwikelen?

Makers
Henriëtte Tol (1953) Fokker, Blankers, Tol

VERLOREN GENERATIE - 1956­-1970

Kenmerken
Jong tijdens de economische neergang van de jaren tachtig, jeugdwerkeloosheid, zelfredzaam, individualistisch, nuchter, relativistisch

Weetje
Hoger opgeleid dan de eerdere generaties. De werkgevers en leidinggevenden van nu. Generatie X is niet opgegroeid met alle technologie, maar heeft wel alle ontwikkelingen meegemaakt. Hierdoor past de generatie zich makkelijk aan en weten ze zich snel dingen eigen te maken.

Makers
Jaap Spijkers (1958) Wachten op Godot
Gijs Scholten van Aschat (1959) Cliënt E. Busken
Mark Rietman (1960) Wachten op Godot
Renée Fokker (1961) Fokker, Blankers, Tol
Maarten van Hinte (1962) Saboteurs


PATATGENERATIE - 1971-­1985

Kenmerken
Groeiden op met crises en digitale mogelijkheden, optimistisch, zelfverzekerd en authentiek, ambitieus

Weetje
Eeen prestatiegeneratie, ze willen authentiek (speciaal) en creatief zijn. Door alle verwachtingen die de genaratie zichzelf heeft opgelegd, is het niet altijd eenvoudig om zich staade te houden. Burn-outs, keuzestress en angststoornissen zijn bekende problemen.

Makers
Roni Haver (1972) The Underground
Guy Weizman (1973) The Underground
Bram Coopmans (1975) Wachten op Godot
Maria Kraakman (1975) Cliënt E. Busken
Alida Dors (1977) Closed Eyes
Erik Whien (1978) A Case for the Existence of God / Wachten op Godot
Thibaud Delpeut (1978) The last chapters
Camilo Chapela (1980) The Underground
Guy Clemens (1981) Fokker, Blankers, Tol
Joris Smit (1981) Wachten op Godot
Sanne den Hartogh (1981) The Underground
Rik van den Bos (1982) The Underground
Gonca Karasu (1984) Showmeister

MILLENIALS - 1986-­2000

Kenmerken
Groeiden op met crises en digitale mogelijkehden, optimistisch, zelfverzekerd en authentiek ambitieus

Weetje
Een prestatiegeneratie, ze willen authentiek (speciaal) en creatief zijn. Door alle verwachtingen die de generatie zichzelf heeft opgelegd, is het niet altijd eenvoudig om zich staande te houden. Burn-outs, keuzestress en angststoornissen zijn bekende problemen.

Makers
Igor Podsiadly (1986) The Underground
Jan Hulst (1987) Showmeister
Jim Bakkum (1987) Showmeister
Davy Pieters (1988) HEAT
Kasper Tarenskeen 1988) Showmeister
Thomas Hoppener (1988) Showmeister
Bram Suijker (1989) A Case for the Existence of God
Thomas Dudkiewicz (1989) The last chapters
Mathieu Wijdeven (1991) Saboteurs
Tatiana Matveeva (1991) The Underground
Jip van den Dool (1992) Cliënt E. Busken
Emmanuel Ohene Boafo (1993) A Case for the Existence of God
Frieda Barnhard (1995) Showmeister

GEN Z - 2001-2015

Kenmerken
Groeit op in digitale wereld, economische crises, digital natives, nog jong maar technologisch heel vaardig, materialistisch

Weetje
Wereldburgers en dat vinden ze doodnormaal. Via online gaming, vlogs en sociale media zijn ze verbonden met de hele wereld. Duurzaamheid is dan ook een belangrijk thema.

Makers
Janai Bart (2001) Closed Eyes

GENERATIE ALPHA - 2016-2030

Kenmerken
De kinderen van de millenials, ongekende mogelijkheden, toekomstmuziek wordt voor hen de normaalste zaak van de wereld

Weetje
De meeste leden van Generatie Alpha moeten nog geboren wroden. Elke week worden er wereldwijd 2,5 miljoen baby's geboren die de Generatie Alpha vormen. Alles, en dat is dus nog niet zoveel, wat er over deze generatie gezegd en geschreven wordt is een voorspelling.