© Zahra Reijs

Sue-Ann Bel

"Sue-Ann denkt buiten the box en laat kracht en lef gepaard gaan met kwetsbaarheid" - Theaterkrant

‘Niet lullen maar poetsen’, is een gezegde dat Sue-Ann Bel inspireert in haar werk. In 2018 studeerde de Rotterdamse met Surinaamse roots af aan de Mime Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Met haar ijzersterke afstudeerde solo LEB NNA-EUS sleepte ze de Top Naeff Prijs in de wacht. Momenteel is ze lid van Collectief Het Paradijs en vanaf 2021 werkt Sue-Ann onder de vleugels van Productiehuis TR ook als zelfstandig maker.

Biografie

Sue-Ann Bel (Rotterdam, 1993) liep in het laatste jaar van de MBO Theaterschool stage bij Schwalbe zoekt Massa van Theatercollectief Schwalbe. Tijdens de Mime Opleiding maakte ze in haar tweede jaar Forever Over met klasgenoot Vincent van Woerkom en onder begeleiding van Sarah Ringoet. Zij speelden dit duet onder andere op De Parade 2016 en werden geselecteerd voor Het Debuut 2016 van ViaRudolphi. In 2016 was Sue-Ann te zien in Liefde van Maas td en in 2018 speelde ze in hun jubileumvoorstelling FEEST. Een jaar later was ze te zien in Le Bal van Jakop Ahlbom, ook speelde ze in de korte afstudeerfilm Ningyo van Timo Ottevanger. 

In 2018 wint Sue-Ann dankzij haar sterke ontwikkeling op de Mime Opleiding en met haar afstudeervoorstelling LEB NNA-EUS de Top Naeff Prijs; de aanmoedigingsprijs voor veelbelovend talent van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Ook neemt ze samen met haar acht jaargenoten de André Veltkamp Beurs in ontvangst voor hun voorstelling PARADIJSVERTRAGING. De André Veltkamp Beurs is bestemd voor een afstudeerproductie die ‘vanwege een bijzondere signatuur, eigenheid, gedrevenheid en oorspronkelijkheid een tweede leven verdient’. De mimers doopten zichzelf tot Collectief Het Paradijs en gingen met hun afstudeervoorstelling in seizoen 2019-2020 op tournee.

In 2021 maakt Sue-Ann officieel haar intrede bij Productiehuis TR als zelfstandig maker. Ze werkt verder aan haar portrettenreeks My Black Hair Stories, die voortgekomen is uit haar Still-in-motion week in 2020. Ook toont ze opnieuw haar afstudeersolo LEB NAA-EUS en doet ze - voorafgaand aan deze herneming - in een tweede Still-in-motion week onderzoek naar de invloed van haar nieuwe haardacht op deze solo.

In de pers

“Ze heerst, ze flirt, ze fleemt en zingt prachtig. Ze denkt buiten de box en laat kracht en lef gepaard gaan met kwetsbaarheid.”

Theaterkrant over LEB NNA-EUS

Producties

2019

2018

2016