Maak kennis met... Studio Dumbar

In 2024 heeft Studio Dumbar voor Theater Rotterdam een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Die samenwerking beviel goed. Er bleek ook een goede basis te zijn voor een sponsorovereenkomst en daarvoor hebben Theater Rotterdam en Studio Dumbar een driejarig partnership afgesproken. Wat wij in elkaar herkennen en waarderen is de drive om vooruit te denken en om altijd nieuwsgierig te blijven. Aan de hand van een aantal vragen, vertelt strategisch directeur Tom Dorresteijn over Studio Dumbar en de samenwerking met TR. 

Kun je in het kort wat vertellen over Studio Dumbar? 
“We zijn een ontwerpbureau. We ontwikkelen merken, van strategie tot en met het design van alle onderdelen van een organisatie. Veel bekende merken uit het Nederlandse straatbeeld zijn door ons ontworpen, maar een groot deel van ons werk is internationaal. Net als ons team.”

Studio Dumbar heeft veel grote klanten uit binnen- en buitenland, van NS tot Transavia en van Utah Jazz tot Instagram en Open AI. Wat dacht je toen Theater Rotterdam aanklopte? 
“We wilden erg graag samenwerken met Theater Rotterdam en dat enthousiasme werd alleen maar groter toen we het team beter leerden kennen. Het was natuurlijk duidelijk dat Theater Rotterdam zich niet dezelfde budgetten kan veroorloven als een techbedrijf uit de VS, maar we doen wel vaker culturele projecten op niet-commerciële basis. We streven altijd naar een uitdagende mix van projecten en opdrachtgevers: overheid, non-profit en bedrijfsleven – van internationaal tot lokaal en van technologisch tot meer traditioneel. Ook cultureel werk is belangrijk in die mix.” 

In 2024 heeft Studio Dumbar de nieuwe visuele identiteit van Theater Rotterdam ontwikkeld. Hoe verliep deze samenwerking?
“We zijn echt onder de indruk van Theater Rotterdam. Om verschillende redenen. Alle culturele organisaties spreken over diversiteit, maar er zijn er maar weinig die het echt weten te realiseren. Theater Rotterdam loopt daarin voorop. De diversiteit is echt intrinsiek. In het team en in de mentaliteit, ondanks de uitdagingen die dat geeft.
Hetzelfde geldt voor de wens om andere groepen te bereiken dan de traditionele bezoeker. Theater Rotterdam legt actief contact met andere groepen en organisaties in de stad. En bovendien weet Theater Rotterdam vernieuwing en experiment te koppelen aan publieksgerichtheid. Het is niet een onderling feestje voor de makers; TR wil echt mensen bereiken en raken. In de strategie voor Theater Rotterdam hebben we het samengevat als ‘Touch & Connect’.” 

Hoe komt dat terug in de nieuwe visuele identiteit van TR? 
“Het belangrijkste is misschien wel dat de identiteit net zo vooruitstrevend en dynamisch is als Theater Rotterdam. Het is geen statische huisstijl met stijve structuren en regels. De basis is motion design, vormtaal die beweegt, omdat een merk nu eenmaal grotendeels op schermen leeft. We hebben zelf een tool geprogrammeerd die Theater Rotterdam de vrijheid geeft om zelf motion design toe te passen in alle uitingen. Creative coding noemen we dat. Op het gebied van motion design en creative coding zijn we voorloper in ons werkveld. Dat past dus mooi bij de vooruitstrevende rol van Theater Rotterdam. Het is bovendien letterlijk ‘Touch & Connect’; je creëert design voor communicatiemiddelen door met je muis over het beeld te gaan.” 

Wachtlijst

Wensenlijstje

Toegevoegd:

Naar wensenlijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief