ARIAH LESTER

"Ik injecteer mijn publiek met hoop en liefde."

De charismatische performer ARIAH LESTER maakt internationaal snel furore. Met zijn heldere countertenor loodst hij zijn publiek een wereld binnen waar de ene realiteit haast onmerkbaar overgaat in de andere. In 2017 won hij de Sabam Jongtheaterschrijfprijs bij Theater Aan Zee en in 2019 ontving hij een nominatie voor de BNG Bank Theaterprijs. In 2021 ontwikkelt hij zijn voorstelling VIAJERO DEL AMOR [A Lover’s Journey] door voor O.

Biografie

ARIAH LESTER (Lester Arias Vizcuña) is een innemende, charismatische performer uit Venezuela. Met zijn androgyne verschijning en heldere countertenor loodst hij zijn publiek een wereld binnen waar de ene realiteit haast onmerkbaar overgaat in de andere. Zang, dans, film, vertelling, mode, beeldende kunst en muziek smelten samen tot een sensueel en emotioneel geladen universum waarin zacht en hard, mannelijk en vrouwelijk, privé en universeel, vreemd en vertrouwd moeiteloos in elkaar overlopen. 

Na zijn afstuderen aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling (Academie Theater en Dans Amsterdam, 2016) werkte Lester zijn persoonlijke, unieke stijl verder uit in House, dat lovend werd ontvangen en onderscheiden met de Sabam Jongtheaterschrijfprijs bij Theater Aan Zee 2017. 

Na House maakte Lester de trilogie compleet met WHITE [ARIANE] en THE GATE. In THE GATE, een fake it till you make it-opera, onderzoekt Lester zijn ware ik als superheld; het gevolg van het DNA van zijn spiritueel erfgoed, de gevolgen van migratie en crossculturele verbintenissen. Met het laatste deel van de trilogie werd Lester genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2019. De jury schreef: “Wat Lester teweegbrengt bij het publiek is meer dan indrukwekkend: hij weet de meest uiteenlopende toeschouwers om zijn vinger te winden.

Na THE GATE is VIAJERO DEL AMOR [A Lover’s Journey] Lesters tweede voorstelling onder de vleugels van Productiehuis Theater Rotterdam in coproductie met O. in het kader van de nieuwe makerssubsidie van Fonds Podiumkunsten. De eerste versie van VIAJERO DEL AMOR was te zien tijdens het Operadagen Rotterdam 2020 weekend en wordt doorontwikkeld voor O. 2021.

ARIAH in gesprek met Jeangu Macrooy

Het optreden van Jeangu Macrooy tijdens het Eurovisie Songfesival maakte grote indruk op ARIAH LESTER. Daarom wilde LESTER graag Marcrooy ontmoeten. Het volgen van je dromen en daarbij trouw blijven aan je eigen intuïtie is de rode draad in hun gesprek.

In de pers

"ARIAH LESTER lanceert een nieuwe theatercode die een bijzondere vorm van kijken vraagt en ons meerdere malen op het verkeerde been zet. We laten ons maar al te graag meevoeren in zijn universum.”

Jury BNK Bank Theaterprijs  

“Kunnen we ARIAH LESTER volgend jaar naar het Songfestival sturen? Het alter ego van Lester heeft geen autotune nodig om een publiek te overtuigen.”

Theaterkrant

“ARIAH LESTER toont zich een veelzijdige, intelligente persoonlijkheid; hij sticht verwarring, doet nadenken en raakt.”

Juryrapport Sabam Jongtheaterschrijfprijs 

Producties

2022

2021

2020

VIAJERO DEL AMOR [A Lover's Journey] preview
In deze voorstelling presenteert Lester zichzelf; een man uit Venezuela die op zoek gaat naar liefde en een wereld creëert vol met herinneringen aan vroeger. Dit alles in de vorm van een Spaanse les!

2019

THE GATE
Met bovennatuurlijke krachten onderzoekt ARIAH LESTER in THE GATE zijn ware ik als superheld, het DNA van zijn spiritueel erfgoed, de gevolgen van migratie en cross-culturele verbintenissen. THE GATE is een dans, een live concert en een muziektheatervoorstelling met verbluffende visuals ineen.

2018

Derk Stenvers
WHITE (ARIANE)
WHITE [ARIANE] is een voorstelling als een lang gedicht over metamorfose en nuance; tussen een concert en een theaterstuk, een one-man-show-opera en een burleske-act, gecreëerd in samenwerking met lichtontwerper Katinka Marac.

2016

Radovan Dranga
House
‘House’ is een voorstelling waarin concert en performance volledig in elkaar overlopen. Met zijn countertenor loodst Ariah Lester zijn publiek een wereld binnen waar de ene realiteit haast onmerkbaar overgaat in de andere. De verschillende onderdelen van de voorstelling vormen samen een puzzel waarmee hij vrijelijk aan de slag gaat, improviserend op de reacties van het publiek.