foto Hugo Thomassen

Moderne Klassiekers

Het Nationale Ballet
zo 17 nov 20:00 - 21:45
The Fairy’s Kiss en Four Schumann Pieces
  • 17 nov
    20:00 - 21:45
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal

In november 2024 gaat Het Nationale Ballet op tournee door Nederland met twee veelgeprezen klassiekers van de hedendaagse danskunst: Hans van Manens romantische Four Schumann Pieces en Alexei Ratmansky’s poëtische The Fairy’s Kiss. Twee uitersten van het dansspectrum, waarbij de ‘Hollandse Meester’ voor een abstracte benadering kiest, terwijl de Russisch-Amerikaanse Ratmansky zich laat inspireren door een beroemd sprookje.

Click here for English

Four Schumann Pieces is sinds de première in 1975 uitgegroeid tot een van Hans van Manens populairste en meest uitgevoerde balletten. Het werd oorspronkelijk gecreëerd voor het Britse Royal Ballet, met toenmalig balletster Anthony Dowell in de uitdagende hoofdrol, omdat Van Manen een choreografie wilde maken waarin nu eens niet ‘die eeuwige ballerina’, maar juist de ‘ballerino’ centraal stond. Omgeven door vijf dansparen zien we deze mannelijke solist, in de voor Van Manen zo typerende heldere danstaal, door verschillende gevoelsstadia gaan, waarna hij uiteindelijk alleen achterblijft. De abstracte choreografie krijgt daardoor alsnog een romantische en melancholische lading.

Eigenzinnig en ontroerend
Alexei Ratmansky’s The Fairy’s Kiss (2017) beleeft in juni 2024 zijn Europese première bij Het Nationale Ballet. Uitgangspunt voor het ballet is Igor Stravinsky’s magistrale Le baiser de la fée uit 1928, dat op zijn beurt weer geïnspireerd is op Hans Christian Andersens sprookje De IJskoningin. Dit gaat over een jongen die tijdens een sneeuwstorm gered wordt door de kus van een fee. Hij groeit op tot een knappe jongeman, maar in de nacht voor zijn huwelijk keert de fee terug om hem te claimen, en bezegelt zijn lot met een ijzige kus. Ratmansky – tegenwoordig ‘artist in residence’ bij het New York City Ballet – voorziet het verhaal daarbij van een eigenzinnige extra verhaallijn: zijn ontroerende The Fairy’s Kiss – met prachtige decors en kostuums van Jérôme Kaplan – gaat óók over een choreograaf die zijn lot niet kan ontlopen.

English

Since its premiere in 1975, Four Schumann Pieces has grown to become one of Hans van Manen’s most popular and most frequently performed works. It was originally created for The Royal Ballet, in London, with former ballet star Anthony Dowell in the challenging main role, as Van Manen wanted to choreograph a work that for once revolved not around ‘that eternal ballerina’, but around the ‘ballerino’ instead. Surrounded by five dance couples, we see this male soloist go through various emotional stages, in the clear dance idiom so typical of Van Manen, after which he eventually remains behind alone. This lends romantic and melancholy overtones to the abstract choreography after all.

Distinctive and poignant
The European premiere of Alexei Ratmansky’s The Fairy’s Kiss (2017) is taking place in June 2024, performed by Dutch National Ballet. The ballet is based on Igor Stravinsky’s masterly Le baiser de la fée from 1928, which in turn was inspired by Hans Christian Andersen’s fairy tale The Ice Maiden. It is about a boy who is rescued during a snowstorm by a fairy’s kiss. He grows up into a handsome young man, but on the eve of his wedding the fairy returns to claim him, sealing his fate with an icy kiss. Ratmansky – who is currently artist in residence with New York City Ballet – adds a distinctive extra storyline to the fairy tale. His poignant The Fairy’s Kiss – with wonderful sets and costumes by Jérôme Kaplan – is also about a choreographer who cannot escape his fate.

Team

Four Schumann Pieces
choreografie
Hans van Manen muziek Robert Schumann kostuums Jean-Paul Vroom

The Fairy’s Kiss
choreografie
Alexei Ratmansky muziek Igor Stravinsky kostuums en decor Jérôme Kaplan muzikale begeleiding Het Balletorkest o.l.v. Alexei Baklan