Alwin Poiana

THE DOG DAYS ARE OVER 2.0

Jan Martens / GRIP
wo 24 sep en do 25 sep

"Zet alle poriën open voor dit pareltje. En vergeet vooral niet te ademen." schreef het Nieuwsblad in 2014 over THE DOG DAYS ARE OVER. De recensies van toen liegen er niet om: dit werk vormde de absolute doorbraak voor Jan Martens, met een uitgebreide internationale tournee van meer dan 100 voorstellingen.
In 2025 hercreëren Jan Martens en GRIP deze succesvoorstelling met een nieuwe cast.

English

‘Open all pores to this gem. And above all, don't forget to breathe.’ wrote the Nieuwsblad in 2014 about THE DOG DAYS ARE OVER. The reviews back then did not lie: this production marked the absolute breakthrough for Jan Martens, with an extensive international tour of more than 100 performances.

In 2025, Jan Martens and GRIP are recreating this successful show with a new cast. The American photographer Philippe Halsman once said: “When you ask a person to jump, his attention is mostly directed toward the act of jumping and the mask falls so that the real person appears.” With THE DOG DAYS ARE OVER Jan Martens took this statement as a starting point and exposed through the jump the person behind the dancer.

In THE DOG DAYS ARE OVER, the dancer is defined as a pure performer, striving after perfection. Subjected to a complex, mathematical, vigorous and exhausting choreography executed in forced uniformity, the eight dancers ultimately slip up. And then their masks fall.

Thanks to its radical choreographic form, THE DOG DAYS ARE OVER revealed the audience’s perception of dancers, choreographers, spectators and the cultural policy at the time. Ten years on, these questions are still very much relevant due to current political and social trends: Where does the thin line between art and entertainment lie? Who are we as an audience when we contemplate the suffering of dancers from the theatre like a bullfight in an arena? Is contemporary dance striptease for the elite? THE DOG DAYS ARE OVER makes the viewer shift in his position: from being merely subjected to the experience to actively reflecting on it. in 

 

De Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman zei “… when you ask a person to jump, his attention is mostly directed toward the act of jumping and the mask falls so that the real person appears.” Met THE DOG DAYS ARE OVER nam Jan Martens deze stelling als uitgangspunt en onthulde via de sprong de mens achter de danser. 
 
In THE DOG DAYS ARE OVER wordt de danser gedefinieerd als een pure uitvoerder, strevend naar perfectie. Door acht dansers te onderwerpen aan een complexe, mathematische, dynamische en vermoeiende choreografie, opgevoerd in een gedwongen uniformiteit, gaan ze uiteindelijk in de fout. En dan valt hun masker af. 
 
Door zijn radicale choreografische vorm bevroeg THE DOG DAYS ARE OVER de perceptie van het publiek omtrent dansers, choreografen, toeschouwers en het toenmalige cultuurbeleid. Tien jaar later zijn die vragen nog heel actueel door de huidige politieke en maatschappelijke tendensen: Waar ligt de dunne grens tussen kunst en entertainment? Wie zijn wij als publiek wanneer we vanuit de theaterzaal naar het lijden van de dansers kijken als naar een stierengevecht in een arena? Is hedendaagse dans striptease voor de upper class? THE DOG DAYS ARE OVER doet de kijker in zijn positie schuiven: van het louter ondergaan van de ervaring naar actieve reflectie. 

"Zet alle poriën open voor dit pareltje. En vergeet vooral niet te ademen." - Het Nieuwsblad (2014)
 
"THE DOG DAYS ARE OVER maakt een onuitwisbare indruk. Een indrukwekkend staaltje perfect synchroon uithoudingsvermogen." - De Volkskrant (2014)
 
"Durational dance as a killer workout" - The New York Times (2014)

"It was a wave of energy, and their sheer determination swept over the audience and filled us with awe." - The Peak (2015)

"Jan Martens tovert een hypnotiserende choreografie uit niets dan sprongkracht en geometrie." ★★★★ - De Volkskrant (2014)

Over Jan Martens
Jan Martens (1984, België) is een toonaangevende choreograaf die gelooft dat elk lichaam iets te vertellen heeft. Zijn werk kenmerkt zich door een vernieuwende kijk op de relatie tussen performer en publiek. Met voorstellingen als THE DOG DAYS ARE OVER, RULE OF THREE en any attempt will end in crushed bodies and shattered bones vergaarde hij internationale faam. Sinds 2022 is hij co-artistiek leider van GRIP en associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen. Martens combineert geometrische precisie met een diep respect voor de eigenheid van de danser. Zijn werk werd bekroond met o.a. de Charlotte Köhlerprijs en de Prins Bernhard Cultuurfonds prijs.

OVER GRIP 
GRIP werd in 2014 opgericht door choreograaf en danser Jan Martens en zakelijk leider Klaartje Oerlemans. Vanaf 2023 treden choreografen Femke Gyselinck, Jan Martens, Cherish Menzo en Steven Michel op als artistiek leiders. Ze doen dit in nauwe dialoog met Klaartje Oerlemans en Rudi Meulemans, die in zijn rol van artistiek coördinator de dialoog tussen de vier makers coördineert en faciliteert. 

Feeling Curious?
THE DOG DAYS ARE OVER is a part of International Performance Festival Feeling Curious?

Find out more about the festival

Team

choreografie Jan Martens artistieke assistentie Naomi Gibson artistieke assistentie coaching Steven Michel, Piet Defrancq performers Pierre Bastin, Camilla Bundel, Jim Buskens, Zoë Chungong, Simon Lelièvre, Florence Lenon, Elisha Mercelina, Dan Mussett, Pierre Adrien Touret, Zora Westbroek, Maisie Woodford, Paolo Yao originele cast Piet Defrancq, Naomi Gibson, Nelle Hens, Julien Josse, Kimmy Ligtvoet, Cherish Menzo, Steven Michel, Laura Vanborm en/of Morgane Ribbens, Ilse Ghekiere, Victor Dumont, Connor Schumacher, Caspar Knops, Amerigo Delli Bove, Daniel Barkan dramaturgie Renée Copraij kostuumontwerp te bevestigen lichtontwerp Jan Fedinger tourtechnici te bevestigen grafische vormgeving Nick Mattan productie GRIP (Hanne Doms, Anneleen Hermans, Rudi Meulemans, Klaartje Oerlemans, Jennifer Piasecki, Sylvie Svanberg, Nele Verreyken) internationale spreiding A propic / Line Rousseau, Marion Gauvent dog days 2014 coproductie Frascati Producties, SPRING performing arts festival, DansBrabant, La Briqueterie CDC du Val-de-Marne, tanzhaus nrw and TAKT Dommelhof dog days 2025 coproductie La Comédie de Clermont-Ferrand, Maison de la danse/pôle européen de création, en soutien à la Biennale de Lyon, Theater Rotterdam, Perpodium residenties Opera Ballet Vlaanderen, La Comédie de Clermont-Ferrand dog days 2014 met de financiële steun van de Vlaamse Overheid en het Fonds Podiumkunsten dog days 2025 met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest dog days 2014 met steun van workspacebrussels en wpZimmer met dank aan Dansateliers, Conny Janssen Danst, JAN en ICKamsterdam met de steun van Dance Reflections by Van Cleef & Arpels

Inschrijven voor onze nieuwsbrief