Afternoon of a Nymph

Dunja Jocić
wo 29 okt 20:00
Internationale, hypnotiserende dansproductie over de macht van de blik.
  • 29 okt
    20:00
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Grote Zaal

Na een succesvolle reeks voorstellingen in een uitverkocht Stadstheater Osnabrück komt de nieuwe internationale productie van choreograaf Dunja Jocić naar Nederland. 

English

Following a successful run of sold-out performances at Stadstheater Osnabrück, choreographer Dunja Jocić brings her new international production to the Netherlands.

In 1912, Prélude à l’après-midi d’un faune by Nijinsky shocked audiences with its radical movement language and provocative themes. More than a century later, Dunja Jocić turns this iconic ballet inside out. In Afternoon of a Nymph, she shifts the perspective from the faun to the nymph. No longer a silent object of desire, the nymph becomes the subject—liberated and self-aware. Jocić explores how identity is shaped under the gaze of the other, offering a powerful and unsettling experience danced by a cast of seven outstanding performers. With razor-sharp precision and visceral intensity, she dissects what it means to break free from an imposed narrative.

Composer and multi-instrumentalist Jonathan Bonny, known for his innovative blend of classical, pop, and electronic music, reimagines Debussy’s iconic score into a haunting and transformative new composition. in 


In 1912 schokte Prélude à l’après-midi d’un faune van Nijinsky het publiek met een radicale bewegingsstijl en expliciete thematiek. Meer dan een eeuw later keert Dunja Jocić dit iconische ballet binnenstebuiten. In Afternoon of a Nymph verschuift ze de blik van de faun naar de nimf. Jocić bevrijdt haar uit de rol van zwijgend object van verlangen en onderzoekt hoe identiteit ontstaat onder de blik van de ander. In deze indringende voorstelling, gedanst door een cast van zeven uitmuntende performers, kantelen perspectieven. Met snijdende precisie en fysieke intensiteit ontleedt Jocić hoe het voelt om los te breken uit een opgelegd narratief. 
 
Componist en multi-instrumentalist Jonathan Bonny, bekend om zijn innovatieve fusie van klassieke muziek met pop en elektronische stijlen, hercomponeert Debussy’s meesterwerk tot een indringende, nieuwe compositie.

“Een hypnotiserende dissectie van de macht van de blik. Jocić ontrafelt met fysieke precisie hoe waarnemen en waargenomen worden een strijd om identiteit worden.” - Neue Osnabrücker Zeitung over Afternoon of a Nymph  
 
"Een krachtige herinterpretatie." - Hasepost over Afternoon of a Nymph 
 
“Een choreografisch hoogtepunt van Dunja Jocić, een krachtig stuk waarin het zoeken naar verbinding en de spanning binnen een groep voelbaar worden.” - Wiesbadener Kurier over Moonfall 
 
“Onder haar leiding leveren de dansers een uitzonderlijke prestatie.” - Juryrapport Nederlandse Dansdagen 

Over Dunja Jocić
Dunja Jocić creëert filmische dansvoorstellingen die de diepten van de menselijke psyche blootleggen. Haar werk, doordrongen van haar achtergrond in ballet en als topsporter in voormalig Joegoslavië, werd bekroond met de VSCD Dansprijs De Zwaan. Als veelgevraagd choreograaf voor grote balletgezelschappen in Duitsland, Italië en Zwitserland verstevigt ze haar internationale reputatie. 

Team

choreografie en regie Dunja Jocić performers Raffaella Esposito, Terra Kell, Anna Mercurio, Tiemen Stemerding, Ivan Toochetti, Tom van de Ven compositie Claude Debussy, Jonathan Bonny licht ontwerp Nuno Salsinha kostuum ontwerp Ivana Vasić acquisitie & tourneeplanning Bureau Berbee & Jansen scene fotografie Oliver Look

Inschrijven voor onze nieuwsbrief