Amanda Harput

TRACK 2025

Theater Rotterdam
vr 12 sep - zo 14 sep
Sample, scratch & rewind

Het is inmiddels een nieuwe traditie:  Theater Rotterdam opent het theaterseizoen met een TRACK. Tijdens een route door het gebouw ervaar je theater, dans, muziek, fashion en performance op onverwachte plekken. 

Artistiek directeur Alida Dors selecteerde makers die een sample geven van wat je komend seizoen bij TR kunt verwachten: choreografen Alice Ripoll en Cheroney Pelupessy, theatermaker Dionne Verwey, collectief Grande Loge en muzikant Kay Slice.

De TRACK werkt volgens de principes: Sample, Scratch & Rewind. Deze begrippen vinden hun oorsprong in de hiphop en zijn inmiddels onmisbaar in vrijwel álle kunst en cultuur. Ze staan voor bestaande elementen eigen maken – om zo tot iets heel nieuws te komen.

Voor de TRACK gebruiken makers eerder werk als bron of tonen previews van waar ze mee bezig zijn. Eindregisseur Tjon Rockon verbindt alle elementen tot een soepel geheel. Samen laten ze zien waar TR voor staat: een diverse gemeenschap van makers, die verbonden zijn en samenwerken met elkaar, de stad en het publiek. 

Verwacht een ode aan de Golden Age of Hiphop, gemixt met bronnen uit verschillende periodes en continenten. Van de kracht van Ghanese roots, tot de eerste LHBTI-demonstratie in 1969 in Den Haag. Van de Black Joy van een Afro-Rotterdamse kapsalon tot een bere fladder op de Kruiskade.

 

De makers

Alice Ripoll is een choreograaf, gevestigd in Rio de Janeiro, waar zij twee dansgroepen leidt, REC en SUAVE. In haar werk onderzoekt ze relaties tussen hedendaagse dans, theater, performance en Braziliaanse urban dansvormen. Haar werk wordt getoond op vele festivals en theaters in binnen- en buitenland. 

Voor deze Track maakt zij een nieuwe soloperformance voor danser Hiltinho Fantástico, met wie zij al lang samenwerkt. Puff onderzoekt ‘vermomming’ als terugkerend element in dansen uit de Afrikaanse diaspora – een manier waarop tot zwijgen gebrachte culturen worden overgedragen door middel van verbergende technieken, boodschappen, tradities of voorouderlijke kennis. Puff – een lichte ademhaling – heeft in het Portugees ook de betekenis van iets wat kan verdwijnen door magie.

Cheroney Pelupessy is danseres, choreografe, en theatermaker. In 2022 ging haar multidisciplinair kunstproject Keturunan in première, waarin ze vijf dansers aan de hand van familiefoto’s hun eigen verhaal laat verbeelden. Na drie succesvolle Nederlandse tournees, speelde de voorstelling in 2024 in Indonesië. In december 2025 is haar nieuwe voorstelling Mama'ku te zien, een intieme dialoog tussen moeder en dochter, vastgelegd in film en vertaald naar dans.
Het duet Just before legt het vluchtige moment vast waarop twee vrouwen elkaar vinden in een wereld die hun bestaan ontkent. Ze gaan door confrontatie, verlangen en overgave – tot de buitenwereld hen onvermijdelijk inhaalt.

Dionne Verwey is regisseur, podiumkunstenaar en creatief ondernemer. In haar werk zoekt ze altijd naar schoonheid in het alledaagse, vaak met duidelijke roots in de muziek en popcultuur.
In deze preview van Kapsalon de Musical onderzoekt Dionne hoe de Black Joy van een Afro-Rotterdamse kapsalon gevangen en gevierd kan worden. In de harmonieën die over wastafels galmen, in het gesis van hete kammen en het klikken van krulspelden, in de verhalen die van hand tot hand en van hoofd tot hoofd worden doorgegeven. Een muzikale ode aan de mensen die samenkomen, werken en groeien in de heilige ruimte van een salon.

Grande Loge is een artistiek genootschap dat volgens de overlevering rond 1776 is ontstaan in Suriname als een moksi van Indo-Afro early hiphop, pan kungfu, Suri-futurisme, shinto-spiritualisme, druïde-winti-cultuur en westerse tradities. In het jaar 242 (2018) richtte de Surinaams-Rotterdamse theatermaker en voormalig graffiti-artiest Tjon Rockon (Bigi Krakti) en theatermaker en kroeguitbater Hajo Doorn (Bigi Toekang) de Rotterdamse tak van de Loge op. Sindsdien heeft Grande Loge zich ontwikkeld tot een post-theatre posse gericht op creatieve ontwikkeling, jeugdcultuur, zingevende filantropie en sociale interactie. Tijdens de Track volgen we de ‘Gowtu Passi’ van de Loge, een zoektocht naar je eigen waarde, je eigen edelmetaal. Deze gouden route zal in 2026 leiden naar de Gowtu Osso 010. En jij kan zeggen dat je erbij was, toen het begon.

Kay Slice is zanger, muzikant en een storyteller pur sang. Geworteld in Ghana, gevestigd in Rotterdam, is het zijn missie om met grenzeloze muziek bruggen te bouwen tussen Afrika en de diaspora. Hij brengt poetry en flows, speelt balafon en saxofoon – van North Sea Jazz tot Noorderslag, en van Accra tot Jakarta.

Toegankelijkheid
TRACK 2025
is een looproute van 2 uur die helaas niet toegankelijk is voor rolstoelgebruikers of mensen die slecht ter been zijn.


Makers: Alice Ripoll, Cheroney Pelupessy, Dionne Verwey, Grande Loge, Kay Slice
Eindregie: Tjon Rockon

Let op

Op vrijdag 12 september maakt Kay Slice geen deel uit van TRACK 2025.

Team

Puff - Alice Ripoll
regie Alice Ripoll creatie en performer Hiltinho Fantástico regie-assistentie Alan Ferreira, Thais Peixoto lichtontwerp Tomás Ribas kostuum en vormgeving Alice Ripoll, Thais Peixoto soundtrack Mbé

Just Before... - Cheroney Pelupessy
concept en regie Cheroney Pelupessy choreografie Cheroney Pelupessy i.s.m Matilde Tomasini dansers Cheroney Pelupessy, Matilde Tomasini compositie Shanice Redan tekst Jasmine Mans mede mogelijk gemaakt door Korzo

Kapsalon - Dionne Verwey
concept, regie en tekst Dionne Verwey compositie Elisha Amonoo-Neizer a.k.a. EAN Music performers Shanice Redan, Melvin Aroma, Jahlay van Bossé, Amani Verwey art direction LFMC regie-assistentie Sue Ann Bel begeleiding koorzang Béni Csillag artistiek advies Alida Dors, Nicole Geertruida dramaturgie Cecile Brommer

Grande Loge
concept, regie, tekst Tjon Rockon a.k.a. Bigi Krakti concept, dramaturgie Bigi Toekang turntablist Eni-Less B-boys Carlos Rocha, BBoy X MC Tumelo Mofokeng voiceover Borger Breeveld, Hakan Aslan, Eni-Less, Tumelo Mofokeng power car James van Halteren

Kay Slice
vocals, saxofoon en balafoon Kay Slice trombone Lezaam Beets

Route
eindregie
Tjon Rockon vormgeving Elsemarijn Bruys sneakers en voiceover Tim Beumers vocalisten Lot, Nicole DV, Y.Zololo performers Romano Haynes, Morizio Gemin, Tyrone Melfor, Marieke Holtes, Cookie Manelle van de Ven, Kalyan Artsen, Sheree Lenting, Merano Kalpoe, Rico Koevoets, Renier Dakriet

Team TRACK Theater Rotterdam
concept
Alida Dors eindregie & concept route Tjon Rockon dramaturgie Jappe Groenendijk vormgeving route Elsemarijn Bruys stylist Sandro Lima geluidsontwerp route Maask lichtontwerp Axel Dikkers productieleiding Lique van Gerven, Ibtisam Boucheloukh technisch producent Peter Leeuwenburgh 1e inspicient Sidney van Geest, Arjen Fortuin rekwisieten Noa Muller techniek Thijmen Aarts, Mehmet Celik, Eliska Kocianova, Niels Smeets, Michiel Struijk, Robin van der Voet, David de Vrieze, Arianna Wongjan coördinator kostuumatelier Sara Hakkenberg kleedster Jacqueline de Maat, Jelena Bondt marketing Odair Nascimento Alves, Astrid de Haas, Sabrina Schouten fotografie campagnebeeld Amanda Harput video Aristos Iatrou vormgeving Studio Vandiesen scenefoto's Mark Bolk ticketing en service Lennert Zijlstra (coördinatie) publieksservice Kelly Alexandre, Naomi van Binsbergen, Zena-Rae Borst, Layla van den Broek, Marlene Deutinger, Imani Flu, Rosa van der Heijden, Alandra Koevoets, Rebecca Kruithof Kremer, Eugène de Leeuw, Zenna Liekens, Casper Lodewijks, Jip Moeken, Victor Niederberger, Nynke Stam, Robin Tan, Nelle de Veer, Renske de Vries, Amber Vuijk, Szymon Zbiegniewski, Rudwell Abbott, Syreeta Tahapary, Nina Arts (coördinatie) 

Met dank aan Demonfuzz Records, Theater Utrecht voor hergebruik van een decorstuk & Boombox by Hakan Heavy Skills

 

Wachtlijst

Wensenlijstje

Toegevoegd:

Naar wensenlijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief