English
From the spiritual jazz of Alice Coltrane and Bheki Mseleku to pantsula, the South African dance that gave an entire generation a voice during apartheid. With "blue nile to the galaxy around olodumare," choreographer and dancer Jeremy Nedd explores the Black diaspora and immerses us in a cosmic, Afrofuturistic experience.
Collaborating with the dance collective Impilo Mapantsula, Nedd bridges jazz as an expression of African American self-determination with pantsula, a powerful movement language known for its virtuoso footwork. Improvisation is central to both the music and the dance.
The performance draws inspiration from cosmic phenomena: from the birth of a galaxy to the death of a star. By connecting the energetic and lyrical jive style of pantsula with echoes of past protests against oppression, the performers reflect on the compression of space and time, and our illusions of progress toward the future.
Van de spirituele jazz van Alice Coltrane en Bheki Mseleku naar pantsula, de Zuid-Afrikaanse dans die een volledige generatie een stem gaf tijdens de apartheid. Met ‘blue nile to the galaxy around olodumare’ verdiept choreograaf en danser Jeremy Nedd zich in de zwarte diaspora en dompelt ons onder in een kosmische, afrofuturistische ervaring.
Samen met het danscollectief Impilo Mapantsula slaat Nedd een brug van jazz als uitdrukking van Afro-Amerikaanse zelfbeschikking naar Pantsula, een krachtige bewegingstaal die bekend is om zijn virtuoze voetenwerk. Zowel in de muziek als in de dans staat improvisatie centraal.
De voorstelling is geïnspireerd op kosmische fenomenen: van de geboorte van een sterrenstelsel tot de dood van een ster. Door de energieke en lyrische jive-stijl van de pantsula te verbinden met echo’s van “vroegere” protesten tegen onderdrukking, staan de performers stil bij de compressie van ruimte en tijd, en onze illusies van vooruitgang richting de toekomst.