Una costilla sobre la mesa: Madre

Angélica Liddell
za 25 sep - zo 26 sep
Poëtisch, fysiek en muzikaal requiem voor moeder

Met Una costilla sobre la mesa (Een rib onder de tafel) richt de Spaanse theatermaakster Angélica Liddell een monument op voor haar overleden moeder. 

Click here for English

Ze gebruikt daarbij twee inspiratiebronnen: de roman As I lay dying van William Faulkner, over een arm gezin waarvan de moeder sterft, en foto’s van vrouwen met bedekte hoofden uit de negentiende eeuw. In de voorstelling gaat Liddell terug naar het land van haar voorouders: de Extremadura in het hete, traditionele zuidwesten van Spanje. Liddell voelt elke nacht dat haar moeder haar roept. Ze maakt de voorstelling die haar moeder had willen zien, met flamencozanger Niño de Elche. Als een zorgvuldig gemaakte lijkwade. 

Angélica Liddells theater is politiek, maar ook sterk persoonlijk. Haar credo: proberen om pijn om te zetten in schoonheid. Madre is een theatraal, barok en vurig requiem, waarin Liddell uitdrukking geeft aan de haat-liefde verhouding die ze met haar moeder had. Samen met haar performers en een flamenco-zanger creëert Liddell een eigen ritueel, dat op indringende wijze op zoek gaat naar de wortels van rouw.

Angélica Liddell
Angélica Liddell, uitgesproken in alles wat ze doet, en vooral in haar theatervoorstellingen.
'Extreem expressief, supergevoelig en radicaal eerlijk.’ – de Volkskrant

Angélica Liddell klom vanuit de Spaanse underground scene op naar de internationale grote podia en prestigieuze festivals als Festival d'Avignon, Wiener Festwochen en de Biënnale van Venetië, waar ze tevens de Zilveren Leeuw kreeg. Op het podium gaat Liddell tekeer tegen de misstanden die ze om zich heen ziet, tegen hypocrisie, tegen machtsmisbruik.

‘Op het toneel zeg ik luidop de waarheid. Hier worden de muren van de betamelijkheid opgeblazen. Betamelijkheid is een hindernis in mijn werk. Wat ik maak, is een soort pornografie, pornografie voor de ziel.’ - Angélica Liddel

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kan je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de website ervaring te verbeteren. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

With Una costilla sobre la mesa Spanish theater maker Angélica Liddell erects a monument for her deceased mother.

To do so, she uses two sources of inspiration: the novel As i lay dying by William Faulkner, about a poor family whose mother dies, and photographs of women with covered heads from the nineteenth century. In the performance, Liddell returns to the land of her ancestors: the Extremadura in the hot, traditional southwest of Spain. Liddell feels her mother calling her every night. She creates the performance her mother had wanted to see, with flamenco singer Niño de Elche. Like a carefully crafted shroud.

Angélica Liddell’s theater is political, but also deeply personal. Her motto is to try to transform pain into beauty. Madre is a theatrical, baroque and fiery requiem, in which Liddell gives expression to the love-hate relationship she had with her mother. Together with her performers and a flamenco singer, Liddell creates a ritual of her own, a moving attempt to find the roots of grief.

Angelica Liddell
Angélica Liddell, outspoken in everything she does, and especially in her theater performances.
‘Extremely expressive, incredibly sensitive and radically honest.’ – De Volkskrant

Angélica Liddell climbed from the Spanish underground scene to the international big stages and prestigious festivals such as Festival d'Avignon, Wiener Festwochen and the Venice Biennale, where she was also awarded the Silver Lion. On stage, Liddell rails against the abuses she sees around her, against hypocrisy, against abuses of power.

'On stage I say the truth out loud. Here the walls of propriety are blown up. Propriety is an obstacle in my work. What I make is a kind of pornography, pornography for the soul.' - Angélica Liddel

Team

tekst en vormgeving Angélica Liddell regie Nicolas Guy Michel Chevallier zang Niño de Elche
dans Greta García met Angélica Liddell en Gumersindo Puche Technische coordinator Tirso Izuzquiza

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden (zoals video's) af te beelden en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kan je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de website ervaring te verbeteren. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen