foto: Sofie Knijff

Een oprechte ode aan de ironie

De Warme Winkel
vr 26 nov 20:00 - 22:35
Ironie: kracht of zwaktebod?
  • 26 nov
    20:00 - 22:35
    TR Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal
    Geweest

Het is tijd om de ironie opnieuw te waarderen, vindt De Warme Winkel. De groep onderzoekt de stijlvorm in dates met echte mensen – uit Temptation Island. 

Ironie is verdacht tegenwoordig. Ironie sluit mensen buiten en dat mag niet meer in onze inclusieve tijden. De stijlvorm geldt als een artistiek zwaktebod (wie ironisch is, heeft niks te zeggen) en de politiek degradeert ironie tot middel om je in te dekken – iets zeggen en toch niet zeggen – en zo weg te komen met bijvoorbeeld discriminatie. Sommige jonge kunstenaars hangen de new sincerity aan: je moet menen wat je zegt. 

Maar wordt het kind niet met het badwater weggegooid? Want ironie kan waardevolle smeerolie van een gesprek zijn. Volgens Kierkegaard ‘begint een leven dat waardig is menselijk genoemd te worden met ironie’. De Warme Winkel heeft daarom de taak op zich genomen om de ironie te rehabiliteren, in haar volle glorie. Jetse Batelaan is de eindregisseur.

De Warme Winkel trekt zich terug op een verleidelijk mooi eiland met grote cultuurhistorische waarde. Hier ontmoeten ze de reality tv-sterren Jørney Hendrikx, Lesley Versprille, Bella en Earl Daniël en gaan ze de uitdaging aan: blijft ironie hun sterkste wapen of slaan dates met real people gaten in hun overtuiging?

(Voor wie de ironie van de titel ontgaat: het is lastig een oprechte ode aan de ironie te brengen, want wie ironie recht wil doen moet ironie gebruiken, en dat ondermijnt de oprechtheid van de ode weer. Toch is dat precies de intentie.)

 

IN DE PERS
'Een overvolle, mallotige, knap opgebouwde, belangwekkende santenkraam.' - De Volkskrant ★★★★

'Wie dacht dat de verschillen tussen Temptation Island en De Warme Winkel niet groter konden zijn, komt bedrogen, verward en vrolijk voldaan uit Een oprechte ode aan de Ironie.' - NRC ●●●●

'Het is een enerverende avond, lang, maar helemaal niet te lang, vrolijk, droevig, gek, kortom: belangwekkend.' - Theaterkrant

'Een feest om mee te maken.' - Parool

Over De Warme Winkel 
De Warme Winkel maakt nationaal en internationaal furore met geestige, brutale en intelligente voorstellingen over grote thema’s. “Al jaren het relevantste theatergezelschap uit Nederland” (De Standaard). “Onvervalst highbrow, maar tegelijk toegankelijk en aanstekelijk, dankzij hun humor, ironie en zelfspot.” (NRC)

De groep plagieerde Café Müller van Pina Bausch in De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, markeerde een keerpunt voor het klimaat met Afscheidstournee, ridiculiseerde de theaterprijzencultuur in Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or, rekende in Achterkant af met het repertoiretoneel achter de schermen van een voorstelling van Ivo van Hove, verpulverde bezoekersrecords met De drie musketiers en maakte coronaproof theater met Peepshow Palace: een gedesinfecteerde privécabine voor alle bezoekers. 

Team

concept Florian Myjer, Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff, Marieke de Zwaan  eindregie Jetse Batelaan scenografie Theun Mosk kostuumontwerp Rebekka Wörmann geluid ontwerp Marijn Brussaard productie Lena Meijer met Earl Daniël, Hannah Hoekstra, Florian Myjer, Vincent Rietveld, Lesley Versprille, Ward Weemhoff

coproductie Internationaal Theater Amsterdam met ondersteuning van Ammodo, Fonds 21, Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst met dank aan Ayleen Kilisli, Britt Hartog en Myrna Hendricksen