Holy Shit

Suzanne Groothuis
di 25 apr 20:30
  • 25 apr
    20:30
    TR Schouwburg, Rotterdam
    Krijn Boon Studio

Holy Shit is een onwaarschijnlijk en ontroerend relaas over iemand die opkrabbelt in een wereld die steeds sneller lijkt te gaan. Een verhaal over verlies, en hoe je tijd kunt vinden om daarbij stil te staan.

Twee jaar geleden verdwaalde theatermaker Suzanne Grotenhuis in Schotland. Niet tijdens een wandeling in het hoogland, maar tijdens het grootste en drukste theaterfestival ter wereld; het Edinburgh Fringe Festival. Ergens in de maand dat zij daar haar solovoorstelling speelde raakte ze ineens alles kwijt; de weg, zichzelf en een heldere kijk op de toekomst. 

Suzanne Grotenhuis bewijst opnieuw, met deze opvolger van On Ice, dat ze van elk onderwerp sprankelend en humoristisch solotheater kan maken. 

Over Suzanne Grotenhuis
Suzanne Grotenhuis (Amsterdam, 1985) studeerde in 2007 af aan de opleiding Dora van der Groen en vormt samen met Freek Vielen en Rebekka de Wit de artistieke leiding van De Nwe Tijd. Na haar afstuderen werkte ze voor theatergezelschap deTijd, de Queeste, hetpaleis, Het nieuwstedelijk en Toneelhuis. In 2010 speelde ze bij ITA in de geprezen voorstelling Scènes uit een huwelijk. In 2012 maakte zij haar eerste solovoorstelling Zwarte Woud Forever die geselecteerd werd voor Circuit X en de Roel Verniers Prijs won. Daarna volgden de eigen voorstellingen On Ice, waarvoor ze in haar eentje een maand door de Australische woestijn trok en onlangs ging haar nieuwe solo Holy Shit in première. Samen met Rebekka de Wit en Freek Vielen maakte Grotenhuis Heimat 1, Heimat 2 en Heimat 3. Ook speelde zij mee in de (co)producties ForsterHuberHeyne (coproductie met de Koe en Staatstheater Mainz), Smoke (in coproductie met De Roovers) en DAVID, of hoe wij ons bedacht hebben (in coproductie met DE HOE). Afgelopen jaar maakte zij, samen met Suze Milius de kindervoorstelling Familie Grrr (in coproductie met hetpaleis). Sinds het bestaan van De Nwe Tijd brengt de artistieke ploeg in eigen huis elke eerste maandag van de maand een Maandagavond. Dit zijn literaire stand-up avonden vol nieuwe teksten, livemuziek en gastoptredens. Vanaf 2018 gaan zij hier, onder de titel Maandagavond on Tour (M.O.T.), ook mee op reis. Grotenhuis is bovendien als gastdocent verbonden aan Hogeschool Antwerpen en het Lemmens Instituut. 

In de pers

“In haar soloproject Zwarte Woud forever koppelt Suzanne Grotenhuis doem en ondergangsgevoel aan de knusheid en warme samenhorigheid van de kerstdagen. Haar aanpak is ontwapenend. Stoeiend met taal en met kartonnen dozen, tapdansend en uitbundig grappend: als een jonge versie van Pascale Platel vertelt ze haar verhaal.” De Standaard – Geert Van der Speeten (12/12/12)

“In een dramaturgisch strak opgebouwde monoloog waarbij Grotenhuis gretig plukt uit kleine anekdotes uit haar eigen leven - en het is dat soort betrokkenheid die een publiek écht doet luisteren - maakt ze komaf met het verlammende doemdenken dat onze tijd beheerst, in ruil voor een verscherpt bewustzijn dat uitgaat van nieuwe mogelijkheden en het geloof in ‘samen beter’.” De Morgen – Charlotte De Somviele (3/9/13)

“Niets lijkt betekenisloos in On Ice, dat zo één grote metafoor wordt voor een leven waarvan voortkrabbelen, vallen en weer opstaan de pijlers vormen.  (…) Het is fascinerend hoe Grotenhuis deze uiteenlopende verhalen aan elkaar weet te lassen zonder ook maar ergens geforceerd over te komen. Moeiteloos schakelend tussen jolijt en ernst leidt ze ons zo naar een ontroerend slot waarin dan toch, eindelijk, de verstilling mag komen.” Theaterkrant - Luuk Verpaalen (18/11/16)

 “Dat is het ook waar Suzanne Grotenhuis naar streeft met haar solo-optreden On ice. Niet zomaar een mengeling van eigen en gefantaseerde ervaringen, maar een speelse voorstelling op schaatsen waarbij het publiek af en toe groentjes lacht. Waarin eenzaamheid en onrust, weelde en geloof in eigen kunnen, goochelen en begoochelen, het fysieke en het spirituele, samenkomen.(…) Geen vedette-allures bij Grotenhuis en geen belerend gebaar. Een direct aanspreken van het publiek. Vooral een zoeken (daarom niet altijd een vinden) naar evenwicht tussen kunnen en kunst, tussen woord, beeld en beweging. Ongekunsteld en onbedeesd tegemoetkomend aan wat een publiek mag verwachten: een ontmoeting die ogen opent, hersens prikkelt en blij maakt.” Theatermaggezien - Roger Arteel (13/9/16)

Team

Scenografie en lichtontwerp Sander Salden / allicht Geluidsontwerp Adriaan Severins Kostuums Elizabeth Michiels Coaching Johan Petit Productie De Nwe Tijd Met dank aan corso, Alexander Daems, Suze Milius, Rosa Vandervost en Freek Vielen In samenwerking met MartHa!tentatief