Dutch
Ontogenesis dreams
Gedesorienteerd en uit elkaar gevallen, valt het — voelend, imiterend — in de bewegingen van planten, machines of insecten; een post- of transhumaan organisme dat probeert zijn bestaan samen te stellen in een dubbelzinnig lichaam.
ontogenesis dreams: a sideways stretching of the sensory limbs is een hybride samenwerking tussen performance en installatieve omgeving, gechoreografeerd en uitgevoerd door Astrid Tetsche Sweeney, met sculptuur en scenografie van Weixin Quek Chong.
Geïnspireerd door het vervellen van insecten, queer ecologieën en de radicale visie op post-apocalyptische aanpassing uit Octavia E. Butler’s Xenogenesis-trilogie, onderzoeken zij de vergankelijkheid van het lichaam via zijn relatie met ontembaar organisch materiaal.
my sweet nasty lunacy
my sweet nasty lunacy is een solo van Hélène Vrijdag: een live EP gezongen vanuit haar alter ego Woman Folly. Het concert is een verzameling hyperpop bangers als ode aan de hysterische femme. In een arena van bewegend licht en popconcert conventies zingt Woman Folly haar soft setlist from sweet sweet hell.
Woman Folly is een queer en feministisch antwoord op het personage Vrouwe Zotte uit Lof der Zotheid van Erasmus. Erasmus prees de zotheid in zijn boek de hemel in op de meest vrouwonvriendelijke manier. Vrouwe Zotte werd Hélène’s imaginary friend, haar penpal waar ze tussen 2018 en 2021 brieven aan schreef. Die brieven bleven onbeantwoord, maar werden wel gebundeld in een boek genaamd Vrouwe Zotte, dat na afloop van de voorstelling te koop is.
Vrouwe Zotte bleef stil, maar Woman Folly trekt haar muil open. In my sweet nasty lunacy is ze een diva te boos om een concert te geven. Ze belichaamt 'Woman' als een nieuw fantasiezoogdier buiten genderkaders en 'Folly' als protest tegen normaal doen.
Ontogenesis dreams
Disoriented and disassembled, it finds itself falling, sensing, mimicking the movements of plants, machines or insects; a post- or trans-human organism trying to piece together its existence in an ambiguous body.
ontogenesis dreams: a sideways stretching of the sensory limbs is a collaborative hybrid of performance and installative environment choreographed and performed
by Astrid Tetsche Sweeney with sculpture & scenography by Weixin Quek Chong.
Inspired by the molting processes of insects, queer ecologies and the radical vision of post-apocalyptic adaptation in Octavia E. Butler’s Xenogenesis trilogy, they explore the body’s impermanence through its relationship with an unruly organic material.
my sweet nasty lunacy
my sweet nasty lunacy is a solo by Hélène Vrijdag: a live EP where her alter ego Woman Folly takes the mic. The concert is a collection of hyperpop bangers as an ode to the hysterical femme. In her arena with nothing but moving lights, concert conventions and the voices in her head, Woman Folly sings her soft setlist from sweet sweet hell.
Woman Folly is a queer and feminist answer to the character of Woman Folly (or Vrouwe Zotte) in Erasmus’ book In Praise of Folly. Erasmus praises the female personification of madness while fueling his love for her with misogyny. Woman Folly became Hélène’s imaginary friend, a penpal she wrote daily letters to between 2019 and 2021. Those letters stayed unanswered, but they were bundled in a book called Vrouwe Zotte which is for sale after the show.
my sweet nasty lunacy voices a diva too angry to give a show. Woman Folly embodies ‘Woman’ as a phantasmic creature outside of gender binaries, and ‘Folly’ as a protest against normativity.