Double bill: next perspectives

Astrid Sweeney & Weixin Quek Chong / Hélène Vrijdag
Dutch premiere
di 30 sep 20:00
  • 30 sep
    20:00
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Hele Gebouw

Two performances in one evening: a being in its seemingly natural habitat embarks on an existential metamorphosis, and an ode to the Hysterical Femme. 

Dutch

Ontogenesis dreams
Gedesorienteerd en uit elkaar gevallen, valt het — voelend, imiterend — in de bewegingen van planten, machines of insecten; een post- of transhumaan organisme dat probeert zijn bestaan samen te stellen in een dubbelzinnig lichaam.

ontogenesis dreams: a sideways stretching of the sensory limbs is een hybride samenwerking tussen performance en installatieve omgeving, gechoreografeerd en uitgevoerd door Astrid Tetsche Sweeney, met sculptuur en scenografie van Weixin Quek Chong.

Geïnspireerd door het vervellen van insecten, queer ecologieën en de radicale visie op post-apocalyptische aanpassing uit Octavia E. Butler’s Xenogenesis-trilogie, onderzoeken zij de vergankelijkheid van het lichaam via zijn relatie met ontembaar organisch materiaal.

 

my sweet nasty lunacy
my sweet nasty lunacy is een solo van Hélène Vrijdag: een live EP gezongen vanuit haar alter ego Woman Folly. Het concert is een verzameling hyperpop bangers als ode aan de hysterische femme. In een arena van bewegend licht en popconcert conventies zingt Woman Folly haar soft setlist from sweet sweet hell.

Woman Folly is een queer en feministisch antwoord op het personage Vrouwe Zotte uit Lof der Zotheid van Erasmus. Erasmus prees de zotheid in zijn boek de hemel in op de meest vrouwonvriendelijke manier. Vrouwe Zotte werd Hélène’s imaginary friend, haar penpal waar ze tussen 2018 en 2021 brieven aan schreef. Die brieven bleven onbeantwoord, maar werden wel gebundeld in een boek genaamd Vrouwe Zotte, dat na afloop van de voorstelling te koop is.

Vrouwe Zotte bleef stil, maar Woman Folly trekt haar muil open. In my sweet nasty lunacy is ze een diva te boos om een concert te geven. Ze belichaamt 'Woman' als een nieuw fantasiezoogdier buiten genderkaders en 'Folly' als protest tegen normaal doen.



ontogenesis dreams / Dutch premiere

A being in its seemingly natural habitat embarks on an existential metamorphosis.

Disoriented and disassembled, it finds itself falling, sensing, mimicking the movements of plants, machines or insects;
a post- or trans-human organism trying to piece together its existence in an ambiguous body.

ontogenesis dreams: a sideways stretching of the sensory limbs is a collaborative hybrid of performance and installative environment choreographed and performed
by Astrid Tetsche Sweeney with sculpture & scenography by Weixin Quek Chong.

Inspired by the molting processes of insects, queer ecologies and the radical vision of post-apocalyptic adaptation in Octavia E. Butler’s Xenogenesis trilogy, they explore the body’s impermanence through its relationship with an unruly organic material. 

 

my sweet nasty lunacy

my sweet nasty lunacy is a solo by Hélène Vrijdag: a live EP where her alter ego Woman Folly takes the mic. The concert is a collection of hyperpop bangers as an ode to the hysterical femme. In her arena with nothing but moving lights, concert conventions and the voices in her head, Woman Folly sings her soft setlist from sweet sweet hell. 

Woman Folly is a queer and feminist answer to the character of Woman Folly (or Vrouwe Zotte) in Erasmus’ book In Praise of Folly. Erasmus praises the female personification of madness while fueling his love for her with misogyny. Woman Folly became Hélène’s imaginary friend, a penpal she wrote daily letters to between 2019 and 2021. Those letters stayed unanswered, but they were bundled in a book called Vrouwe Zotte which is for sale after the show. 
 
my sweet nasty lunacy voices a diva too angry to give a show. Woman Folly embodies ‘Woman’ as a phantasmic creature outside of gender binaries, and ‘Folly’ as a protest against normativity. 

Feeling Curious?
Double bill: next perspectives? is part of International Performance Festival Feeling Curious?

Find out more about the festival

 

Stacking discount
Select two Feeling Curious shows and receive a 10% discount. Three or more shows? Receive a 20% discount!

 

ontogenesis dreams
non-verbal / language no problem

 

my sweet nasty lunacy
english spoken 

Artists

Dutch

ontogenesis dreams

Over Weixin Quek Chong
(zij/die/他, geb. 1988, Singapore)
Weixin Quek Chong is een kunstenaar wiens werk geïnspireerd is door hybriditeit, metamorfose en sensoriële talen. Hun recente projecten onderzoeken processen van transformatie, constructie en aanpassing in zowel de biodiverse wereld als de menselijke samenleving. Ze putten inspiratie uit gemeenschappelijk gedrag, esthetische en subculturele trends en bewegingen, als een manier om lagen van maatschappelijke constructies af te pellen en onderlinge verbindingen te ontdekken tussen wezens, objecten, geschiedenissen en werelden.

Hun werk is gepresenteerd in onder andere Singapore, Madrid, Londen, Seoel, Santiago, Yogyakarta, Taipei en Brussel, en ze namen deel aan residenties bij onder meer het NTU-Centre for Contemporary Art (Singapore), het Museum of Modern & Contemporary Art (Zuid-Korea) en het Museo de Arte Contemporaneo - Molten Capital Foundation (Santiago, Chili).

Weixin ontving diverse onderscheidingen, waaronder de President's Young Talents Grand Prize van het Singapore Art Museum (2018), de Young Artist Award van de National Arts Council of Singapore (2019), de XXXI Circuitos de las Artes Plásticas-prijs van de Comunidad de Madrid, en de Generación 2024 commissieprijs van de Montemadrid Foundation / La Casa Encendida. Weixin woont en werkt in Madrid.

 
Over Astrid Tetsche Sweeney
(zij/haar, geb. 1994, Kopenhagen)
Astrid Tetsche Sweeney is een Deens/Ierse performer en choreograaf die beweging onderzoekt via stilstand, prikkels en isolatie van afzonderlijke lichaamsdelen. Haar recente werk bevraagt en vervormt de manier waarop we kijken naar het femme-lichaam, door vormen van beweging te onderzoeken die als vreemd of unheimisch kunnen worden beschouwd. Haar inspiratiebronnen zijn onder meer de veerkracht en diversiteit van de natuur, queer ecologie, sciencefiction en somatische bewegingsfilosofieën, evenals haar brede achtergrond in verschillende dans- en bewegingspraktijken.

In 2020 werkte ze samen met mixed media-kunstenaar Zara Joan Miller aan Soft Rio, een korte film die werd vertoond op festivals zoals MUFF, LUFF en Ann Arbor. In 2021 creëerde ze Weven, een locatiegebonden performance voor Fête Permanente in Parijs, samen met Jonas Vandekerckhove. Sinds 2022 ontwikkelt ze Ontogenesis Dreams met beeldend kunstenaar Weixin Quek Chong, waarmee ze werk toonde in Singapore, Noorwegen, België en Denemarken.

Astrid werd geboren in Kopenhagen en begon haar praktijk als traditionele Ierse danseres. In 2011 werd ze toegelaten tot de Rambert School of Ballet and Contemporary Dance in Londen. Ze danste vervolgens bij Scottish Dance Theatre, waar ze deelnam aan creaties van choreografen als Sharon Eyal, Fleur Darkin, Botis Seva en Colette Sadler. Momenteel is ze gevestigd in Brussel, waar ze werkt als freelance performer, outside eye en choreograaf. Ze werkte samen met o.a. Iván Pérez, Tamsyn Russell, Luke Murphy, Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet.

 

my sweet nasty lunacy

Over Hélène Vrijdag
Hélène Vrijdag (1996, Rennes, FR) (zij/haar) is een Rotterdam-based performer, zangeres, schrijver en wever. Ze studeerde Performance aan de Toneelacademie in Maastricht en vervolgt nu haar studies met een Master Gender Studies aan Utrecht Universiteit. Ze combineert haar kunstenaarschap met queer en feministisch academisch onderzoek. Haar onderzoeksfocus ligt op de gebieden musicologie, popcultuur en mythologie.

In Hélène's solo werk staat stem centraal. Ze gebruikt zang en stemtexturen als muzikaal en politiek instrument. Zo onderzoekt ze hoe haar hoge stemtimbre de kaders van het patriarchaat en heteronormativiteit kan loszingen. Geïnspireerd door mythologie, meme-cultuur en diva’s uit de muziekgeschiedenis creëert ze composities die genre-bending en gender-bending zijn. Hélène ontkracht muzikale conventies met liefde en een gezonde dosis quirk. De uitwerking is vaak multi-disciplinair: zo ontstaat er voor 1 project vaak een voorstelling, een EP, een boek en een beeldend (textiel)kunstwerk naast elkaar. 

Hélène loves: cringe, funky shoes, reality tv, de zee, feministische filosofie en alle honden. 

Haar autonome muziektheaterwerk maakt ze binnen STUDIO SIBLING, haar makersduo samen met Timo Tembuyser (1991, Aalst, BE). STUDIO SIBLING ontwikkelt vocale performances en een queer stem- en luistermethode voor internationale muziek- en theatercontexten. Daarnaast is ze deel van het eco-feministische kunstenaarscollectief WEEF.collective samen met Lieve Fikkers (1998, Rotterdam, NL) waarin ze site-specific en time-specific weefperformances maakt tussen theater en beeldende kunst in.

Ze werkte als performer onder andere bij Orkater (Suze Milius, Annelinde Bruijs, Marijn de Jong), BOG collectie, Club Gewalt, R3LN4CHT, AntiKlimax, Nineties Productions en JÓRMA.

 

 

ontogenesis dreams

About Weixin Quek Chong 
(she/they/他, b. 1988, Singapore)
Weixin Quek Chong is an artist whose work is inspired by hybridity, metamorphosis and sensorial languages. Their recent projects contemplate processes of transformation, construction and adaptation in the biodiverse world and human society. They draw from communal behaviours, aesthetic and subcultural trends and movements as a way of peeling back layers of societal constructs and finding interconnections between beings, objects, histories and worlds.

They have presented work in Singapore, Madrid, London, Seoul, Santiago, Yogyakarta, Taipei and Brussels among other cities and are an alumni of artist residencies in the NTU-Centre for

Contemporary Art (Singapore), Museum of Modern & Contemporary Art (Korea), and the Museo de Arte Contemporaneo - Molten Capital Foundation (Santiago, Chile) among others.

Recipient of the 2018 President's Young Talents Grand Prize from the Singapore Art Museum, the 2019 Young Artist Award from the National Art Council of Singapore, the XXXI Circuitos de las Artes Plásticas award from the Comunidad de Madrid and La Casa Encendida’s Generación 2024 commission award from the Montemadrid Foundation, Weixin lives and works in Madrid.

About Astrid Tetsche Sweeney
(She/her, b. 1994 Copenhagen)
Astrid Tetsche Sweeney is a Danish/Irish performer and choreographer interested in interrogating movement through stasis, stimulus and isolation of individual body parts. Her recent work questions and distorts the perspective we have on the femme body through investigating forms of motion that could be considered otherly or uncanny. Her sources of inspiration include the adaptive resilience and diversity of nature, queer ecology, science fiction and somatic movement philosophies, as well as her extensive background in diverse realms of dance and movement. 

In 2020, she collaborated with mixed media artist Zara Joan Miller on Soft Rio, a short film featured at festivals like MUFF, LUFF, and Ann Arbor. The following year, she created Weven, a site-specific performance for Fête Permanente in Paris with Jonas Vandekerckhove. Since 2022, she has been developing Ontogenesis Dreams with visual artist Weixin Quek Chong, showcasing work in Singapore, Norway, Belgium, and Denmark.

Born in Copenhagen, Astrid began as a traditional Irish dancer and in 2011 was accepted at the Rambert School of Ballet and Contemporary Dance in London. She went on to perform with Scottish Dance Theatre where she was part of creations by choreographers; Sharon Eyal, Fleur Darkin, Botis Seva and Colette Sadler amongst others. Now based in Brussels, she freelances as a performer, outside eye and choreographer, having collaborated with artists like Iván Pérez, Tamsyn Russell, Luke Murphy, Sidi Larbi Cherkaoui, and Damien Jalet.

 

my sweet nasty lunacy

About Hélène Vrijdag
Hélène Vrijdag (1996, Rennes, FR) (she/her/they) is a Rotterdam-based performer, singer, writer and weaver. She studied Performance at the Academy of Performative Arts in Maastricht and is currently finishing her Masters degree in Gender Studies at Utrecht University. She combines her artistic practice with queer and feminist academic research focused on musicology, pop culture and mythology. 

Vocality is at the centre of Hélène’s autonomous work. She uses voice and vocal textures as a political and performative weapon to take in sonic space as a feminist. Hélène explores how her lead vocal — a high pitched clear timbre —can disrupt the fantasy of patriarchal heteronormativity. Her compositions always aim to be both genre-bending and gender-bending. Her work is heavily inspired by mythological creatures, meme-culture, queer icons and and singing divas throughout history. Usually, one project materializes in multiple art works such as a performance, an EP, a book and visual (textile) art works.

Hélène makes her autonomous music performances as part of STUDIO SIBLING, a duo consisting of her and Timo Tembuyser (1991, Aalst, BE). Besides that, she is co-founder of eco-feminist weaving and performance collective WEEF.collective together with Lieve Fikkers (1998, Rotterdam, NL).

my sweet nasty lunacy
Inzoomen
Ontogenesis dreams
Inzoomen
Ontogenesis dreams
Inzoomen
Ontogenesis dreams
Inzoomen
Ontogenesis dreams
Inzoomen
Ontogenesis dreams
Inzoomen
Ontogenesis dreams
Inzoomen
my sweet nasty lunacy
Inzoomen
my sweet nasty lunacy
Inzoomen
my sweet nasty lunacy
Inzoomen
my sweet nasty lunacy
Inzoomen
my sweet nasty lunacy
Inzoomen

Team

Ontogenesis dreams

created and directed by Astrid Tetsche Sweeney, Weixin Quek Chong choreography and performance Astrid Tetsche Sweeney scenography and sculpture Weixin Quek Chong sound design Moss Kissing lighting design Ryoya Fudetani dramaturgy consultation Yasen Vasilev custom latex wear Studio FCLX video Dror Shohet working process videography and photography Julio Galeote Carrascosa, Jonas Vandekerckhove outside eye Jonas Vandekerckhove, Francesco Ferrari, Shubigi Rao produced by Sheelin Projects co-producers Dansehallerne, deSingel, Nordic Residency Exchange Program residencies Esplanade Theatres on the Bay, deSingel, Holstebro Dansekompagni, KAAP, BIT Teatergarasjen, Bergen Kunsthall with the support of Statens Kunstfond, National Arts Council Singapore, Wilhelm Hansen Fonden, William Demant Fonden, Culture Moves Europe (Goethe Institut) with special thanks to Eastman, Karthika Naïr, Dorte Grannov Balslev

my sweet nasty lunacy

Concept, composition and performance Hélène Vrijdag (STUDIO SIBLING) creative partner Timo Tembuyser (STUDIO SIBLING) light scenography Erik van de Wijdeven costume design and MUA Sara Schoon music co-producer and mixing Amir Vahidi sound technician on tour Jethro Cooke artistic and movement coach Nicole Geertruida (Productiehuis Theater Rotterdam) production & marketing Productiehuis Theater Rotterdam graphic design book Vrouwe Zotte Jeanine van Berkel 

Wachtlijst

Inschrijven voor onze nieuwsbrief