Mysterieus stilleven van Sedrig Verwoert met de Rode Palulu bloem
Amanda Harput

Strange Fruit's

Productiehuis Theater Rotterdam: Sedrig Verwoert
do 9 okt - za 18 okt
Double bill: Strange Fruit 2.0 & De Rode Palulu

Sedrig Verwoert combineert moderne dans met invloeden uit de Surinaamse en Caribische cultuur en biedt zo een fris, transformerend perspectief. Zijn nieuwe voorstelling Strange Fruit’s bestaat uit twee delen: een herneming van Strange Fruit 2.0 en het nieuwe werk De Rode Palulu, geïnspireerd op het gelijknamige verhaal van Coen Ooft (1958).

English

Sedrig Verwoert combines contemporary dance with influences from Surinamese and Caribbean culture, offering a fresh, transformative perspective. His new performance Strange Fruit’s consists of two parts: a reprise of Strange Fruit 2.0 and his new work The Red Palulu, inspired by the short story The Red Palulu by Coen Ooft (1958).

Strange Fruit 2.0

Originally created for TRACK: Sample, Scratch & Rewind at Theater Rotterdam, Strange Fruit 2.0 is a contemporary dance piece that reflects on the journey of Black people through history, combined with a critical look at present-day politics. The work is inspired by the iconic Surinamese children’s song Faya Siton - a song that references slavery and the colonial past in Suriname - and uses it as a poetic lens to look back on that history.

The Red Palulu

In the second half of the performance, Verwoert presents his new work: The Red Palulu, inspired by The Red Palulu by Coen Ooft (1958). Ooft’s book Spanhoek, named after a central square in Paramaribo, was the first Dutch-language short story collection by a Surinamese writer with literary ambitions. Inspired by the title story The Red Palulu, Verwoert merges dance and video projections with an original composition by Phantom Wizard, creating a visually layered experience in which past and present intertwine.

“With this double bill, Verwoert delivers not only a physical, visual, and political achievement – he opens up a new space. A safe space.” – Theaterkrant

“Strange Fruit’s is aesthetically stunning, but above all deeply layered and precise. The ensemble of young dancers and Verwoert himself make you feel every movement, every breath, every word.” – NPO Cultuur

"Strange Fruit’s is not a traditional dance performance, but a ritual of recognition and representation" – Theater.nl

About Sedrig Verwoert

Sedrig Verwoert’s dance language is firmly rooted in contemporary modern dance aesthetics, while also drawing on a wide range of influences from Surinamese and Caribbean culture. In doing so, he opens up the field of contemporary dance to new narratives and perspectives. His work enriches the dance landscape and creates space for dancers, music, and musicians connected to the African diaspora.

“Sedrig is an extraordinarily distinctive creator with a unique language that effortlessly connects traditions – from ballet and contemporary to dance from the African diaspora. His work deserves an international stage.” – Alida Dors, Artistic Director of Theater Rotterdam

A new chapter

With Strange Fruit’s, Verwoert marks the completion of his time at Productiehuis Theater Rotterdam and the beginning of his own company. This platform aims to make overlooked stories visible, where diversity, inclusion, and art enhance one another. A place where research into representation, identity, education, and movement art can continue to flourish.

"My company is not just a stage, but an invitation to encounter, radical care, and collective imagination. A new kind of dance company: fluid, intersectional, and forward-looking. A place where bodies speak, heal, confront, and celebrate on their own terms." – Sedrig Verwoert 

Strange Fruit 2.0

Strange Fruit 2.0 - een korte voorstelling die Verwoert maakte tijdens TRACK: Sample, Scratch & Rewind bij Theater Rotterdam - is een hedendaags dansstuk dat reflecteert op de reis van zwarte mensen door de geschiedenis heen, verweven met een indringende blik op het politieke klimaat van vandaag. Het werk is geïnspireerd op het iconische kinderlied Faya Siton – een lied dat verwijst naar slavernij en het koloniale verleden in Suriname – en gebruikt het als poëtische lens om terug te blikken op dat verleden.

De Rode Palulu

Voor het tweede deel van de voorstelling ontwikkelt Verwoert een nieuw werk, De Rode Palulu, geïnspireerd op De Rode Palulu van Coen Ooft (1958). Oofts verhalenbundel Spanhoek, genoemd naar een centraal plein in Paramaribo, was de eerste Nederlandstalige verhalenbundel van een Surinaamse schrijver met literaire ambities. Geïnspireerd op het titelverhaal De Rode Palulu verweeft Sedrig Verwoert dans en videoprojecties op een nieuwe compositie van Phantom Wizard tot een visueel gelaagde ervaring waarin verleden en heden samensmelten.

“Met deze double bill levert Verwoert niet alleen een fysieke, visuele en politieke prestatie – hij opent een nieuwe ruimte. Een safe space.” - Theaterkrant

“Strange Fruit’s is esthetisch prachtig, maar vooral heel gelaagd en precies. Het ensemble van jonge dansers en Verwoert zelf laat je elke beweging, elke ademhaling, elke zin helemaal voelen.”NPO Cultuur

"Strange Fruit's is geen traditionele dansvoorstelling, maar een ritueel van erkenning en representatie. Het is urgent, poëtisch en diepgeworteld in de realiteit van de Afrikaanse diaspora"Theater.nl

Over Sedrig Verwoert

De danstaal van Sedrig Verwoert is stevig verankerd in de hedendaagse moderne dansesthetiek, maar kent daarnaast vele schakeringen en invloeden uit de Surinaamse en Caribische cultuur. Zo breekt hij het eigentijdse dansidioom open en creëert hij ruimte voor andere verhalen en nieuwe invalshoeken. Zijn werk verrijkt het hedendaagse dansveld en biedt een podium aan dansers, muziek en muzikanten met wortels in de Afrikaanse diaspora.

“Sedrig is een buitengewoon bijzondere maker met een heel eigen taal die moeiteloos tradities verbindt – van ballet en contemporary tot dans uit de Afrikaanse diaspora. Zijn werk verdient een internationaal podium.” - Alida Dors, Artistiek Directeur Theater Rotterdam


Een nieuw hoofdstuk

Met Strange Fruit’s markeert Sedrig de afronding van zijn periode bij Productiehuis Theater Rotterdam en de start van zijn eigen gezelschap. Dit platform wil onderbelichte verhalen zichtbaar maken, waar diversiteit, inclusie en kunst elkaar versterken. Een plek waar onderzoek naar representatie, identiteit, educatie en bewegingskunst verder tot bloei komen.

"Mijn gezelschap is niet alleen een podium, maar een uitnodiging tot ontmoeting, radicale zorg en collectieve verbeelding. Een nieuw soort dansgezelschap: fluïde, intersectioneel en toekomstgericht. Een plek waar lichamen spreken, helen, confronteren en vieren op hun eigen voorwaarden." – Sedrig Verwoert 

Content warning

Er zijn beelden en scènes die emotioneel intens kunnen zijn en mogelijk shockerend. Strange Fruit 2.0 bevat expliciete beelden die verwijzen naar zelfdoding. Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl.

 

 

Trigger warning

In deze voorstelling wordt gebruik gemaakt van rook en knipperende lichteffecten.


Language no problem
In de voorstelling wordt Nederlands, Engels en Surinaams gesproken. Er is ondertiteling.

 

Duur voorstelling
100 minuten incl. korte break

Podcast TR Extra
Luister hier de TR Extra aflevering met Nelly dos Reis en Sedrig Verwoert.

Indringend danstheater rondom trauma, verbeelding en culturele trots.

Theaterkrant

Team

concept choreografie en performance Sedrig Verwoert performers Alanna Archibald, Aaron Faneyte, Marilou Fortuné, Elfriede Ritfeld, Sedrig Verwoert, Sydney Rabin & Hope Landu (internship) dramaturgie en artistieke begeleiding Leo Spreksel muziek Isha Forster a.k.a. Phantom Wizard, Ranie Ribeiro film Wouter Verberkt poëzie Sedrig Verwoert styling en kostuums Sedrig Verwoert, Martine Douma i.s.m. Kostuumatelier Theater Rotterdam productieleider Anka Pajor lichtontwerp Jasper Nijholt lichttechnicus Kas van de Weem geluidstechnicus Thijs van den Bergh contextprogramma Anne Sollie moderator Nelly dos Reis campagnebeeld Amanda Harput (fotografie), Tricia Mokosi (styling) productie Productiehuis Theater Rotterdam met dank aan Roderigo Robles de Medina, Dionne Verwey, Romana Vrede, Ranie Ribeiro, Alida Dors mogelijk gemaakt door The Panorama Fund, VandenEnde Foundation (VDEF)

Wachtlijst

Wensenlijstje

Toegevoegd:

Naar wensenlijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief