foto Salih Kilic

Wachten op Godot

Het Nationale Theater / Erik Whien
vr 29 mrt - zo 31 mrt
Erik Whien regisseert Samuel Becketts theaterklassieker met topcast

Met Wachten op Godot komt ‘het beste toneelstuk aller tijden’ terug in de theaters. Geregisseerd door Erik Whien, dé Beckett-regisseur van deze tijd. Jaap Spijkers, Mark Rietman, Joris Smit en Bram Coopmans spelen in dit meesterwerk, dat eeuwig blijft intrigeren. 

Twee mannen, Vladimir en Estragon, zitten op een landweg bij een boom. Ze wachten op een zekere Godot en doden hun tijd met grote vragen en kleine bezigheden. Ene Pozzo komt langs, die een andere man, Lucky, aan een touw meesleept. Als zij na een wonderlijk gesprek weer vertrekken, valt er niets anders te doen dan verder te wachten. Ondertussen verstrijkt de tijd. Het wordt nacht, een nieuwe dag breekt aan. In onwetendheid blijven Vladimir en Estragon wachten, “want als hij komt, dan zijn we gered”.


Regisseur Erik Whien
In 2009 regisseerde Erik Whien Wachten op Godot, toen ‘zijn eerste Beckett’. De voorstelling werd lovend ontvangen. Na successen met Eindspel, Krapps laatste band en Happy Days zet hij na vijftien jaar opnieuw zijn tanden in dit poëtische, absurde en grappige toneelstuk. 

“Met Beckett is de cirkel pas echt rond wanneer je terugkeert naar het begin. Al zijn werk gaat in essentie over tijd. Door dit stuk na vijftien jaar nogmaals te regisseren, ga ik in feite in dialoog met mezelf. De teksten van Beckett durven grote vragen te stellen. Wat doen we hier? Hoe geven we het leven zin? Ik ben de afgelopen jaren dichter bij mijn eigen kern gekomen. Door het verlies van dierbaren, door dat besef van eindigheid, komt er een andere werkelijkheid op tafel te liggen. We zijn hier maar kort, laten we het niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vanuit dit gegeven ga ik een tweede keer dit onwaarschijnlijk mooie stuk in.”

Meer weten? Lees hier het interview met regisseur Erik Whien

 

Toegankelijkheid
Blinden en slechtzienden kunnen thuis ter voorbereiding een audio-inleiding beluisteren. Voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels is een voorbereidingsdocument beschikbaar. Kijk op www.hnt.nl/godot-toegankelijk

HNTpodcast Talk Dirty To Me
Bij het iconische toneelstuk Wachten op Godot van Samuel Beckett is seks misschien wel het laatste waar je aan denkt. Maar is dat niet vreemd, als het een stuk is dat over het leven gaat? Aflevering 2 van Talk Dirty To Me onderzoekt hoe seksloos Godot eigenlijk is en hoe seksualiteit verandert als je ouder wordt. Met acteur Jaap Spijkers en Beckxpert Sem Anne van Dijk.

Onderdeel van

‘Beste toneelstuk aller tijden’
Op 43-jarige leeftijd schreef de Ierse schrijver Samuel Beckett (1906-1989) Wachten op Godot. De voorstelling, door Beckett origineel geschreven in het Frans met als titel En attendant Godot, ging op 5 januari 1953 in première in Théâtre de Babylone in Parijs. Het was in eerste instantie geen succes. Sterker nog: volgens sommige critici zou het stuk verboden moeten worden. Zo schreef Milton Shulman in The Evening Standard: ‘Weer zo’n toneelstuk dat zijn oppervlakkigheid betekenis wil verlenen door onbegrijpelijkheid’. 

Naarmate de tijd verstreek werd het een succès de scandale, een stuk dat je gezien moest hebben. Het bleek Becketts grote doorbraak als schrijver. In 2009 werd Wachten op Godot in Nederland verkozen tot ‘beste toneelstuk aller tijden’. In een verkiezing door The National Theatre uit Londen werd de voorstelling uitgeroepen tot ‘best modern play’.

Extra

Recensies

NRC | ★★★★
'Deze zachtaardige versie is vermakelijk én mistroostig'

Scenes | ★★★★
‘Mark Rietmans fysieke spel is razendknap, maar ook Spijkers weet met een enkele grimas grandioos de zaal te bespelen.’

Nederlands Dagblad | ★★★★
 ‘Mark Rietman zorgt met zijn mimiek en stemgeluid voor hilariteit.’

Theaterkrant
‘Bram Coopmans en Joris Smit zijn een gedroomd duo’

Brabant Cultureel
‘De vier acteurs spelen voortreffelijk’

8Weekly | ★★★★
‘Mark Rietmans groteske mimiek en lichaamstaal verwijzen naar de onhandigheid van Charlie Chaplin en Buster Keaton uit het tijdperk van de zwijgende film.’

I Love Theater | ★★★★
‘Laat je verrassen door het goede spel, de goede tekstbehandeling en de goede regie’


Artikelen

‘Theaterregisseur Erik Whien: ‘Waiting for Godot is een beetje Sesamstraat’’
Trouw (9 maart 2024)

‘Hoe leer je houden van het toneelstuk ‘Wachten op Godot’ van Samuel Beckett?? Recensent Ela Çolak probeert het’
Volkskrant (7 maart 2024)

 

'Er gebeurt niets. Niemand komt. Niemand gaat. Het is verschrikkelijk.'

Uit Wachten op Godot

Team

tekst Samuel Beckett vertaling Jacoba van Velde regie Erik Whien cast Jaap Spijkers, Mark Rietman, Bram Coopmans en Joris Smit scenografie Studio Dennis Vanderbroeck kostuums Rebekka Wörmann licht Julian Maiwald dramaturgie Kyra Mol regie-assistentie Doris Vervuurt
scenefoto's Salih Kilic