foto door Bart Grietens

Through the Grapevine

Alexander Vantournhout
vr 28 nov 20:15
  • 28 nov
    20:15
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Through the Grapevine is een eigenzinnige pas de deux tussen twee mannen. Performers Alexander Vantournhout en Axel Guérin tonen hun lichamen, ontdaan van elke franje.  

English

Through the Grapevine is a quirky pas de deux between two men. Performers Alexander Vantournhout and Axel Guérin show their bodies, stripped of all frills. 
 
They are trained but certainly not perfect. They do not try to convince with virtuous movements. Gradually, their athletic bodies collide with physical limitations and their movements guide them in the discovery of the strengths and weaknesses of their own specific physique. The choreography creates an interplay between these differences in proportions and physical strength. With great effort and concentration, the performers search for balance, equilibrium, and harmony without shying away from humour.  They challenge one another and drive each other forward, alternately leading the dance. Through constant mutual physical contact, the synergy between touching and being touched unfolds as the base melody of the performance. 
  
The seventh performance by Alexander Vantournhout, following La Rose en Céramique (2018) and Raphael (2017), is his first true duet and builds upon the thematic aspects of ANECKXANDER (2015) to a certain extent. The body is reintroduced in a highly pure form and the performance delves into the creative, kinetic potential of physical limitations, a theme that is reflected throughout his oeuvre. Following the on-scene performance of SCREWS (2019), Alexander dives back into the theatre, with partner in crime Axel Guérin, whom we previously saw as one of the performers in Red Haired Men (2018). 
 

Ze zijn getraind maar zeker niet perfect en proberen ook niet te overtuigen met virtuoze bewegingen. Gaandeweg botsen hun atletische lichamen op fysieke grenzen en door de bewegingen ontdekken ze zelf de sterktes en zwaktes van hun eigen specifieke lichaamsbouw. 
 
De choreografie speelt met deze verschillende proporties en fysieke kracht. De performers zoeken met veel inspanning en concentratie samen naar balans, evenwicht en harmonie zonder daarbij ook humor te schuwen. Ze dagen elkaar uit en helpen elkaar, ze leiden afwisselend de dans. Door een ononderbroken wederzijds contact ontspint de verwevenheid tussen aanraken en aangeraakt worden zich als de basismelodie van de voorstelling. 

Language no problem 

Over de maker
De zevende voorstelling van Alexander Vantournhout, is na La Rose en Céramique (2018) en Raphael (2017) zijn eerste échte duet en bouwt qua thematiek tot op zekere hoogte verder op ANECKXANDER (2015). Het lichaam wordt opnieuw gepresenteerd in een zeer pure vorm en de voorstelling focust verder op het creatief, kinetisch potentieel van fysieke limitaties, een thematiek die als rode draad doorheen zijn oeuvre terug te vinden is. Na de locatievoorstelling SCREWS (2017) duikt Alexander opnieuw de theaterzaal in, met partner in crime Axel Guérin, die we eerder zagen als één van de performers in Red Haired Men (2018). 
  

foto door Bart Grietens
Inzoomen
foto door Bart Grietens
Inzoomen
foto door Bart Grietens
Inzoomen
foto door Bart Grietens
Inzoomen
foto door Bart Grietens
Inzoomen
foto door Bart Grietens
Inzoomen

Team

Concept & choreografie Alexander Vantournhout Gecreëerd in samenwerking met  Emmi Väisänen & Axel Guérin  Performers Axel Guérin & Alexander Vantournhout  Componist: Andrea Belfi Dramaturgie: Rudi Laermans Lichtontwerp: Caroline Mathieu  Voorstel lichtontwerp: Harry Cole Techniek: Bram Vandeghinste Kostuums: Anne-Catherine Kunz Concept scenografie: Bjorn Verlinde Outside eye: Anneleen Keppens, Maria Ferreira Silva Thanks to: Sébastien Hendrickx, Vera Tussing, Esse Vanderbruggen Spreiding: Frans Brood Productions Company manager: Esther Maas Productie manager: Kiki Verschueren & Janne Coonen Foto’s: Bart Grietens 

Inschrijven voor onze nieuwsbrief