Henry

Track Erik Whien: Peter De Graef
di 3 nov 19:30
  • 3 nov
    19:30
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Mijn hart heeft zich gevuld met vreugde, mijn blijdschap wordt alom weerkaatst, 'k heb lang gedacht dat ik niet deugde, maar 't kwam dan toch goed op het laatst. Peter De Graef, uit Henry

In een suffig dorp zucht een gefrustreerde man tegen het leven aan. Zijn vrouw heeft hij harteloos lief; zijn assistente begrijpt niets van haar baas. Wankelend tussen ambitie en wanhoop geeft de man toe aan zijn onderdrukte ellende. De afloop is catastrofaal.

Het Theaterfestival vroeg meesterverteller en Louis d’Or-winnaar Peter De Graef om zijn voorstelling Henry ter hernemen. Een voorstelling die ooit de theaterfundamenten deed trillen. Henry won 23 jaar geleden de Thersitesprijs, of de prijs van de theaterkritiek, van het Nederlands-Vlaamse Theaterfestival 1997 en zorgde keer op keer voor staande ovaties.

Henry omvat de opwinding van het detective-verhaal, het amusement van de conférence, de ontroering van een oprechte bekentenis en het intellectuele genoegen van de speelse geest. Wat kan theater mooi zijn.

Speciaal voor deze Track-week speelt Peter de Graef zijn theatersolo in Rotterdam en na  de voorstelling gaat Erik in gesprek met Peter De Graef.

Extra

Track: Stories we tell
Theater Rotterdam: Erik Whien

In de Track: Stories we tell wordt het verhaal tot thema gemaakt. Als rode draad, door het veelzijdige werk van regisseur Erik Whien, loopt altijd de fascinatie voor het verhaal. De mens op toneel, zoekend en tastend naar de juiste woorden. Proberend de chaos van het hoofd, de toestand van de wereld en de kwetsbaarheid van 'in het leven staan' te duiden.  

De mens is een dier dat verhalen vertelt, betoogt historicus Philip Blom. “Wij zijn aapjes die zin zoeken, die overal een bedoeling achter zien.' Verhalen ordenen onze wereld. Maar ze zijn ook gevaarlijk. Ze kunnen stollen tot religies of ideologieën met potentieel rampzalige gevolgen.”  En een verhaal kan je ook extra ballast geven, je laten leven in het verleden. Kortom, het is onze grote kracht, wat ons uniek maakt, te kunnen denken in verhalen, maar tegelijk zijn we als mens altijd meer dan één enkel verhaal.

Het werk van Whien is vaak gebaseerd op tekst, op toneelrepertoire. Bij Theater Rotterdam maakte hij het lovend ontvangen Revolutionary Road en afgelopen seizoen werd zijn enscenering van Beckett’s Eindspel geselecteerd voor Het Theaterfestival. Ook projecten waar hij als eindregisseur bij betrokken is, worden veelal gedreven door makers die hun persoonlijke verhaal vertellen. Zo werkt hij dit theaterseizoen met schrijver/theatermaker Marjolijn van Heemstra en met de sociaal bewogen, documentair theatermakers Anoek Nuyens & Rebekka de Wit (van De Nwe Tijd uit Antwerpen). Beide voorstellingen zijn maatschappelijk, persoonlijk en zetten de wereld van nu op het toneel. Voyagers, over ruimte en tijd en de vraag hoe wij als mensheid herinnerd willen worden, gemaakt met de musici van het Pynarello collectief. En De Zaak Shell, over de échte rechtszaak tegen Shell, de huidige klimaatcrisis en hoe iedereen zijn verantwoordelijkheid doorschuift en wat voor gevolgen dat heeft.

In de Track: Stories we tell  is een selectie van Whien's meest recente werk te zien, aangevuld met losse projecten op zijn uitnodiging. 

Bekijk onze thema's

Team

Tekst, spel & creatie Peter De Graef lichtontwerp Arne Lievens techniek Dimitri Joly coproductie Het TheaterFestival Vlaanderen vzw met dank aan De Stichting vzw & De Werf Brugge (1997)