Sea Wall & Concert Stan Vreeken
-
4 nov19:30TR25 Schouwburg, RotterdamGrote Zaal
Concert Stan Vreeken
Na afloop van deze voorstelling geeft Stan Vreeken een optreden met zijn band. Erik leerde Stan kennen in 2017 bij de eerste voorstelling die hij maakte voor Theater Rotterdam: Find me a boring stone. Ook een monoloog over rouw, geschreven door Rik van de Bos en destijds genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs van dat jaar. Over de muziek in die voorstelling: “Stan Vreeken heeft een stem uit duizenden, die kan teder je hart aan flarden zingen.” De Theaterkrant ★★★★★
De zorgvuldig gecomponeerde liedjes van zanger en songwriter Stan Vreeken zijn kleine wereldjes op zich, waarin hij vaak lichtvoetig weet om te springen met grote thema’s. Daarom is het niet verwonderlijk dat hij de afgelopen jaren veel in het theater te zien geweest is, zoals in 2017 in de voorstelling Find Me a Boring Stone, samen met acteur Gijs Naber, regie Erik Whien.
In 2020 zou Stan met zijn eigen voorstelling Lonesome George op de Parade gestaan hebben, een theatraal concert over de laatste exemplaren van uitgestorven diersoorten. Ook komt dit jaar zijn debuut-album Just Like That uit, een eigenzinnig synth-pop/R&B-album met liedjes over vallende ijsjes, mythische wezens in de moerassen van New Orleans en heimwee naar de jaren 90.
Vanavond speelt hij - in een gloednieuwe bezetting - repertoire van zijn nieuwe album, afgewisseld met materiaal uit Lonesome George (en andere voorstellingen).
Extra
Track: Stories we tell
Theater Rotterdam: Erik Whien
In de Track: Stories we tell wordt het verhaal tot thema gemaakt. Als rode draad, door het veelzijdige werk van regisseur Erik Whien, loopt altijd de fascinatie voor het verhaal. De mens op toneel, zoekend en tastend naar de juiste woorden. Proberend de chaos van het hoofd, de toestand van de wereld en de kwetsbaarheid van 'in het leven staan' te duiden.
De mens is een dier dat verhalen vertelt, betoogt historicus Philip Blom. “Wij zijn aapjes die zin zoeken, die overal een bedoeling achter zien.' Verhalen ordenen onze wereld. Maar ze zijn ook gevaarlijk. Ze kunnen stollen tot religies of ideologieën met potentieel rampzalige gevolgen.” En een verhaal kan je ook extra ballast geven, je laten leven in het verleden. Kortom, het is onze grote kracht, wat ons uniek maakt, te kunnen denken in verhalen, maar tegelijk zijn we als mens altijd meer dan één enkel verhaal.
Het werk van Whien is vaak gebaseerd op tekst, op toneelrepertoire. Bij Theater Rotterdam maakte hij het lovend ontvangen Revolutionary Road en afgelopen seizoen werd zijn enscenering van Beckett’s Eindspel geselecteerd voor Het Theaterfestival. Ook projecten waar hij als eindregisseur bij betrokken is, worden veelal gedreven door makers die hun persoonlijke verhaal vertellen. Zo werkt hij dit theaterseizoen met schrijver/theatermaker Marjolijn van Heemstra en met de sociaal bewogen, documentair theatermakers Anoek Nuyens & Rebekka de Wit (van De Nwe Tijd uit Antwerpen). Beide voorstellingen zijn maatschappelijk, persoonlijk en zetten de wereld van nu op het toneel. Voyagers, over ruimte en tijd en de vraag hoe wij als mensheid herinnerd willen worden, gemaakt met de musici van het Pynarello collectief. En De Zaak Shell, over de échte rechtszaak tegen Shell, de huidige klimaatcrisis en hoe iedereen zijn verantwoordelijkheid doorschuift en wat voor gevolgen dat heeft.
In de Track: Stories we tell is een selectie van Whien's meest recente werk te zien, aangevuld met losse projecten op zijn uitnodiging.
Bekijk onze thema's
Team
Sea Wall
Tekst Simon Stephens regie Erik Whien spel Emmanuel Ohene Boafo dramaturgie Martine Manten kostuums Lotte Goos
Concert Stan Vreeken
Drums Jelle Huiberts bas Kees Dijkstra toetsen Jasper Slijderink saxofoon en gitaar Maarten Hogenhuis zang en gitaar Stan Vreeken