Dance me to the End of Love

Frascati / Floor Houwink ten Cate
wo 10 mei 20:15
Een filmische voorstelling over de kracht van rolmodellen, nieuwe helden en andere mogelijkheden
  • 10 mei
    20:15
    TR Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Dance Me to the End of Love is een muzikaal scheidingsritueel waarin geliefden hun gedeelde en eigen leven(s) vieren en hun break up(s) bewenen, en omgekeerd, met hun naasten als corps de ballet. 

Floor Houwink ten Cate haalt de meest gedateerde romantische opera, het Zwanenmeer, door de mangel en vertelt een urgent en eclectisch verhaal over de complexiteit van (zelf)liefde, falen en partner- en ouderschap in onze patriarchale en kapitalistische samenleving.  

One-woman-operacomponist, -orkest en -koor Annelinde Bruijs en Floor Houwink ten Cate bouwen na hun eerdere samenwerkingen aan Merkel (Nineties Productions, 2019), One Man Show en Sea of Silence met Dance Me to the End of Love verder aan hun eigen pop-art-opera waarin ze de klassieke vorm bevragen en transformeren tot extreem vormgegeven, grote en kwetsbare gebaren. 

‘Misschien weet onze cultuur niet hoe we dit moeten verbeelden of hoe we erover moeten nadenken, omdat we in en door verhalen en drama's leven, en omdat 'het einde van de liefde' geen plot is met een duidelijke structuur.’ Eva Illouz in Waarom liefde eindigt 

De pers over Sea of Silence
“Wat een rollercoaster dit stuk! Als vormonderzoek tussen fysiek theater en opera geslaagd, een enorme prestatie ook van de acteurs.“ Theaterkrant

"In ‘Sea of silence’ giet regisseur Floor Houwink ten Cate een verhaal over huiselijk geweld in een vervreemdende vorm. Hierdoor ligt de nadruk op het perspectief van de kinderen, en komt het drama aan als een mokerslag.” ★★★★ NRC

De pers over One Man Show
“One Man Show is een schurend portret van de man in crisis. In een ware tour-de-force worstelt Benjamin Moen met wat het betekent om een man te zijn, en om als man te worden behandeld.” ★★★★ NRC

Over Floor Houwink ten Cate
Regisseur en schrijver Floor Houwink ten Cate (1987) maakt urgente voorstellingen op het snijvlak van muziektheater, opera en film, gebaseerd op persoonlijke gewetensvragen. In haar beeldende en fysieke portretten viert ze het ongemak en de pijn van het leven door grote morele dilemma’s terug te brengen tot menselijke proporties en door onderbelichte problemen op te blazen tot operateske proporties. Met het collectief Nineties Productions won ze de BNG Bank Theaterprijs voor de voorstelling Untitled, 2017. Floor viel tevens op met haar regiedebuut Merkel. In 2020 maakte ze de overstap naar Frascati Producties. Haar eerste voorstelling,  Het standaard leven van een standaard vrouw  (Frascati Producties, 2020) werd een filmische sterfscène met een larger than life soundtrack van een vrouw die haar leven nog één keer aan zich voorbij ziet trekken. Voor haar tweede Frascati-productie, de door pers en publiek bejubelde solo One Man Show (Frascati Producties, 2021) werkte ze samen met acteur Benjamin Moen en operacomponist en -zangeres Annelinde Bruijs. Voor Sea of Silence, haar derde Frascati-productie, werkt Floor opnieuw samen met Benjamin Moen en Annelinde Bruijs. Met Annelinde bouwt ze gestaag aan een nieuwe, sociaal-politieke operavorm waarin ze de klassieke opvattingen over opera bevragen en transformeren tot grote kwetsbare gebaren. Ook in Floors komende voorstelling A play for the living in a time of extinction, geproduceerd door het Holland Festival (in coproductie met Frascati Producties) zet de regisseur de samenwerking met Annelinde Bruijs voort. Aansluitend, in het najaar van 2022, co-regisseert zij met Naomi Velissariou de voorstelling Atropa bij het Toneelhuis.

Team

Concept, tekst, regie Floor Houwink ten Cate Compositie Annelinde Bruijs Spel o.m. Charlie Chan Dagelet Muzikanten & corps de ballet n.t.b.