Wunderbaum
"Authenticiteit en transparantie in spel (meermaals vanuit een openlijke documentaire aanpak) wisselen ze af met de lust om pure theatrale personages uit te spelen"
In 2021 is Wunderbaum 20 jaar afgestudeerd van de Toneelacademie Maastricht. Als onafhankelijke acteursgroep ontwikkelden Maartje Remmers, Marleen Scholten, Matijs Jansen, Walter Bart en Wine Dierickx – later versterkt met vormgever Maarten van Otterdijk – een theaterparcours dat zich kenmerkt door:
Een sterke inspiratie vanuit actuele maatschappelijke vraagstukken (zoals recent white male privilege, de integratiepolitiek of de participatiesamenleving), die we vertalen naar herkenbare figuren en formats (zoals een talkshow of een callcenter).
Interdisciplinaire samenwerking zoals de langspeelfilms Stop Acting Now en Maybe Sweden en verschillende muziektheatervoorstellingen met live muzikanten als Jens Bouttery, Koor op Zuid of Harald Austbø.
Een brede waaier van mogelijke tekstbenaderingen van documentair verzamelde getuigenissen of een romanbewerking tot een reeks liedjes of een schrijfopdracht voor een nieuw stuk.
Een groeiende internationale scope qua thematiek, gevoed vanuit twee vaste productieplekken: Rotterdam (Theater Rotterdam) en Jena (Theaterhaus Jena).
Biografie
Ook na 20 jaar blijft Wunderbaum niet uitgekeken op zijn collectieve werkmethode. Zij zijn makers met een diepgeworteld spelersplezier en spelers die graag zelf hun voorstellingen maken, vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid voor wat ze op scène zeggen en doen. Authenticiteit en transparantie in spel (meermaals vanuit een openlijke documentaire aanpak) wisselen ze af met de lust om pure theatrale personages uit te spelen.
Wunderbaum is gevestigd in Rotterdam en alliantiepartner van Theater Rotterdam. Daarnaast voeren wij sinds 2018 de artistieke leiding van Theaterhaus Jena in het voormalige Oost-Duitsland. Ze spelen op locatie en in alle maten zalen. Ze werken samen met auteurs, muzikanten, lokale experts en filmmakers. In hun werk is de Internationale insteek thematisch voelbaar en ze spelen dan ook vaak meertalig. Wunderbaum werkt collectief wat betekent dat ze zichzelf zien als een lichaam met 6 hoofden, of een hoofd met 6 stemmen die elkaar aanvullen, verbeteren, overschreeuwen en liefhebben. Dat is goed te zien in de docu-fictie film 'Stop Acting now'. Daarin stoppen ze met acteren om de wereld te verbeteren. In werkelijkheid zijn ze helemaal niet gestopt met acteren en kun je hier zien waar we spelen.
In de pers
"Verbeke schreef een tekst waarin zo'n beetje elk vooroordeel en politiek correct cliché is verwerkt; het is een onontwarbare kluwen van racisme, seksisme en klassenverschil. Het knappe is dat de drie acteurs die uitputtende, want nogal lange, confrontatie consequent knetterend spelen, met spaarzame rustpuntjes en allengs hysterischere uithalen."
★★★★ De Volkskrant over de voorstelling Daar gaan we weer (White male privilige)
“Subliem theater”
★★★★Trouw over de voorstelling Superleuk, maar voortaan zonder mij
"Scholten speelt alle emoties, en zo kennen we haar. Ze schuwt de komische overdrijving niet. Daarnaast krijgt haar verwondering ook vorm in meer ingehouden momenten. In haar conclusie, een prachtige ballade ‘Vedrai, Vedrai’ legt ze zich, aarzelend, niet neer bij de onmogelijkheid om de wereld te veranderen. Ook niet die Italiaanse microkosmos."
★★★★ Theaterkrant over de voorstelling Wie is de echte Italiaan
"Tegenover zulke melancholieke momenten staan schitterende geëxalteerde scènes als die waarin Danny Westerweel, in gouden hotpants en bedekt met glitters, een gekwelde versie van Queens Under Pressure zingt."
★★★ de Volkskrant over de voorstelling Work Harder
‘In de bizarre theatrale scènes van Beren is Wunderbaum op haar best'
★★★★ de Volkskrant over de voorstelling Beren
‘Het fantastische collectief Wunderbaum is terug uit de lockdown… Het is een enorme vreugde de gepassioneerde acteurs bij dit congres van freaks weer terug op het toneel te zien.’
de Frankfurter Allgemeine over de voorstelling The Clowns Cnvention
‘De stiel van circusclown mag dan met uitsterven bedreigd zijn, die van acteur blijkt springlevend. Wat een (opzoek)werk, wat een knap inzicht van Wunderbaum. En wat een bravoure, wat een job: die van toneelspeler!’
Theaterkrant.nl over de voorstelling The Clowns Cnvention
‘Een congres van internationale clowns dat gaandeweg vervelt tot zelfhulpgroep: wat een heerlijk idee van Wunderbaum, een Nederlands-Vlaams-Duits-Italiaans collectief, dat al twee decennia garant staat voor genereus en maatschappijkritisch theater.’
De Standaard over de voorstelling The Clowns Cnvention
Gewonnen prijzen
De acteursgroep mocht meerdere prijzen ontvangen, waaronder de Mary Dresselhuys Prijs 2007 en de prestigieuze VSCD Proscenium Prijs 2010 voor hun volledige oeuvre. Tijdens het Edinburgh Festival 2014 kreeg Wunderbaum de Total Theatre Award uitgereikt door een internationale jury (waaronder journalisten van The Guardian en The Financial Times).
In 2016 ontving actrice Wine Dierickx de Theo d’Or en werd Maartje Remmers genomineerd voor een Gouden Kalf. Tijdens het Holland Festival 2016 kreeg Wunderbaum een special focusprogramma. In 2020 won Marleen Scholten de nationale toneelschrijfprijs Il Premio Drammaturgico Nazionale Antonio Conti voor de voorstelling La codista.