foto: Neeltje de Vries

Stuntkont | 6+

Maas theater en dans / 155 (eenvijfvijf)
zo 28 apr 15:00
Hoe leuk het is om kinderachtig te blijven

Terwijl de jongens van 155 (eenvijfvijf) amper hun eigen veters kunnen strikken, krijgt iedereen om hen heen kinderen. En dan wordt de druk om volwassen te worden opeens heel groot. 

Je kan niet blijven lachen om poep- en piesgrappen, dingen zomaar kapot maken, doelloos rondhangen en niks doen. Toch? Er moeten huizen gekocht worden, belastingen betaald worden en je moet je verdiepen in termen als ‘hypotheekrenteaftrek’ en ‘eigeninkomstennorm’.

Hoogste tijd voor 155 om iets te maken voor een publiek dat nog wél kan lachen om hun humor, voor het te laat is. Deze jongens zijn zo infantiel dat zelfs zesjarigen zoiets hebben van: ‘jee, zij zijn écht kinderachtig’. “Deze Jiskefet onder de urban dansgezelschappen neemt vooral zichzelf niet te serieus”, schreef De Volkskrant. En “De zelfspot, kleerkamerhumor en gecultiveerde lulligheid zegevieren nog steeds bij deze hilarisch anarchistische breakdancecrew uit Utrecht.” In een flauwe show vechten ze tegen het opgroeien en lappen zij alle volwassen regels aan hun laars.

Let op
In de voorstelling zitten stroboscopische lichten en harde geluidseffecten. 

Over de makers

155 (eenvijfvijf) is een creatief danscollectief met een bijna kinderlijk open visie op dans, fysieke komedie, film, muziek en bizarre humor. Sinds 2012 maken zij midden- en grote zaalvoorstellingen, acts, sketches en films. Het collectief is inmiddels bekend in binnen- en buitenland. In 2014 won 155 de André Gingras Award op het Holland Dance Festival, in 2018 de prijs van de Nederlands Dansdagen Jong Publiek en in 2019 een Zilveren Krekel met Motors. Hun voorstelling Stuk (2020) vond NRC een van de vijf beste dansvoorstellingen van 2020, en Controle zelfs de beste dansvoorstelling van 2022. 

Maas maakt volwassen voorstellingen met een mix van theater, dans, mime, beeldende kunst en nog veel meer voor iedereen die jong is of zich zo voelt. Fysiek, nieuwsgierig, dwars en onstuimig. In 2015 en 2017 werkten 155 en Maas (en DOX) al samen in de coproductie 100% selfmade. Erik Bos speelde ook in Exit, pursued by a bear, de afscheidsvoorstelling van Arthur Rosenfeld. Thomas Bos maakt sinds 2017 dansvideo’s voor Maas. Dit seizoen maakt 155 in samenwerking met Maas voor het eerst een voorstelling voor kinderen. 

“Met zijn hilarische poep- en plashumor is ‘Stuntkont’ een liefdesverklaring aan het kinderbrein” - NRC (★★★★) • “De beste shitvoorstelling in jaren komt uit Rotterdam” - Cultureel Persbureau • “ (...) vol met zeer grappige componenten die op meerdere manieren uit te leggen zijn. Ik verveel mij, net zoals de kinderen om mij heen, dan ook geen moment.” - Theaterparadijs (★★★★)

Team

van en met Erik Bos, Thomas Bos, René Geerlings, Thomas van Kalmthout en Rein Luuring scenografie Esmee Thomassen