foto Kinga Michalska

UNARMOURED

Clara Furey
Dansweek 2024
do 6 jun en vr 7 jun
Fysiek onderzoek naar water onthult de immense innerlijke zee

"If I nationed myself / in the shadow / of a colossal wave / If only to hold on / by opening— / by Kingdom come". 

 

Deze zin uit het gedicht Waterline van Ocean Vuong fungeert als een mantra voor de nieuwe creatie van Clara Furey. 

Click here for English

De Canadese kunstenares specialiseert zich in existentiële dansexperimenten die verschillende toestanden van het zijn verkennen. Door fysiek onderzoek naar water brengt de choreograaf de immense innerlijke zee naar de theatervloer. Met UNARMOURED herenigt en verzoent Furey wat eerder gescheiden was, waarbij de voorstelling ontstaat uit een vloeiend, lichamelijk chaos waarvan de kolkende golven oneindigheid suggereren als een transformerende emotie. De dansers verschijnen als verontrustende sculpturen en ondernemen een artistieke verkenning die prikkelende verlangens wakker maakt. Met een zachte benadering, altijd ertussenin, altijd op de rand, claimen ze het recht op erotiek op hun eigen voorwaarden. In een tuin van resonantie vibreren lichamen op de ritmische golven van licht en geluid, een meeslepende geluidscompositie gecreëerd door muzikant Tomas Furey. Membranen rekken uit en grenzen vervagen.

Lichamen hoeven niet langer gezien te worden om hun contouren, maar om de energie die hen overstijgt. Ze laten een erotische kracht vrij die door ons heen stroomt en ons met kracht voortstuwt, waardoor we fundamenteel nieuwsgierig en geprikkeld achterblijven.

English

Repetitive waves of cosmic eroticism

“If I nationed myself / in the shadow / of a colossal wave / If only to hold on / by opening— / by Kingdom come”. This phrase from the Ocean Vuong poem Waterline functions as a mantra for the new creation from Clara Furey.

The Canadian artist specialises in existential dance experiments that explore various states of being. Through physical research into water, the choreographer brings the immensity of an inner sea to the stage floor. With UNARMOURED, Furey reunites and reconciles what has previously been separate, the performance emerging from a fluid, carnal chaos whose crashing waves suggest infinity as a transformative emotion. The dancers appear as unsettling sculptures, undertaking an artistic exploration that awakens compelling desires. With a soft-core approach, always in between, always edging, they claim the right to eroticism on their terms. In a garden of resonance, bodies vibrate to rhythmic waves of light and sound, an immersive sound composition created by musician Tomas Furey. Membranes stretch and boundaries blur. Bodies no longer need to be seen for their contours but for the energy that overflows them. They release an erotic power that runs through us and propels us with force, leaving us fundamentally curious and tantalised.

Extra

Over Clara Furey

Na haar muzikale opleiding aan het Conservatorium van Parijs begon Clara Furey haar carrière als singer-songwriter. Later trainde ze als danser aan de École de danse contemporaine de Montréal en werkte ze samen met choreografen zoals George Stamos, Damien Jalet en Benoît Lachambre. 

Als choreograaf en performer is Furey geïnteresseerd in het verschuiven van codes binnen verschillende kunstvormen via een interdisciplinair dialoog. Haar werken werden opgevoerd op talrijke festivals, waaronder de Biënnale van Venetië, Les Rencontres Chorégraphiques in Parijs, het Festival TransAmériques in Montreal, ImPulsTanz in Wenen en Performance Mix in New York.

Haar vorige productie Dog Rising (2021) verkent spanning en immobiliteit, waarbij ze eerder ingehouden energieën vrijlaat in een performance die focust op volharding, ritme en plezier. Ze benadrukt de herhaling van oneindige lussen door een extreme fysieke reis, een betoverende, meeslepende en indringende spiraal.

De pers over Dog Rising (2021):

"met dat lichaam in herhaling en variatie, pulserend als een golf, langzamer dan het geluid en het licht, mechanischer dan de zee of een blad aan een boom." - Fransien van der Putt, Theaterkrant

"Dog Rising is a flood of energy and transforming pulses." - Rachel Silver Maddock

We are together, but we are also very alone, and okay with it. Okay with connecting to our own true selves, without completely forgetting or acknowledging the presence of others. (...) It was, for me, a space I’ve given myself in the last two years to reflect on how I want to re-inhabit my body. How do I want to reconnect with my pleasure? And how do I want to let go of certain layers of how I should be?

Clara Furey

Team

concept en artistieke leiding Clara Furey choreografie Clara Furey in samenwerking met de performers Justin de Luna, Clara Furey, Be Heintzman Hope, Brian Mendez muzikale compositie en live ruimtelijke weergave Twin Rising artistieke getuige Bettina Blanc Penther, Aïsha Sasha John repetitiebegeleiding Lucie Vigneault, Simon Portigal kostuumontwerp Be Heintzman Hope lichtontwerp Paul Chambers assistent lichtontwerp Jordana Natale technische directie Jenny Huot, Darah Miah marketing A Propic | Line Rousseau, Marion Gauvent, Lara Van Lookeren productie Bent Hollow Cie uitvoerende productie Parbleux co-productie Atelier de Paris - CDCN (Frankrijk), Centre Chorégraphique National d'Orléans - Direction Maud Le Pladec (Frankrijk), Centro Servizi Culturali Santa Chiara Trento (Italië), Charleroi-Danses (België), Festival Transamériques (Montreal, Canada) partners en steun voor creatie Artiste Associée de l'Usine C pour la Cohorte 2021-2024 (Montreal, Canada), Parbleux (Montreal, Canada) ontwikkeld in samenwerking met The National Creation Fund of the National Arts Center of Canada de creatie van dit werk wordt mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van: Conseil des Arts du Canada, Conseil des Arts et des Lettres du Québec, Conseil des Arts de Montréal