FRANK

Cherish Menzo / GRIP & Theater Utrecht i.s.m. Dance on Ensemble
wo 24 sep en do 25 sep
Een fysieke en visuele trip vol vervorming, verval en onverwachte schoonheid

Na het prijswinnende JEZEBEL en DARKMATTER, is dit het derde deel uit een verbeelde, mythische trilogie. Cherish Menzo / GRIP & Theater Utrecht i.s.m. met Dance on Ensemble.

English

“We are in an alien world. Only awkward movement is possible.” (Bayo Akomolafe)

Choreographer Cherish Menzo examines the figure of the monster in FRANK—short for Frankenstein. More than (re)producing a physical or visual portrayal of the monster, she is researching the monstrous as an embodiment of beliefs and narratives that terrify and horrify, and yet also attract us. Distortion is a choreographic leitmotif used to generate movement material and as a tool to devour the dance and loosen its structure. Cherish Menzo investigates the action of decay and how something gradually breaking down and becoming less or worse can affect one’s gestures.

She is joined by Omagbitse Omagbemi, Mulunesh, and Malick Cissé—performing artists from different generations—to construct a performance between the ritual, the apocalypse, and the carnival, where narrated identities are challenged, where flesh can deviate and be corrupted until it bursts and becomes unbearable. The dancers express their standing in the world with incoherent, broken-down movement in a scenery that collapses around them. In an increasingly unstable world of hiccups and unlikely events, often gruesome and violent, we are reminded of early horror movies and this eerie feeling, the flicker in the dark. in 


Met FRANK – kort voor Frankenstein – onderzoekt choreograaf Cherish Menzo de figuur van het monster. Voorbij een louter fysieke of visuele weergave, bestudeert ze het monsterlijke als een belichaming van overtuigingen en narratieven die ons beangstigen en doen gruwelen, maar ons ook fascineren. Vervorming wordt als choreografisch leidmotief gebruikt om bewegingsmateriaal te genereren, en als middel om de dans te ontwrichten, de structuur los te gooien. Cherish Menzo onderzoekt hoe verval en geleidelijke aftakeling iemands bewegingen kunnen beïnvloeden. 

Samen met Omagbitse Omagbemi, Mulunesh en Malick Cissé – performers van verschillende generaties – creëert ze een ritualistische, apocalyptische en carnavaleske voorstelling. Geconstrueerde identiteiten worden in vraag gesteld, lichamen wijken zodanig af dat ze ondraaglijk worden en barsten. De dansers vertolken hun plaats in de wereld met onsamenhangende, afgebroken bewegingen terwijl het decor rond hen instort.  

In een wankele, haperende wereld vol onwaarschijnlijke, gruwelijke en gewelddadige gebeurtenissen roept de voorstelling herinneringen op aan vroege horrorfilms en dat akelige gevoel, die flikkering in het donker. 

In navolging van JEZEBEL en DARKMATTER zal in FRANK vervorming opnieuw een van de hoofdingrediënten zijn om materiaal te genereren. Daarnaast zal Cherish de werking van verval onderzoeken hoe iets dat geleidelijk afbreekt en minder of slechter wordt, een andere manier kan zijn om een vorm of informatie te verdraaien.   FRANK, wordt het slot van een trilogie.  Een trilogie die niet bestaat uit chronologische verhalen of een reeks gebeurtenissen, maar misschien eerder een drieluik is van ruimtes, universums, ficties en gesprekken waarbij het zwarte lichaam centraal staat en geprobeerd wordt de vele verbanden tussen de Afrikaanse diaspora op herkenbare, metaforische en abstracte manieren te verkennen.


Cherish Menzo

Cherish Menzo (1988, Nederland) is choreograaf en danser. Ze woont in Brussel en Amsterdam. In haar werk kijkt Cherish voornamelijk naar hoe het lichaam zich kan transformeren op het toneel, en hoe verschillende ideeën fysiek “belichaamd” worden. Door middel van vervorming, verval en dissonantie probeert Cherish lichamen los te maken van geforceerde percepties en hun dagelijkse lichamelijke realiteit, waarbij ze de complexiteit en tegenstrijdigheid benadrukt van beelden die op het eerste gezicht herkenbaar lijken.

Ze maakt eigen werk sinds 2016, waaronder EFES (2016, met Nicole Geertruida),  (2018, met Müşfik Can Müftüoğlu), JEZEBEL (2019) en DARKMATTER (2022).

Cherish ontving de Amsterdam FRINGE Award en de FRINGE International Bursary Award 2019 met JEZEBEL. Ook werd JEZEBEL in 2020 geselecteerd voor zowel het Nederlandse als het Vlaamse Theaterfestival. In 2022 ontving Cherish de prestigieuze Charlotte Köhler prijs van het Prins Bernhard Fonds (Amsterdam). DARKMATTER werd eveneens geselecteerd voor zowel het Nederlands Theaterfestival als zijn Belgische tegenhanger (2023) en Cherish ontving er de BNG Bank Theaterprijs (2023) en de prijs voor beste regie (2023) voor. Cherish's werk wordt structureel gesteund en geproduceerd door GRIP, waar zij onderdeel van de artistieke kern is. 

Content warning

Bevat stroboscopische effecten en er wordt gebruik gemaakt van een rookmachine.

 

Feeling Curious?
FRANK is a part of International Performance Festival Feeling Curious? Find out more about the festival.

 

FRANK is een creatie voor drie performers met verschillende achtergronden en leeftijden. De performers zijn Malick Cissé, Mulunesh en Omagbitse Omagbemi.

 

Malick Cissé
Malick Cissé is een sterke en opvallende performer en danser met een enorme veelzijdigheid in bewegingspraktijken. In zijn eigen praktijk bestudeert Malick de hybridisatie tussen stijlen als hiphop, hedendaagse dans, krump en breakdance.    

 

Mulunesh
Mulunesh volgde een dansopleiding in Aurillac en daarna in Toulouse. Haar ontmoeting met Anne Marie Van alias Nach leidde haar naar de KRUMP-cultuur. Terwijl ze rondzwierf in de KRUMP-beweging, ontmoette ze Julien Adjovi alias Wrestler. Ze werkte onder de naam Wrestler X om haar technieken en taal te verfijnen.   

Mulunesh nam deel aan de creatie Elles disent van de Nach Van Van Dance Company. Ze is ook een performer bij Betty Tchomanga, het FAIRE collectief en Saïdo Lehlouh.    

 

Omagbitse
Omagbemi Omagbitse Omagbemi behaalde haar BFA in dans aan de Montclair State University. In 2012 kreeg ze een Bessie voor Sustained Achievement in Performance.   

Met Punchdrunk International was ze te zien in Sleep No More en The Burnt City. Met Dance On Ensemble was ze te zien in projecten van Lucinda Childs, Daniel Linehan en Meg Stuart. 

Team

concept en regie Cherish Menzo creatie en performance Malick Cissé, Mulunesh, Omagbitse Omagbemi  geluidsontwerp Maria Muehombo alias M I M I video design Andrea Casetti geluids- en videotechniek Arthur De Vuyst decorontwerp Morgana Machado Marques lichtontwerp Ryoya Fudetani dramaturgie Johanne Affricot, Renée Copraij make-up design Johanna Cool tekst Khadija El Kharraz Alami, Cherish Menzo tourtechniek Ryoya Fudetani, Hadrien Jeangette, Arthur De Vuyst grafisch ontwerp Nick Mattan productie GRIP & Theater Utrecht (Dorothy Blokland, Anne Breure, Owen Cicilia, Kelly de Haan, Hanne Doms, Seline Gosling, Anneleen Hermans, Tom Hemmer, Myrthe Ligtenberg, Rudi Meulemans, Lize Meynaerts, Klaartje Oerlemans, Jennifer Piasecki, Sylvie Svanberg, Ad van Mierlo, Nele Verreyken, Vincent Wijlhuizen) in samenwerking met Dance On Ensemble internationale spreiding A propic - Line Rousseau, Marion Gauvent coproductie Kunstenfestivaldesarts, Carreau du Temple - Etablissement culturel et sportif de la Ville de Paris, Productiehuis Theater Rotterdam, Julidans Amsterdam, PACT Zollverein funded by the Ministry for Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia, Festival Montpellier Danse 2025, Theater Utrecht, le Centre Chorégraphique National d’Orléans – Direction Maud Le Pladec, Tanzquartier Wien, DDD – Festival Dias da Dança, festival d’Automne à Paris, One Dance Festival, Perpodium met de steun van Centre nationale de la danse à Pantin, BRONKS, GC Pianofabriek, l’Atelier de Paris / Centre de développement chorégraphique national met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale overheid via Cronos Invest, BNG Bank Theaterprijs, Charlotte Köhler Prijs van het Cultuurfonds, Culture Moves Europe, een project gefinancierd door de Europese Unie en het Goethe-Institut

Dit werk is tot stand gekomen met financiële steun van de Europese Unie. De standpunten in dit werk kunnen op geen enkele wijze worden opgevat als de officiële mening van de Europese Unie. 

Inschrijven voor onze nieuwsbrief