Verdriet is het ding met veren
-
15 nov20:00 - 21:30TR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
-
16 nov20:00 - 21:30TR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
-
17 nov20:30 - 22:00Stadsschouwburg De Harmonie, Leeuwarden
-
18 nov20:00 - 21:30Stadsschouwburg Nijmegen, Nijmegen
-
20 nov20:15 - 21:45Stadsschouwburg Groningen, Groningen
-
21 nov20:00 - 21:30Schouwburg Odeon, Zwolle
-
24 nov20:15 - 21:45Koninklijke Schouwburg, Den Haag
-
25 nov20:15 - 21:45Koninklijke Schouwburg, Den Haag
-
26 nov20:15 - 21:45Schouwburg Kunstmin, Dordrecht
-
29 nov20:00 - 21:30Theater Orpheus, Apeldoorn
-
30 nov20:15 - 21:45Theater de Veste, Delft
-
1 dec20:00 - 21:30Wilminktheater, Enschede
-
2 dec20:15 - 21:45Stadstheater Arnhem, Arnhem
-
3 dec20:15 - 21:45Stadsschouwburg Haarlem, Haarlem
-
6 dec20:00 - 21:30Internationaal Theater Amsterdam, Amsterdam
-
7 dec20:00 - 21:30Zaantheater, Zaandam
-
9 dec20:00 - 21:30Schouwburg Amstelveen, Amstelveen
-
10 dec20:15 - 21:45Schouwburg Ogterop, Meppel
-
13 dec20:30 - 22:00Parktheater, Eindhoven
-
14 dec20:00 - 21:30Schouwburg Agnietenhof, Tiel
-
15 dec20:30 - 22:00Chasse Theater, Breda
-
18 dec20:00 - 21:30Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht
-
19 dec20:00 - 21:30Theater aan het Vrijthof, Maastricht
-
20 dec20:15 - 21:45Theaters Tilburg, Tilburg
-
21 dec20:15 - 21:45Theater de Vest, Alkmaar
-
22 dec20:00 - 21:30DernièreTR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
-
23 dec20:00 - 21:30DernièreTR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
Jacob Derwig genomineerd voor Louis d'Or
Acteur Jacob Derwig is genomineerd voor de Louis d’Or 2022, voor zijn rol als vader in Verdriet is het ding met veren. De Louis d’Or is de prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol en wordt uitgereikt op het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam op zondag 11 september 2022.
De Nederlandse Toneeljury:
“Wat Jacob Derwig in Verdriet is het ding met veren neerzet is zonder meer uitzonderlijk. Hij imponeert met grillig, ongepolijst en meerduidig spel in een voorstelling waarvan je hoopt dat die nog lang op het repertoire blijft.
In anderhalf uur tijd bouwt Derwig aan een gelaagd personage, dat in al zijn vezels rouwt om zijn overleden vrouw. Zwaarte en humor wisselen elkaar voortdurend af in de dubbelrol met de kraai, die de pijn en de leegte belichaamt en de vader die constant op de pijnlijke werkelijkheid wijst en wordt gewezen. De onvoorspelbaarheid van deze dubbelrol zorgt voor een constante spanning op het toneel.
Zo bouwt Jacob Derwig in een grootse acteerprestatie een standbeeld van liefde. Het is een prestatie van een toneelspeler die boven zijn rol uitstijgt, waarbij acteur en personage één worden, gespeelde emoties versmelten in echte emotie, en techniek en tekstbehandeling er niet meer toe lijken te doen. Een prestatie waarbij je hoofd nog enkel registreert en je hart volloopt. Een prestatie zo compleet, zonder volmaakt te willen zijn, met alle rauwe randen ernog aan. Oprechtheid van lach tot traan.”
Over Erik Whien
Erik Whien maakt vanaf 2016 onderdeel uit van het vaste makers ensemble bij Theater Rotterdam. Daar maakte hij onder andere Slachthuis vijf, Verdriet is het ding met veren, Revolutionary Road, Eindspel en Find me a boring stone. Lees verder
Extra
Team
Jacob Derwig
Vader
Jesse Mensah
Jongen 1
Minne Koole
Romijn Scholten
Jongen 2
Team
regie Erik Whien tekst Max Porter vertaling Saskia van der Lingen bewerking Jacob Derwig dramaturgie Casper Vandeputte spel Jacob Derwig, Jesse Mensah/Minne Koole en Romijn Scholten vormgeving Julian Maiwald kostuums Rebekka Wörmann muziek Thijs van Vuure productie Andrea van Bussel, Maurice Dujardin techniek Axel Dikkers, Sidney van Geest, Hein van Leeuwen, John Thijssen marketing Astrid de Haas, Robin Laurens, Dieke van der Spek fotografie campagnebeeld Annaleen Louwes scenefoto’s Sanne Peper portretfoto's Bart Grietens met dank aan Barbara van Kooten, Jasper Henderson, Roos Ouwehand, Norbert ter Hall, Silvie Dees, Monique van Beek, Shantih Lalta, Ian Hoeffnagel, Wouter van Ransbeek, Emma Cheshire (Faber&Faber), Judith Dimant (Wayward Productions), Jan Fuite en Nen Xavier
Dank ook aan Hannah Hoekstra en Yves Clemens
En natuurlijk onze speciale dank aan Max Porter