Erik Whien

"Ik toon de mens in zijn complexe, gelaagde bestaan, neergezet in een lege ruimte. Zoekend naar houvast, hoop en zingeving." 

Het theater van Erik Whien draait om de mens. Om het hoofd en alles wat daarin gebeurt. “Elk mens heeft gedachten, in de geest kunnen we oneindig ronddwalen en nadenken. Soms is dat bevrijdend, helpt het bewustzijn ons om niet in alledaagsheid te verdrinken. Maar minstens zo vaak slaat ons hoofd op hol en lopen we vast.”

Biografie

Whien begon zijn theaterloopbaan aan de Toneelacademie Maastricht. Na zijn afstuderen werkte hij als regisseur onder andere bij Toneelschuur Producties. Van 2008 tot 2013 zat hij in de artistieke kern bij Toneelgroep Oostpool, enkele van zijn voorstellingen daar waren Van de brug af gezien, Wachten op Godot, De Misantroop, Till the fat lady sings en Tsjechov. Ook was hij als acteur te zien bij Toneelgroep Oostpool, De Warme Winkel en Het Zuidelijk Toneel.

In 2013 keerde hij terug als vaste maker bij Toneelschuur Producties waar hij Who’s afraid of Virginia Woolf? maakte in 2014, Oom Wanja in 2015 en De Wereldverbeteraar in 2016. Who’s afraid of Virginia Woolf? werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. Jacob Derwig ontving voor zijn rol daarin de Louis d’Or en Kirsten Mulder voor haar rol de Colombina. Ook Sanne den Hartogh werd onder regie van Whien genomineerd voor een Louis d’Or, voor zijn rol in De Wereldverbeteraar in 2016.

Vanaf seizoen 2016/2017 maakt Whien onderdeel uit van het vaste makers ensemble bij Theater Rotterdam. Daar maakte hij o.a. Slachthuis vijf, Verdriet is het ding met veren, Eindspel, Revolutionary Road, Stadsastronaut, Headroom en Find me a boring stone. De voorstellingen Eindspel, Revolutionary Road, Verdriet is het ding met veren en Slachthuis vijf werden geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival. Alejandra Theus werd voor haar rol van April Wheeler in Revolutionary Road genomineerd voor een Colombina, Jacob Derwig ontving een nominatie voor de Louis d'Or voor Verdriet is het ding met veren

In de pers


"Aangrijpende, gelaagde en energieke voorstelling"
de Volkskrant ★★★★★ over Verdriet is het ding met veren

“Erik Whien maakt van anti-oorlogsboek Slachthuis vijf fascinerend toneel.”
NRC  ★★★★★ over Slachthuis vijf

"Erik Whien heeft in zijn regie de lichte kant van het stuk, het absurde, het grappige onbestemde, benadrukt."
de Volkskrant ★★★★★ over Eindspel

“Krachtig, poëtisch en ontroerend.”
Trouw ★★★★★ over Find me a boring stone

“Glashelder en tot op de millimeter precies geregisseerd.”
NRC  ★★★★ over Revolutionary Road

23/24

22/23

21/22

20/21

19/20

18/19