© Sanne Peper

Slachthuis vijf

Theater Rotterdam: Erik Whien
wo 16 mrt - zo 8 mei
"Slachthuis vijf doet je happen naar adem” ★★★★★ NRC

‘There is no beginning, no middle, no end, no suspense, no moral, no causes, no effects.’

Luister. Billy Pilgrim is losgeraakt van de tijd. De Amerikaanse soldaat kan in 1945 door een deur stappen, en ergens in 1965 naar buiten komen. Zo herbeleeft hij aan het eind van de Tweede Wereldoorlog het gruwelijke bombardement op Dresden en wordt hij tegelijkertijd door aliens ontvoerd en tentoongesteld op hun planeet Tralfamadore. Op die plek leert Billy dat de dingen niet anders kunnen gebeuren dan ze gebeuren. En dat alle dingen tegelijkertijd gebeuren.  

In Slachthuis vijf zien we Billy aan de hand van gesprekken met zijn dochter Barbara en zoon Robert door het verleden, heden en toekomst schieten. De realiteit rondom hem valt langzaam uit elkaar en traumatische gebeurtenissen uit Billy’s leven krijgen daarmee een nieuwe plek en betekenis.

Regisseur Erik Whien brengt het bijzondere meesterwerk van Kurt Vonnegut naar de grote zaal, met acteurs Bram Suijker, Hannah Hoekstra en Jip van den Dool. Slachthuis vijf wordt vaak omschreven als anti-oorlogsboek, maar het is alles door elkaar: existentieel, hilarisch, spannend, sciencefiction en filosofisch. Whien heeft de afgelopen jaren bewezen dat hij op weergaloze manier een boek naar het toneel kan brengen. Na Revolutionary Road van Richard Yates en Verdriet is het ding met veren van Max Porter is het nu tijd voor een toneelbewerking van Slachthuis vijf

Erik Whien: "Toen ik Slachthuis vijf voor het eerst las, viel ik meteen voor de absurditeit en lichtheid, en voor de existentiële onderlaag. Afgelopen jaar herlas ik het boek en voelde me getroost tijdens alle bizarre ontwikkelingen in de wereld. En zeker nu, met een oorlog die zo dichtbij is uitgebroken, de enorme complexiteit van alles en de onzekerheid over waar de toekomst ons brengt. Het levensverhaal van Billy Pilgrim, zijn terugkerende mantra ‘zo gaat dat’, is haast een Oosterse manier om naar het leven te kijken. Voor mij heel waardevol in deze tijd."

 

We openen de avond van 4 mei gezamenlijk met een gratis voorstelling, The Wound Dresser, van OT Rotterdam. Deze vindt plaats in de Hal bij Theater Rotterdam locatie Schouwburg. Om 20:00 is er een herdenkingsmoment bij de mediawand.

Over Kurt Vonnegut

De Amerikaanse schrijver Kurt Vonnegut maakte als krijgsgevangene het bombardement op Dresden mee en putte uit deze ervaring om Slaughterhouse-Five, or The Children’s Crusade te schrijven. Het boek verscheen in 1969, 24 jaar na het gruwelijke bombardement. Toen pas had Vonnegut de woorden gevonden om de absurditeit van die gebeurtenis te vangen. Met zwarte humor, ironische gelatenheid en een bedrieglijk eenvoudige stijl breekt hij door als een van de belangrijkste schrijvers van de tweede helft van de twintigste eeuw. 

The New York Times over Slaughterhouse-Five: "Het boek klinkt als een fantastische laatste poging om grip te krijgen op een krankzinnig universum. Maar het boek is zoveel meer. Het is snoeihard en erg grappig, het is verdrietig en verrukkelijk en het werkt."

Over Erik Whien

Erik Whien maakt vanaf 2016 onderdeel uit van het vaste makers ensemble bij Theater Rotterdam. Daar maakte hij onder andere Verdriet is het ding met veren, Revolutionary Road, Eindspel en Find me a boring stone. Lees verder

Erik Whien over het uitbreken van een nieuwe oorlog in Oekraïne tijdens het maakproces van Slachthuis vijf

“Het is onwerkelijk en beangstigend dat we tijdens het repeteren aan Slachthuis vijf van Kurt Vonnegut zijn ingehaald door een nieuwe werkelijkheid. Hij schreef zijn anti-oorlogsboek in de hoogtijdagen van de Vietnamoorlog. Vonnegut beschrijft daarin voor een groot deel zijn eigen ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog. En nu, op dit moment, bekijken wij de beelden uit Oekraïne en zien de geschiedenis zich weer op een gruwelijke manier herhalen. Vonnegut probeerde met Slachthuis vijf de absurditeit en de enorme zinloosheid van een oorlog te beschrijven. Het boek is daar fenomenaal in geslaagd. Alleen de realiteit is meedogenloos. Onze gedachten gaan uit naar iedereen die in deze nieuwe oorlog terecht is gekomen.”

Over Slachthuis vijf

Op deze pagina ontdek je alles over de Theater Rotterdam productie Slachthuis vijf. Maak kennis met de acteurs, bekijk de trailer en neem een kijkje achter de schermen. Hoe kijkt Erik Whien tegen het …

Extra

Inleiding
Op zaterdag 30 april verzorgt regisseur, docent en schrijver Gilles Groot een inleiding bij de voorstelling. Gilles gaat in op het macabre, hilarische en troostende werk van Vonnegut, ontrafelt een van de meest indrukkende anti-oorlogsboeken uit de geschiedenis en maakt verbindingen met de actualiteit. De inleiding vindt plaats van 19.00u tot 19.30u in de Erkerfoyer van de Grote zaal en is gratis bij te wonen. Het is niet nodig om je aan te melden.

Boekverkoop
Voorafgaand en na afloop van de voorstelling op 29 en 30 april is de Rotterdamse boekhandel v/h Van Gennep aanwezig met een pop-up boekenwinkel. 

Theater na de Dam
Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op woensdag 4 mei zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien onder de naam Theater na de Dam. Elk jaar spelen gelijktijdig meer dan honderd voorstellingen, die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog. Ook Theater Rotterdam doet mee aan deze landelijke manifestatie met o.a. Slachthuis vijf, Kamp van Hotel Modern en TR Educatie presenteert de voorstelling AFGEDANKT in samenwerking met Rotterdamse jongeren. 

Team

gebaseerd op het boek van Kurt Vonnegut bewerking Koen Tachelet regie Erik Whien spel Bram Suijker, Hannah Hoekstra en Jip van den Dool scenografie Marloes en Wikke lichtontwerp Julian Maiwald kostuumontwerp Rebekka Wörmann assistent kostuumontwerp Pleun Verheus songs & andere muziek Roald van Oosten dramaturgie Anoek Nuyens vertaling Else Hoog regie-assistentie Kyra Mol rekwisiteur Noa Müller campagnebeeld Annaleen Louwes technisch producent John Thijssen 1e inspiciënt Sidney van Geest techniek Arjen Fortuin, Axel Dikkers, Carola van Vliet en Diaz van Heijst (stagiair) stage scenografie Marija Prosheva productieleider Andrea van Bussel marketing Kirsten Lipman, Robin Laurens, Sofie de Leede met dank aan Toneelgroep Oostpool, Internationaal Theater Amsterdam en Marc Warning (ontwerp baby 2002)