foto Amanda Harput

TRACK 2025

Theater Rotterdam
do 11 sep - zo 14 sep
Scratch, sample & rewind

Het is inmiddels een nieuwe traditie:  Theater Rotterdam opent het theaterseizoen met een TRACK. Tijdens een route door het gebouw ervaar je theater, dans, muziek, fashion en performance op onverwachte plekken. 

Artistiek directeur Alida Dors selecteert vijf makers die een sample geven van wat je komend seizoen bij TR kunt verwachten. In de TRACK werken we volgens de principes: Sample, Scratch & Rewind. Deze begrippen vinden hun oorsprong in de hiphop en zijn ondertussen onmisbare elementen in álle kunst en cultuur. Ze staan voor bestaande elementen eigen maken – om zo tot iets heel nieuws te komen.

Artistiek directeur Alida Dors selecteerde makers die een sample geven van wat je komend seizoen bij TR kunt verwachten: choreografen Alice Ripoll en Cheroney Pelupessy, theatermaker Dionne Verwey, collectief Grande Loge en muzikant Kay Slice.

De TRACK werkt volgens de principes: Sample, Scratch & Rewind. Deze begrippen vinden hun oorsprong in de hiphop en zijn inmiddels onmisbaar in vrijwel álle kunst en cultuur. Ze staan voor bestaande elementen eigen maken – om zo tot iets heel nieuws te komen.

Verwacht een ode aan de Golden Age of Hiphop, gemixt met bronnen van over de hele wereld. Van de kracht van Ghanese roots, tot de eerste LHBTI-demonstratie in 1969 in Den Haag. Van de Black Joy van een Afro-Rotterdamse kapsalon tot een bere fladder op de Kruiskade.

 

De makers

Alice Ripoll is een choreograaf, gevestigd in Rio de Janeiro, waar zij twee dansgroepen leidt, REC en SUAVE. In haar werk onderzoekt ze relaties tussen hedendaagse dans, theater, performance en Braziliaanse urban dansvormen. Haar werk wordt getoond op verschillende festivals en theaters in Brazilië en in het buitenland, zoals Panorama Festival, Rencontres Chorégraphiques de Seine-Saint-Denis, Zurich Theater Spektakel, Kunstenfestivaldesarts, Centre Pompidou, HAU, Wiener Festwochen. Voor deze Track maakt zij een nieuwe solo dansperformance.

Cheroney Pelupessy is danseres, choreografe, en theatermaker. In 2022 ging haar multidisciplinair kunstproject Keturunan in première, waarin ze vijf dansers aan de hand van familiefoto’s hun eigen verhaal laat verbeelden. Na drie succesvolle Nederlandse tournees, speelde de voorstelling in 2024 in Indonesië. In december 2025 is haar nieuwe voorstelling Mama'ku te zien, een intieme dialoog tussen moeder en dochter, vastgelegd in film en vertaald naar dans.
Het duet Just before legt het vluchtige moment vast waarop twee vrouwen elkaar vinden in een wereld die hun bestaan ontkent. Ze gaan door confrontatie, verlangen en overgave – tot de buitenwereld hen onvermijdelijk inhaalt.

Dionne Verwey is regisseur, podiumkunstenaar en creatief ondernemer. In haar werk zoekt ze altijd naar schoonheid in het alledaagse, vaak met duidelijke roots in de muziek en popcultuur.
In deze preview van Kapsalon de Musical onderzoekt Dionne hoe de Black Joy van een Afro-Rotterdamse kapsalon gevangen en gevierd kan worden. In de harmonieën die over wastafels galmen, in het gesis van hete kammen en het klikken van krulspelden, in de verhalen die van hand tot hand en van hoofd tot hoofd worden doorgegeven. Een muzikale ode aan de mensen die samenkomen, werken en groeien in de heilige ruimte van een salon.

Grande Loge is een artistiek genootschap dat volgens de overlevering rond 1776 is ontstaan in Suriname als een moksi van Indo-Afro early hiphop, pan kungfu, Suri-futurisme, shinto-spiritualisme, druïde-winti-cultuur en westerse tradities. In het jaar 242 (2018) richtte de Surinaams-Rotterdamse theatermaker en voormalig graffiti-artiest Tjon Rockon (Bigi Krakti) en theatermaker en kroeguitbater Hajo Doorn (Bigi Toekang) de Rotterdamse tak van de Loge op. Sindsdien heeft Grande Loge zich ontwikkeld tot een post-theatre posse gericht op creatieve ontwikkeling, jeugdcultuur, zingevende filantropie en sociale interactie. Tijdens de Track volgen we de ‘Gowtu Passi’ van de Loge, een zoektocht naar je eigen waarde, je eigen edelmetaal. Deze gouden route zal in 2026 leiden naar de Gowtu Tempel 010. En jij kan zeggen dat je erbij was, toen het begon.

Kay Slice is zanger, muzikant en een storyteller pur sang. Geworteld in Ghana, gevestigd in Rotterdam, is het zijn missie om met grenzeloze muziek bruggen te bouwen tussen Afrika en de diaspora. Hij brengt poetry en flows, speelt balafon en saxofoon – van North Sea Jazz tot Noorderslag, en van Accra tot Jakarta.

Bekijk de video van de Track: Sample, scratch & rewind in 2024:

foto Amanda Harput
Inzoomen

Team

Makers Alice Ripoll, Cheroney Pelupessy, Dionne Verwey, Grande Loge en Kay Slice Muziek route Grande Loge Soundsystem, feat. Maask en Y. Zololo Eindregie Tjon Rockon

Dramaturgie Jappe Groenendijk Vormgeving Elsemarijn Bruijs Kostuums Sandro Lima

Met dank aan Theater Utrecht voor hergebruik van een decorstuk

Wachtlijst

Inschrijven voor onze nieuwsbrief