© Willem de Kam

Alida Dors

“Ik wil de artistieke status quo in het theater verruimen met nieuwe tradities.”

Artistiek directeur Alida Dors, theatermaker en choreograaf, belichaamt onder andere de principes vanuit de hiphopcultuur: learning by doing, crew mentality en each one teach one. Ze klinken door in al het werk dat Alida maakt, want bij haar is elk team meerstemmig. Met de eigenheid van elk crewlid, met tekst, met muziek, en een krachtige, rijke danstaal is één en één in Alida’s werk altijd minimaal drie. Ze is nieuwsgierig naar de ander, de stad en hoe Theater Rotterdam daar een rol in kan spelen. Deze attitude resoneert dan ook door in het credo van Theater Rotterdam: ‘Ik ben door jou’.

Click here for English

Biografie

Alida Dors (1977, Amsterdam) ontwikkelde zich na haar studie Fiscale Economie (1999) als danseres in de hiphop en breakdance scene. Zij toerde met (internationale) artiesten zoals Eternal en ontwikkelde haar eigen stijl, waarin zij ook les begon te geven. Zij danste in de underground scene alsook in het commerciële circuit en was danseres bij verschillende gezelschappen waaronder bij ISH Dance Collective. In 2004 richtte ze in Amsterdam samen met Bryan Druiventak hiphop-school Solid Ground Movement op.
 
In de jaren daarna ontwikkelde Alida zich tot choreografe. Haar werk bleef niet onopgemerkt: Alida kreeg een internationale beurs van de VandenEnde Foundation en later van Fonds Podiumkunsten. Ze werd als maker ondersteund door o.a. Lantaren-Venster, Het Lab/Utrecht, Dansateliers, productiehuis MC/Amsterdam en Korzo/DenHaag.
 
In 2011 studeerde zij af als socioloog (UVA) en startte zij haar eigen dansgezelschap BackBone. BackBone is inmiddels een niet weg te denken speler in het kunstenveld. Het leiderschap van Alida speelt daarin een belangrijke rol; zij is een van de weinige vrouwelijke mid-career dansmakers, die in haar werk aannames over kleur en bi-culturele afkomst durft te tonen en benoemen.

Alida Dors is sinds 2015 als maker verbonden aan Productiehuis Rotterdam en sinds de fusie aan Theater Rotterdam. In het voorjaar van 2020 startte zij als de nieuwe artistiek directeur, en geeft sindsdien vorm aan de artistieke koers van het TR makers huis.

Or Die Trying werd genomineerd voor de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie van seizoen 2019-2021, belangrijkste dansprijs van Nederland.

Met haar werk creëert Alida avontuurlijke interdisciplinaire dance chronicles met invloeden uit hiphop en moderne dans – sociaal en politiek bewust, urgent en relevant. Het resultaat hiervan zijn eigentijdse, geëngageerde en vernieuwende voorstellingen die een verdieping bieden op urban cultuur.

De Staten
In 2022 sprak Alida Dors als eerste persoon ooit zowel de Staat van het Theater als de Staat van de Dans uit. Bekijk beide Staten hieronder.

Click here for the English translation of The State of Theatre

 

Staat van het Theater

Staat van de Dans

Luister hier de aflevering van Zomergasten met Alida Dors

In de pers

The Story Of Travis: “De bijdrage van choreograaf Alida Dors is van onschatbare waarde. Zelden lukt het een regisseur en een choreograaf om een bevredigende balans tussen tekst en dans te vinden, maar Vrede en Dors sluiten een volmaakt huwelijk” 
★★★★★ NRC

"The Story of Travis is meeslepend, en een hoognodige verrijking van het Nederlandse theaterlandschap." 
★★★★ Volkskrant 

"Alida Dors has proved in earlier performances that her choreographies can be flawless. With the added honest, raw realism in Or Die Trying, she has now created a show you don’t want to miss."
movementexposed.com
 
Rebound is een stuiterend en zinderend statement over veerkracht en je terugknokken uit een achtergestelde positie”
Volkskrant ✮✮✮✮
 
"Goed geoliede choreografie van Alida Dors, dé vrouw in Nederland die hedendaagse dans vanuit het hiphopidioom maakt."
Volkskrant ✮✮✮
  
"Built for it laat zien dat hiphop meer kan zijn dan een wedstrijdje in virtuoze kunsten en skills."
Theaterkrant ✮✮✮✮

Gewonnen prijzen

2022
&Award voor diversiteit en inclusie

2008
Kunstfactor Award

2012
Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht

Producties

23/24

22/23

21/22

Track: Reflections
Tijdens Reflections loopt het publiek in vaste routes door verschillende ruimtes en laat zich meevoeren door de meerstemmigheid van makers. Met performances van o.a. Davy Pieters, ARIAH LESTER, Roxy Verwey, Staceyann Chin en Sue-Ann Bel. De route wordt verbonden door ‘haar’. Het esthetische aan haar is dat het meer dan alleen de mode reflecteert, maar ook symbool staat voor, verbinding, verschillende perspectieven, voor je eigen identiteit, je DNA. In veel culturen wordt haar gezien als één van de zetels van levenskracht.
Or Die Trying
Als Surinaamse immigrant vocht de vader van Alida Dors letterlijk en figuurlijk voor een beter leven. In zijn eigen boksschool propageerde hij een mentaliteit van groei, flexibiliteit, incasseren en nooit opgeven. Vechtlust wordt in allerlei vormen overgedragen van generatie op generatie. Dat inspireerde Alida om Or Die Trying te maken. Drie dansers en vier thaiboksers gaan het gevecht aan met hun eigen grenzen. In het spanningsveld van ambitie, verwachtingen, zelfdiscipline en zelfdestructie zoeken zij hun eigen weg. Hoe ver zijn ze bereid te gaan? Is opgeven een optie? Become the best you, or die trying.
R.I.O.T. Outside the box
In een mix van dans, film en muziek onderzoekt R.I.O.T. de mechanismen van een opstand. Hoe individuen vastlopen in het systeem. Hoe de stem van de eenling aan kracht wint dankzij een groep. Hoe sisterhood en broederschap kunnen ontstaan in tijden van toenemende polarisatie. Maar bovenal: de transformatieve kracht van hoop, die vleugels geeft en richting geeft aan de toekomst.

20/21

RIOT (15+)
“The cause of the riot were the rioters.” Hoe strijd je voor een betere wereld? Tegen wie of wat strijd je? Wie is vriend en wie is vijand? Sta je samen echt sterker?

19/20

18/19

17/18